Orme i akvariet

Symptom, behandling
norspang
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 03 Jan 2016, 10:51
Lokation.: 5700 Svendborg

Orme i akvariet

Post by norspang »

JEg stod op her til morgen og lyset var endnu ikke tændt i baljen så jeg kunne se en masse små larver ca 2 mm der kravler rundt på glasset.
Mine rejer en en blå variant jeg har købt af caso. Hvis det er nødvendigt kan jeg ligge en video op af dem.
Er der nogen der har prøvet lignede og hvad har jeg fået og hvordan håndtere jeg det :)



norspang
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 03 Jan 2016, 10:51
Lokation.: 5700 Svendborg

Re: Orme i akvariet

Post by norspang »

Ved ikke men kan det være yngel?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Orme i akvariet

Post by monjak2444 »

du siger det er ormelignede prøv at søg på planaria på google ser om det ligner dem, ellers lig en video op så vi kan hjælpe dig vis det ikke er planaria.

en anden mulighed er muslingekrebs men de hopper nærmest rundt.


mvh

Deniz

norspang
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 03 Jan 2016, 10:51
Lokation.: 5700 Svendborg

Re: Orme i akvariet

Post by norspang »

Ok, det ser ud til at det er planaria, hvad gør jeg ved det eller skal jeg lade dem være?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Orme i akvariet

Post by monjak2444 »

der er et par forskellige metoder man kan bruge,jeg bruger selv et produkt der hedder no planaria,men der er mange der ikke kan lide at bruge det produkt da folk noglegange mister deres rejer men jeg selv har ikke mistet en reje imens jeg har brugt no planaria,bare husk at lave nogle vandskift efter man har brugt produktet.

den anden mulighed er man kan købe eller selv lave en fælde også baite hen over natten,for de kommer frem når lyset er slukket.


mvh

Deniz

norspang
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 03 Jan 2016, 10:51
Lokation.: 5700 Svendborg

Re: Orme i akvariet

Post by norspang »

Hvor køber jeg No Planaria? jeg har søgt lidt men det ser ud til at det kun er online jeg kan få det.
Hvorfor kommer der planaria? og hvad kan jeg gøre for at det ikke sker igen når jeg er kommet af med dem?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Orme i akvariet

Post by monjak2444 »

det køber man på nettet enten det danske eller tyske market har det,vis du går ind i en dyrehandler og spør efter det,glor de bare underligt på dig :)

planaria kan forekomme ved køb af nye planter og rejer og komme tit i de mossbolde man kan købe hos dyrehandleren.

måske er der en i nærheden der kan hjælpe dig for man bruger ikke særligt meget af det.

og jeg har ikke set planaria i lang tid for jeg bruger somregel mit eget moss og træ når jeg starter nye akvarier op.


mvh

Deniz

norspang
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 03 Jan 2016, 10:51
Lokation.: 5700 Svendborg

Re: Orme i akvariet

Post by norspang »

Jeg laver en ny post hvor jeg søger noget No Planaria, findes der ikke dyr som kan spise de planaria. JEg har et andet akvarie hvor jeg kan have "dyret" når det ikke spiser planaria :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Orme i akvariet

Post by monjak2444 »

jo jeg tror at gubbier er ret glade for dem,men har ikke selv fisk så har aldrig kunne teste det og at have en gubbi sammen med rejer kan hurtigt blive en dyr fornøjelse.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Orme i akvariet

Post by caso »

Planarier er som regel også et tegn på at der bliver fodret lidt for meget. De findes i de fleste akvarier, men bestanden bliver først synlig, når der er føde nok til at den kan vokse sig stor.


Mvh
Carsten

Post Reply