leder efter mos men hvilke

Planter, moss, gødning, lys
cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: leder efter mos men hvilke

Post by cpg »

Det mos som jeg har købt, kommer fra forhandlere.
Fisk er ikke en option i mine akvarier!
Næringsstoffer er der vel altid i vandet, og da jeg skifter ca 25% 2 gange om ugen. Samt fodrer ret sparsomt, tvivler jeg på at er der problemet ligger.
Vandet er opsaltet osmosevand, så der er ingen næring i det.
Er ikke vildt begejstret, for at skulle bruge kemi i akvarierne. Det kan muligvis fjerne problemet her og nu, men er kun symptombehandling.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Aquahorti »

cpg wrote:Det mos som jeg har købt, kommer fra forhandlere.
Fisk er ikke en option i mine akvarier!
Næringsstoffer er der vel altid i vandet, og da jeg skifter ca 25% 2 gange om ugen. Samt fodrer ret sparsomt, tvivler jeg på at er der problemet ligger.
Vandet er opsaltet osmosevand, så der er ingen næring i det.
Er ikke vildt begejstret, for at skulle bruge kemi i akvarierne. Det kan muligvis fjerne problemet her og nu, men er kun symptombehandling.
Det er bakterier man tilsætter, så ingen kemi.

Alger skyldes alene et overskud af lys og næringsstoffer.

Du kan reducere mængden af næringsstoffer I akvariet på flere måder, men med 50% vandskifte om ugen skal man overfodre ganske meget... Er der styr på hvad der er I det salt du bruger?, for det hjælper ikke at bruge selv destileret vand hvis man derefter tilsætter en saltblanding der indeholder store mængder nitrat og fosfor.

Har du overvejet om det er bundlaget der er problemet? Jeg kan ikke huske om du bruger bundfilter, men jeg ville kigge på enten bundlaget eller et evt bundfilter som kilden til de ekstra næringsstoffer.
Der er folk som har lyset tændt ca 4 timer fra morgenen, derefter har det slukket I 2-3 timer, og derefter har det tændt til hen under aften.
Dette skulle stresse algerne og mindske deres vækst. Jeg har ikke hverken gode eller dårlige erfaringer med dette, har kun prøvet det I et akvarie, hvor jeg ikke så nogen forskel. Løsningen var mindre foder og lidt større vandskifte volume.

Min tilgang til rejer er som brugsdyr, de hjælper mig med at holde akvarierne rene, men de er nu ganske fasinerende at se på I tillæg. :D



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: leder efter mos men hvilke

Post by caso »

Ifølge Jørn Ullits, som plejer at have godt styr på både planter og alger, så er der 5 parametre som har indflydelse på algers trivsel. Du kan læse mere om dem her:
http://akvariegoedning.dk/index.php/om- ... er?start=1

Mht. lys, så er det ikke kun belysningstiden, men også styrken af lyset, som er vigtig. Jeg bruger ikke alt for kraftig LED lys på de fleste af mine rejeakvarier. Det er formentligt ikke den eneste årsag, men jeg døjer sjældent med trådalger i rejeakvarierne.

Kig på Ullits råd, og se om du kan hente inspiration der.


Mvh
Carsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Aquahorti »

Har læst gennem det link, og jeg er noget uenig i nogle af hans forklaringer, enkelte er mangelfulde og i bedste fald vildledende.

Men det er selvf. op til hver enkelt at beslutte sig for hvad man vil, og bare fordi jeg er uenig eller ikke har gode erfaringer med noget betyder det ikke, at det ikke virker for andre. :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

så er der dælme kommet mos :)
fissidens fontanus
fissidens nobilis
mini weeping mos

ellers har jeg kigget på.
cameroun mos
wave mos
Willow gigantea
fissidens fox

der en mulighed for at få dem hjem vis sælgeren kunne snakke engelsk :( men tror jeg går efter en mere pålidelig mos sælger.


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: leder efter mos men hvilke

Post by d9ha »

Kan godt hjælpe med det tyske, hvis Google translate ikke rækker Deniz


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

d9ha wrote:Kan godt hjælpe med det tyske, hvis Google translate ikke rækker Deniz

mange tak henrik problemet er bare han er fra polen af og hans engelsk giver intet mening desværre.


mvh

Deniz

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg kan hjælpe med cameroun mos..... hvis det skulle have interesse :)


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Henrik_Hundslev »

monjak2444 wrote:
d9ha wrote:Kan godt hjælpe med det tyske, hvis Google translate ikke rækker Deniz

mange tak henrik problemet er bare han er fra polen af og hans engelsk giver intet mening desværre.

I skal bare lige være klar over at de portioner de sender fra Polen er meget små.... jeg har prøvet ;)


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

Henrik_Hundslev wrote:
monjak2444 wrote:
d9ha wrote:Kan godt hjælpe med det tyske, hvis Google translate ikke rækker Deniz

mange tak henrik problemet er bare han er fra polen af og hans engelsk giver intet mening desværre.

I skal bare lige være klar over at de portioner de sender fra Polen er meget små.... jeg har prøvet ;)
ja er hvad jeg kunne forstå på ham her så kostede 3-4 twigs cirka 3 euro,så billigt er det ikke.


mvh

Deniz

Post Reply