De 10 plager

Symptom, behandling
Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

De 10 plager

Post by Bjarne v p »

Jeg er nu ved at have prøvet det meste i mit rejeakvarium.
Først fik jeg en parasit, som tog livet af en stor andel af mine rejer.
Så fik jeg Muslingekrebs. Derefter stod den på planaria. Så kom turen til hydra.
Alt disse ting er jeg sluppet af med, men så kommer den næste plage :cry:
Har fået en del små dyr, de mindre om Muslingekrebs, bare mindre, også fiser de af og til helt vildt hurtigt rundt i akvariet. Nogen der har et bud på, hvad det kan være for nogle dyr?


Mvh Bjarne

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: De 10 plager

Post by Aquahorti »

Muslingekrebs på steroider? :lol:
Nu kender jeg ikke anatomien på muslingekrebs, men mange dyr i den familie har ganske store kønsorganer, så derfor mit bud.

Kan du tage et billede af dem, for jeg har ingen anelse ud fra din beskrivelse?



Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: De 10 plager

Post by Bjarne v p »

Det er ikke Muslingekrebs, det er sikkert.
Det kunne være noget der minder om dette. Nogen der kender til dem?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cyclops_(genus)


Mvh Bjarne

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: De 10 plager

Post by caso »

Cyclops er jeg ret sikker på at det ikke er.

Jeg vil gætte på at du bare har fået en anden art muslingekrebs.

Der er ret mange arter Muslingekrebs, der alt efter art har forskellige størrelser og farver. Jeg så engang nogen hos en anden akvarist, der vel var 3-4 mm stor og nærmest lyseblå. Egentlig ganske pæn. Dem jeg oftest ser her er 1mm eller mindre, og altså nærmest bare punktummer, der fiser rundt i vandet. De største arter kan så vidt jeg husker blive over 10 mm. Dem behøver vi dog ikke frygte at få i vores akvarier.

Du lyder til at have ret mange problemer med uindbudte gæster. Jeg døjede også engang med hydra, der blev ved med at komme i forskellige akvarier. Til sidst fandt jeg ud af at det højst sandsynligt kom fra en type grønt-flage foder som jeg brugte en gang imellem. Efter jeg stoppede med det er de ikke kommet igen.

Jeg har helt sikkert planaria i nogen af mine akvarier. Jeg ser en lille en ind imellem, men som med muslingekrebsene bliver det aldrig en plage. Der er min erfaring at de kun bliver mange, hvis man er lidt for rundhåndet med fodret.


Mvh
Carsten

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: De 10 plager

Post by d9ha »

Tror også på muslingekrebs. Som Carsten skriver så findes der rigtig mange forskellige og i forskellige størrelser. I min optik er muslingekrebs dog ikke en plage før de minder om en græshoppesværm. 14 dage uden mad tager livet af de fleste af dem.


Mvh
Henrik

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: De 10 plager

Post by cpg »

Hvis det er muslingerne krebs du har fået. Så er de rimeligt lette at decimere en skive rå kartoffel hænges i akvariet. Sæt en lille kop under dagen efter når du skal høste krebsene. Selvom de sidder forholdvis godt fast, så kan de stikke af når du roder med kartoflen. Skyl skiven og gentag indtil de er decimeret nok.



Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: De 10 plager

Post by Bjarne v p »

Små dyr
Små dyr
IMG_0575.JPG (1.27 MiB) Viewed 11050 times
Har prøvet at tage et billede af de små dyr. Det er ikke let. Nogen der ved hvorfor man ikke kan uploade video?


Mvh Bjarne

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: De 10 plager

Post by monjak2444 »

du skal lave en en youtube konto også kan du trykke på play ikonet over boxen her og linke til din video :)


mvh

Deniz

Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: De 10 plager

Post by Bjarne v p »

monjak2444 wrote:du skal lave en en youtube konto også kan du trykke på play ikonet over boxen her og linke til din video :)
Ok, må høre om man må låne datterens konto. Videoen viser hvordan de fiser rundt.
Har prøvet kartoffel tricket i dag. De bider ikke på, som Muslingekrebs normalt gør.


Mvh Bjarne

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: De 10 plager

Post by MortenDAD »

Få fat i en omgang guppy yngel og lad dem om at løse problemet for dig.
- Det behøver ikke være guppy; men de er oftest lettest at få fat i.
Du kan også overveje en permanent stime af nogle nanofisk



Post Reply