Gødning og rejer

Planter, moss, gødning, lys
Rasmus
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 81
Joined: 13 Jul 2014, 19:39

Gødning og rejer

Post by Rasmus »

Nu har jeg lige siddet og googlet mig blind på udenlandske sider angående at ha rejer også gøde samtidig.
Gøder i med plantegødning i jeres reje akvarier , og hvis i gør hvad bruger i.
Til dem som ikke gøder , gror jeres mos uden at ligne bæ.



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Gødning og rejer

Post by Smedn »

Der kan, så vidt jeg ved, ikke ske noget ved at gøde, så længe man selvfølgelig dosere korrekt. Har før læst at det faktisk er godt til rejerne, da de i bund og grund anvender de samme stoffer.
Jeg er fornyeligt begyndt at gøde hos mine rejer, dog i meget små mængder.
Både Tropica og USB gødning kan anvendes. Ved faktisk ikke hvilke mærker der IKKE kan bruges.

Det meste mos gror helt fint uden :)



Rasmus
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 81
Joined: 13 Jul 2014, 19:39

Re: Gødning og rejer

Post by Rasmus »

Ok nu har jeg bare studeret gødning i mange år og blander selv gødning og sælger til akvarie folket både med og uden rejer , og jeg har netop fremstillet en gødning uden nitrat i da det er med til at sløve rejerne, Ligesom USB gødningen indeholder Rexolin som rejerne heller ikke kan li. Nu har jeg kun lavet mine forsøg med kiresebærrejer , og ved at lade være med at dosere Rexolin samt nitrat/kno3 så får rejerne det meget bedre, farverne bliver mere klare og de bliver mere aktive og gemmer sig ikke, de svømmer nærmest konstant rundt i akvariet.
De mennesker der har købt min rejegødning har jeg kun hørt positivt fra, nu er der jo nogle naturlove og det er jo klart at når man fjerner noget i en gødning hæmmer det planterne lidt, men som gødningen er blandet er den tilstrækkeligt og fyldt med nærringstoffer til at planterne trives fint , og rejerne som jo er i højsædet overhovedet ikke er mærket af gødningen.
En anden god ting er at gødningen her ikke have TDS'n i vandet med mere end ½-1 TDS pr dosering, og det må jo siges at være et stort plus.
Det du siger med MOS kan jeg kun tilslutte mig , jeg tror faktisk slet ikke mos behøver gødning for at vokse. Mit mos i det akvarie hvor jeg ikke gøder fejler bestemt ikke noget.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Gødning og rejer

Post by monjak2444 »

gødning har jeg ikke forstand på men nu er rcs rejer pænt hårdføre og jeg tror det ville være en hel anden sag med crs eller taiwan bee's men bare sørg for der er rejesikkert inden du bare fyre gødning og slagter alt så kan det godt blive en dyr fornøjelse.
hvordan mos vokser er meget forskelligt kommer meget an på dit lys og nogle mosser kræver co2 eller gødning ligesom med rejer så er nogle sværere end andre,men der findes mange forskellige slags mosser og jeg synes det er næsten ligeså intresant som rejerne og jeg kører selv uden co2 og gødning i alle mine akvarier som er 4 pt lol 2 mere på vej på reolen :)


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Gødning og rejer

Post by Smedn »

Så er du vist en hel del længere fremme end mig Rasmus ;)

Jeg skrev med en inde på Shrimpnow.com i forbindelse med jeg har et par Blue Bolts rejer, der har mistet farven. Han anbefalte at tilsætte Tropicas Premium gødning (den orange), da rejerne bruger de samme stoffer som planterne. Meen der er selvfølgelig nok nogle stoffer de helst vil være fri for..



Rasmus
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 81
Joined: 13 Jul 2014, 19:39

Re: Gødning og rejer

Post by Rasmus »

Tropicas Premium gødning indeholder jo kobber 0.25ppm ved ikke om det er et problem ? der er i hvert fald mange der har problemer med deres rejer når de bruger disse gødninger som jeg også har skrevet tidligere



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Gødning og rejer

Post by monjak2444 »

kobber er ikke godt for rejerne,vis du kigger på de tyske rejesider der har de osse rejesikkert gødning.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Gødning og rejer

Post by Smedn »

Der skal tilsættes ret store mængder gødning, før kobber bliver et problem for rejerne.

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det, udfra en tråd inde på Shrimpnow.com. Han virkede til at have styr på hvad han snakkede om ;)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Gødning og rejer

Post by monjak2444 »

han har 100 procent mere forstand på det end mig,men han siger osse han har neocaridina x caridina kryds gående så ham tager jeg som en oplevelse :D


mvh

Deniz

Rasmus
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 81
Joined: 13 Jul 2014, 19:39

Re: Gødning og rejer

Post by Rasmus »

Er man i tvivl om man vil bruge gødning med eller uden kobber eller i det hele taget bruge gødning, så er det nok en god ide lige at læse det her.
http://www.planetinverts.com/Dosing%20F ... hrimp.html

Netop derfor har jeg efter 6 mdrs forsøg og forskning udviklet en gødning specielt til rejer som netop nu er ved at være færdig med at bliver testet af forskellige reje holdere rundt om i danmark, Gødningen vil komme til salg i næste uge.
Gødningen undeholder ikke Cobber og Nitrat samt mange andre giftige ting, noget af det den bygger på er Jern som netop er det aller vigtigste for mos. planterne vil gerne have en masse andre ting , men i denne her gødning er der taget specielt hensyn til rejerne.



Post Reply