Mistet 3 rejer på 3 dage?

Symptom, behandling
kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Mistet 3 rejer på 3 dage?

Post by kok68 »

PS tak for info om nitrogen/kvælstof balancen, var inde og læse om den og for en kemi dummie som mig, så fandt jeg denne side hvor jeg synes den er mere fordansket, men lettere forståelig forklaret :D nu giver det mening for mig det om kvælstof, selvom jeg selv er gammel akvarist der lige har haft 20 års pause, så kan jeg stadig lære noget nyt ;)

http://www.akvariegoedning.dk/index.php ... -og-filtre



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mistet 3 rejer på 3 dage?

Post by Aquahorti »

En god bakterie kultur kan godt komme naturligt via planter og dyr man tilsætter akvariet, men jeg har ikke tålmodigheden til at vente på at skulle gøre det på den måde, og igen skal man sikre sig at man har noget af cyklusen kørende inden man tilsætter fisk/rejer osv.

Hvis man har akvarier som er indkørt bruger mange materiale fra det indkørte akvarie i det nye akvarier for at sikre en god start. Det potentielle problem med det er at man tager alger og sygdomme med. Dette undgår man ved at købe en god bakterie start kultur.

Mht USB Akvarie Gødning og de artikler man kan finde der, så er jeg ikke det man kan betegne som en stor fan af dem, der er for mange fejl og mangler i stort set alt jeg har læst på siden. At ejeren så også i flere tilfælde gør grin med uddannede biologer og etableret viden indenfor biologi får mig til at stå helt af.

Eksempel fra det du linkede til:
Man kan dog, hvis man opdager et højt nitritniveau, skynde sig at tilsætte salt i akvariet, da det nedsætter nitrits giftighed og derefter nedsætte/indstille fodring, og skifte vand til man har sænket nitrit-værdien.
At tilsætte salt var det gamle universal middel for mange år siden, det virker på en del ting, men kun hvor den midlertidige ændringen i det osmotiske tryk er gavnligt for en forbedring i fiskens nuværende helbred. At der foreslås at lave vandskifte som det sidste i listen af ting er grinagtigt, det er det man skal started med hvis man har for høje koncentrationer i vandet...



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Mistet 3 rejer på 3 dage?

Post by kok68 »

Tak studsede selv over den sætning, da de fleste planter ikke vil kunne klare det
:D men resten gav mig et godt overblik over de kvælstof balance.
Mine hyppige vandskift de sidste 10 dage har fået nitrit og nitrat ned på 0, er dog irriteret over at det er så svært at scanne mine målinger via tlf, så overvejer at bruge anden metode fremover. Men men men det er mange dage siden jeg har set døde rejer nu, og har fået fritsvømmende rejer i akvariet igen. :D skøøønt



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Mistet 3 rejer på 3 dage?

Post by kok68 »

Tak studsede selv over den sætning, da de fleste planter ikke vil kunne klare det
:D men resten gav mig et godt overblik over de kvælstof balance.
Mine hyppige vandskift de sidste 10 dage har fået nitrit og nitrat ned på 0, er dog irriteret over at det er så svært at scanne mine målinger via tlf, så overvejer at bruge anden metode fremover. Men men men det er mange dage siden jeg har set døde rejer nu, og har fået fritsvømmende rejer i akvariet igen. :D skøøønt



Post Reply