Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Symptom, behandling
Post Reply
JulieN
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 7
Joined: 03 Oct 2014, 18:04

Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Post by JulieN »

Kan rejer blive ramt/smittet af samme parasitter som forekommer hos alm. akvariefisk?

- Jeg har et mindre akvarie, 20L, hvor jeg til at starte med kun havde 10 rcs, det er min første gang som reje-ejer.
- Jeg besluttede så at der skulle en lille håndfuld gubbier i også, men kort efter (et par dage) gubbierne ankom i mit reje akvarie blev de syge - ramt af parasitten Costia Necatrix og jeg startede behandling med grøn malakit (Punktol Plus 125 fra JBL). Én hun gubbi (ud af 4) klarede sig og lever stadig efter behandlingen og det ser ud til at jeg fik bugt med parasitterne. Hun har efterfølgende fået en enkelt unge som er vokset sig stor og fin og heller ingen symptomer at se + en lille sugemalle som heller ikke har vist symptomer på noget tidspunkt (ankom sammen med gubbierne).

SPØRGSMÅL:

Jeg mistede et par rejer under behandlingen af Costia Necatrix, men efterfølgende er det som om at mine rejer er blevet syge - enten af en parasit eller andet ???

De begynder langsomt at dele sig på midten (og nej de er IKKE ved at skifte skelletet), ca mellem "forbenene" og de mange små ben bagerst. Der opstår ligesom en revne som er HVID og rejen har ligesom et bælte hele vejen rundt, men der er ÅBENT ind til rejen imellem det røde skellet, som om der er hul ind til "de bløde dele" ?? Resultatet er en sløv reje der langsom sidder og dør :'(

Alle vandværdier er O.K og tjekket flere gange.

Nogen der ved eller har et clue til hvad der er galt - eller bliver mine rejer også spist af denne Costia parasit ?? :shock:
Har ikke kunne finde oget på google...

Håber i kan/vil hjælpe :cry:



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Post by Smedn »

Jeg ved ikke hvad der er skyld i det, men ud fra beskrivelsen har jeg mistet nogle rejer til det samme. Jeg begyndte at tilsætte dette: http://www.nordic-shrimp.dk/side.asp?Id ... Vare=43308 og jeg har ikke mistet nogle siden.
Det er noget med en bakterie og skalskifte der går galt.. mere ved jeg ikke rigtigt om det ;) Men Beta-G har ihvertfald virket hos mig, og jeg har tilsat det lige siden.

Husk dine gubby'er højst sandsynligt vil æde dit reje yngel :)



JulieN
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 7
Joined: 03 Oct 2014, 18:04

Re: Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Post by JulieN »

Okay, jeg har også dette produkt, men ved ikke om det tager lidt tid for at virke ?
Jeg havde det dog ikke til at starte med, men har også mistet en reje efter at det er blevet tilført, måske doseringen var lille :/



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Post by Smedn »

Jeg ved ikke hvor længe der skal gå, men inden for 1-2 uger vil jeg tro. Jeg fulgte doserings guiden, og ifølge den er det ikke særligt meget der skal tilsættes.



JulieN
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 7
Joined: 03 Oct 2014, 18:04

Re: Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Post by JulieN »

Nej der skal nemlig ikke så meget i - lidt svært når det kun er 20L :) Men må se om det ikke ændre sig til det bedre , det skal tilsættes 1 x ugenligt ikke ? (mit tysk er ikke skide godt) :D



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Kan/er mine rcs rejer ramt af parasitter ??

Post by Smedn »

Jo 1 gang om ugen :) og 1/5 per 100L dvs ikke særligt meget til 20L ;)



Post Reply