"Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Symptom, behandling
Post Reply
SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

"Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by SusSkovgaard »

Nåh det lader til at der sker noget mystisk herhjemme.

Jeg har nu fisket 2 tiger rejer , 4 Cherry rejer og 2 blue jelly op med æg.

Hvad sker der dog ? :(

Andre rejer i samme pyt går med æg samme tid osv og dem sker der ikke noget med. Jeg har dog ikke nogen voksne blue jelly piger tilbage nu og det tynder også ud i mine cherry rejer. Hannerne ser ud til at trives fint og det samme med ungerne, hvordan kan det være mine hunnner dør og det er når de går med æg enten halvejs eller lige inden æggene klægges.


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: "Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by SusSkovgaard »

åh det er jo synd :( kan man så evt holde hanner og hunner fri af hinanden og evt mærke hunnerne i halerne som de gør det ved en hummer ?


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: "Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by BoeBoe »

Har du prøvet at tage æggene fra, og klække dem i en beholder?
Det er ikke det nemmeste i verden, som han skriver i indlægget, er ny på rejer, men kan ikke forestille mig, at det er ret meget sværere end at klække Sterbai æg i en beholder, man skal bare være over vandværdierne hele tiden, samt ilten.

Se lige dette link:
Artifically Hatching Shrimp Eggs



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: "Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by d9ha »

hvor meget vand skifter du ad gangen og hvor tit?

Går ud fra at det er der hvor du kører med aktivt bundlag, du mister dem.

Skifter man for meget vand på en gang giver det udsving i vandværdierne. Omvendt vil overfodring og for lidt vandskift (og/el. filtrering) også føre til dødsfald.

en god metode er at skifte 5 % en gang om ugen (hvis ellers filtreringen er i orden) og tilføre nyt vand gennem et stykke luftslage v.hj. a. hævert princippet. På den måde påfyldes det nye vand over en længere periode, og vil ikke give større udsving i vandværdierne.


Mvh
Henrik

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: "Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by SusSkovgaard »

Tak for alle svarene.

jeg klynger mig lidt til alderdom eller overanstrengelse.

Der ligger frakker i alle mine baljer og mit vand er ok.

Temperaturen er dog begyndt at svinge en del den har lagt stabilt på +23 intil der blev varmere udenfor...jeg gruer lidt for sommer perioden der blir jeg nok nød til at køre uden dækglas og evt med blæser de er allerede oppe og ringe på 26,5 :shock: så vinduerne er åbne og dækglassene er lettet.

Hmmm...mht bundlag. Nej eller jo også der.

Mine tigerrejer går på Sukura RedBeeSoil
Blue jelly går på sort "sand" og mine
og RCS erne går på rødt sand

Vandskift er jeg blevet lidt mindre forsigtig med ( jeg startede med luftslange og hævert metoden) jeg får det i rette temperatur osv og bruger en 2 l flaske jeg hælder det meget forsigtigt ud i overfladen ovenpå et lille låg, Jeg hælder på når der er fordampet lidt det går ret stærkt i de små rum så jeg hælder vel lidt( 1 l) på et par gange om ugen nogengange har jeg så "glemt" det ehem og først fyldt på når der var 1½ cm fra vandoverflade til kanten men det var faktisk i mit mischlinge akvarie og de har det fint nok. Fyldte alle rum op i søndags og nu mangler der allerede ca 1 l i de akvarier der ikek er delt. ( 45 l)

BoeBoe : Jeg har netop prøvet at klægge Blu Jelly dog gjorde jeg bare det, at jeg tog de næsten færdigt klækkede æg og lagde dem tilbage i akvariet. Jeg var lidt nervøs for om de andre rejer ville smage lidt på dem men det gjorde de faktisk ikke og der er ingen snegle, hver gang de andre rejer kom til at tage et æg svømmede de hurtigt væk igen sådan lidt ligesom : ad den er stadig levende agtigt :) men det var jo bare held mere end forstand at det gik jo godt.

Tak for linket ang. klækning det skal prøves næste gang det sker ( og det gør det jo nok) , havde jeg dog bare tænkt tanken da mine sorte tiger hun døde 1 uge inden klækning :( tænkte overhovedet ikke tanken på det tidspunkt havde bare enormt travlt med at få hende fjernet fra de andre rejer (forurening) også derfor jeg postede omkring emnet i opdræt. Vi burde måske alle gå lidt sammen og skrive en begynder guide til de mere uerfarne ( jeg er jo stadig lidt grøn i det der er masser jeg ikke ved ) Så andre i samme ærgelige situation kan høste af vores andres erfaringer med det samme uheldet sker :)

Bare en venlig tanke :)

igen tusind tak for de brugbare svar. :)


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: "Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by d9ha »

Hvis du ikke bruger bundfilter, skal du nok overveje at slamsuge engang imellem, fremfor kun at efterfylde.

Varme og fremfor alt kraftig (proteinholdig) fodring får dem også til at vokse og skifte skal hurtigere - som Lars foreslog. Det kan give ekstra stress og problemer med skalskifte.


Mvh
Henrik

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: "Gravide" rejer der dør ???? Hvorfor ???

Post by SusSkovgaard »

d9ha wrote:Hvis du ikke bruger bundfilter, skal du nok overveje at slamsuge engang imellem, fremfor kun at efterfylde.

Varme og fremfor alt kraftig (proteinholdig) fodring får dem også til at vokse og skifte skal hurtigere - som Lars foreslog. Det kan give ekstra stress og problemer med skalskifte.

Hmm....Har netop bestilt et lille sæt bundfilter ved claus. Det blir lidt svært for mig at slamsuge...det er jo fuldstændigt groet til. bla med pogostemon og denne lille fætter :

http://www.tropica.com/dk/planter/plant ... x?pid=132B

Jeg fodre ikke ret meget da der er kommet en del alger som jeg kan se de går og hapser i så det med foder er ikke problemet. Jeg er faktisk blevet lidt fæl til at kun fodre hver 2. dag og kun hvis de går til det med det samme ellers fjerner jeg det igen.


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Post Reply