flydeplanter

Planter, moss, gødning, lys
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: flydeplanter

Post by Aquahorti »

Hvorfor bruge andemad til at tage næringsstoffer ud af vandet?
De gør uundgåeligt at lysintensiteten falder, hvilket så igen giver dårligere forhold for planterne som tager næringsstofferne der ender i bundlaget. Jeg skal indrømme at jeg ikke har undersøgt andemad i akvarier, men min barndomslære om et sundt miljø i søer fortæller mig at andemad skal undgås http://svana.dk/natur/national-naturbes ... hulspleje/. Det har jeg så bare overført på vores akvarier.
Hjemme hos os bruger vi fortrinsvis Limnophila http://tropica.com/da/planter/plantedet ... (047)/4472 til at tage ekstra næring ud af vandet (ud over 25-30% vandskifte per uge), og rejerne elsker dem. De vokser hurtigt, og vi trimmer dem hver anden eller tredie uge, hvilket bare gør dem flottere.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: flydeplanter

Post by monjak2444 »

caso wrote:
monjak2444 wrote:
caso wrote:
Hvis du får fat i den, så er jeg helt sikker klar på at aftage noget.

Jeg har Salvina Natans, lidt Liden Andemad som jeg har en konstant kamp for at prøve at udrydde og så noget Stor Andemad som fungerer rigtig godt. Den er god til at tage næring, men noget nemmere at styre end Liden Andemad.
det vil jeg helt sikkert prøve at få hjem,og intet problem :)

salvina natans vokser osse som ukrudt her hos mig,forstørret andemad hvad er navnet på den ? og den lyder farlig :lol: :lol:

http://images.lmgtfy.com/?q=stor+andemad

;) ;)
hahaha :) puha det var næsten for svært at trykke på linket :lol: :lol:


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: flydeplanter

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Hvorfor bruge andemad til at tage næringsstoffer ud af vandet?
De gør uundgåeligt at lysintensiteten falder, hvilket så igen giver dårligere forhold for planterne som tager næringsstofferne der ender i bundlaget. Jeg skal indrømme at jeg ikke har undersøgt andemad i akvarier, men min barndomslære om et sundt miljø i søer fortæller mig at andemad skal undgås http://svana.dk/natur/national-naturbes ... hulspleje/. Det har jeg så bare overført på vores akvarier.
Hjemme hos os bruger vi fortrinsvis Limnophila http://tropica.com/da/planter/plantedet ... (047)/4472 til at tage ekstra næring ud af vandet (ud over 25-30% vandskifte per uge), og rejerne elsker dem. De vokser hurtigt, og vi trimmer dem hver anden eller tredie uge, hvilket bare gør dem flottere.

det var ikke noget jeg havde valgt at få andemad lol det kom med noget mos :twisted: :twisted: :twisted: der er altid noget der overlever hos mig :evil: :evil: men forhåbenligt snart for jeg gjort en ende på alt det andemad :D


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: flydeplanter

Post by caso »

Aquahorti wrote:Hvorfor bruge andemad til at tage næringsstoffer ud af vandet?
De gør uundgåeligt at lysintensiteten falder, hvilket så igen giver dårligere forhold for planterne som tager næringsstofferne der ender i bundlaget. Jeg skal indrømme at jeg ikke har undersøgt andemad i akvarier, men min barndomslære om et sundt miljø i søer fortæller mig at andemad skal undgås http://svana.dk/natur/national-naturbes ... hulspleje/. Det har jeg så bare overført på vores akvarier.
Hjemme hos os bruger vi fortrinsvis Limnophila http://tropica.com/da/planter/plantedet ... (047)/4472 til at tage ekstra næring ud af vandet (ud over 25-30% vandskifte per uge), og rejerne elsker dem. De vokser hurtigt, og vi trimmer dem hver anden eller tredie uge, hvilket bare gør dem flottere.

Om man vælger at bruge Limnophila, Salvina Natans, Andemad, Hornblad eller en anden slags planter til at tage næringsstoffer ud af vandet kan jeg ikke se den store forskel i. Som du skriver, så kan andemad lukke af for lyset og derved kvæle andre planter. Tynder man ud i andemaden, lige som du gør i Limnophilaen, så sker det ikke, og resultatet er det samme - næringsstoffer bliver fjernet fra vandsøjlen. Ud over flydeplanter har jeg stort set kun forskellige mosser i mine akvarier, og de er knap så lyskrævende som mange andre plantearter.

I mine rejeakvarier har jeg bundfilter hvor der er soil, og akvarierne med sandbund har et meget beskedent bundlag. Det betyder at jeg ikke døjer med at næringsstoffer hober sig op i bundlaget. Det betyder også at jeg ikke kan have planter der skal have rodnet i bundlaget i akvarierne med sandbund. I akvarierne med soil kan jeg godt have planter, men nogen planter skulle angiveligt ikke bryde sig om det konstante flow af vand gennem bundlaget. Desuden synes jeg at det er nemmere at tynde ud i flydeplanterne end at skulle trimme planter der gror i akvariet.


Mvh
Carsten

broelling
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 16 Aug 2016, 16:20
Lokation.: Vesløs

Re: flydeplanter

Post by broelling »

Jeg har tidligere døjet gevaldig med andemad, men fik det gudsketakoglov udryddet i sommers. Nu har jeg så Salvinia natans istedet, som er mange gange nemmere at kontrollere, men som ligeledes gror med lynets hast, og jævnligt skal udtyndes.

Husk at i ikke på nogen måde må få spredt hverken Salvinia natans eller den store frogbite i naturen, da de hurtigt vil overtage evt. vandflader, og nærmest være umulige at komme af med igen. Og ingen af dem forekommer naturligt herhjemme.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: flydeplanter

Post by Aquahorti »

@ Caso.

Jeg kommer nok også med en lidt anden indgangsvinkel til rejer, da vi bruger dem som en del af indretningen og rengøringen af akvarierne. Vi trimmer planterne mindst en gang om måneden, nogle gange hver uge for at fremme væksten.

Som aquascaper forsøger man jo at kontrollere stort set alle aspekter af de visuelle udtryk/indtryk, hvorfor noget der flyder rundt i overfladen og forhindre et nøje kontrolleret lysindfald ikke dur.
Nu hvor jeg tænker over det kunne det måske være interessant at lave et aquascape hvor hele pointen er at det er planter der skal have et lavt lysindfald man bruger. Der ville man kunne bruge flydeplanterne til at fungere som et lysfilter... Jeg har set et par junglescapes hvor der bliver brugt en lav lysintensitet, og brunt vand (humusvand) men de tiltaler mig ikke.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: flydeplanter

Post by cpg »

broelling wrote:Jeg har tidligere døjet gevaldig med andemad, men fik det gudsketakoglov udryddet i sommers. Nu har jeg så Salvinia natans istedet, som er mange gange nemmere at kontrollere, men som ligeledes gror med lynets hast, og jævnligt skal udtyndes.

Husk at i ikke på nogen måde må få spredt hverken Salvinia natans eller den store frogbite i naturen, da de hurtigt vil overtage evt. vandflader, og nærmest være umulige at komme af med igen. Og ingen af dem forekommer naturligt herhjemme.
Hvis Salvinaen ikke kommer her hjemme fra, så tåler den vel heller ikke frost. Så det burde vel ikke være det vilde problem



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: flydeplanter

Post by Aquahorti »

cpg wrote:
broelling wrote:Jeg har tidligere døjet gevaldig med andemad, men fik det gudsketakoglov udryddet i sommers. Nu har jeg så Salvinia natans istedet, som er mange gange nemmere at kontrollere, men som ligeledes gror med lynets hast, og jævnligt skal udtyndes.

Husk at i ikke på nogen måde må få spredt hverken Salvinia natans eller den store frogbite i naturen, da de hurtigt vil overtage evt. vandflader, og nærmest være umulige at komme af med igen. Og ingen af dem forekommer naturligt herhjemme.
Hvis Salvinaen ikke kommer her hjemme fra, så tåler den vel heller ikke frost. Så det burde vel ikke være det vilde problem
Den kan tilsyneladende ikke klare frost, selv om en del af dens udbredelsesområde er New York, hvor der da godt kan forekomme frost. Men uanset om den kan klare frost eller ej, så er det ikke tilladt at udsætte ikke hjemmehørende arter i den danske natur. Et par frostfrie vintre og den kan have gjort nærmest uoprettelig skade på særligt følsomme systemer.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: flydeplanter

Post by monjak2444 »

har lige ansat ham her til at rydde mine akvarier :lol: :lol: :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=vwsmOq5BrR8&feature=share


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: flydeplanter

Post by Aquahorti »

LOL



Post Reply