Cyano

Symptom, behandling
Post Reply
Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Cyano

Post by Pliniussen »

Jeg døjer med hvad jeg tror er cyano bakterer i måned gamle 54 liters.. jeg har ingen erfaring med netop denne alge og er lidt i tvivl om hvad der er mest effetivt til bekæmpelse.

de artikler jeg kan finde om det har allerede en del år på bagen. og ville spørge om der er fundet en effektivt metode til bekæmpelse af det lort.

Jeg har lavet nogle store vandskift og også tilført Tetra aqua safe som jeg har læst ville kunne hjælpe.
men problemet er der stadig.

Er der nogen der har nogle gode råd?
Er vi ude i en total mørklægning i en uges tid, eller evt behandling med brintoilte?

akvariet indenholder 10 stk CRS
Billede 08.12.2020 15.55.16.jpg
Billede 08.12.2020 15.55.16.jpg (3.86 MiB) Viewed 5767 times



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Cyano

Post by d9ha »

Det er cyano.

Total mørklægning i 5-6 dage skulle hjælpe i første omgang. Men ingen garanti for at det ikke kommer tilbage, desuden risikerer du at sætte planter til.
Selv synes jeg at mørklægning er for besværligt.

Sug alt det op, du kan få øje på ved vandskift, så vil du få bugt med det over tid. Men kan tage måneder, afhængigt af hvor hårdt akvariet er angrebet.


Mvh
Henrik

Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Cyano

Post by Pliniussen »

mange tak... ja jeg må bare have gang i vandskiftende



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Cyano

Post by Aquahorti »

Har kun oplevet det en gang i et test akvarie, hvor jeg endte med at pakke akvariet ind i sorte affaldssække i ca 5 dage. Det løste problemet og jeg så ikke mere til det efter jeg plantede det til.

Jeg kunne ikke fjerne BGA ved at lave hyppige vandskifte og eftersom det var et akvarie med ny Tropica Soil og vand og ikke andet havde jeg rimelig god kontrol over hvad der var i vandet. Jeg brugte ikke nogen form for kemi til at prøve at fjerne dem, men jeg forsøgte mekanisk at fjerne dem, uden at jeg fik det til at virke.

Det skal dog siges at jeg lavede eksperimentet om sommeren med akvariet stående på en sydvendt vindueskarm for at provokere fremkomsten af BGA og gøre det besværligt at fjerne den.

Alt jeg kan sige er at det virker at mørklægge akvariet, og hvis man ser på hvad rejer og planter kan klare med hensyn til transporttid i kasser bør det ikke være et problem for dem.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Cyano

Post by Pliniussen »

Tak, jeg prøver det



Post Reply