Hvilken alge er dette?

Planter, moss, gødning, lys
Post Reply
Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Hvilken alge er dette?

Post by Holst01 »

Hej allesammen.

Jeg har et ellers velkørende akvarie, men har noget algevækst på den ene plante.
Kan i hjælpe med at finde en kur?
Doserer dagligt USB gødning og CO2.
image.jpeg
image.jpeg (2.05 MiB) Viewed 8002 times
image.jpeg
image.jpeg (882.39 KiB) Viewed 8002 times
image.jpeg
image.jpeg (975.52 KiB) Viewed 8002 times
På forhånd tak.
Holst



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilken alge er dette?

Post by monjak2444 »

det ligner noget penselalger synes jeg ,og jeg er ikke så god til alger selv men der er altid hjælp at hente på www.akvariegoedning.dk jeg plejer selv at få trådalger forhåbentligt er det et slut kapitel :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilken alge er dette?

Post by Aquahorti »

Det ser for mig ud som om det er gamle blade, som algerne har etableret sig på. Hvor ofte fjerner/trimmer du planternes blade?

Hvis du har planer om et bunddække af DHG (Eleocharis parvula), er det ikke det bedste bundlag du har valgt, da planten har brug for et næringsrigt substrat. Jeg er heller ikke sikker på at standard LED på Fluval Edge 23 helt er nok til at sikre en god vækst af denne plante. Du kunne skifte standard LED på 23 ltr ud med den fra 46 ltr modellen, hvilket skule give dig rigeligt med lys.

Du har lidt for mange fisk i akvariet hvis man eller går ud fra reglen om 1 cm fisk per liter vand. Dette vil give et overskud af næringsstoffer I vandet, som så kan give alger bedre vækstbetingelser.

Jeg kender ikke USB gødnings egenskaber, og vil ikke lægge skjul på at jeg er noget uenig I nogle af de påstande som bliver fremført på hjemmesiden. (har læst et par 'artikler' og mit BS meter maxede et par gange, hvorefter jeg har holdt mig væk)



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Hvilken alge er dette?

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote:Det ser for mig ud som om det er gamle blade, som algerne har etableret sig på. Hvor ofte fjerner/trimmer du planternes blade?

Hvis du har planer om et bunddække af DHG (Eleocharis parvula), er det ikke det bedste bundlag du har valgt, da planten har brug for et næringsrigt substrat. Jeg er heller ikke sikker på at standard LED på Fluval Edge 23 helt er nok til at sikre en god vækst af denne plante. Du kunne skifte standard LED på 23 ltr ud med den fra 46 ltr modellen, hvilket skule give dig rigeligt med lys.

Du har lidt for mange fisk i akvariet hvis man eller går ud fra reglen om 1 cm fisk per liter vand. Dette vil give et overskud af næringsstoffer I vandet, som så kan give alger bedre vækstbetingelser.

Jeg kender ikke USB gødnings egenskaber, og vil ikke lægge skjul på at jeg er noget uenig I nogle af de påstande som bliver fremført på hjemmesiden. (har læst et par 'artikler' og mit BS meter maxede et par gange, hvorefter jeg har holdt mig væk)
Tak for svar på mit spørgsmål.
Først til planten, så har jeg ikke trimmet den endnu, men kunne være jeg skulle prøve det og give dem en omgang ned saksen.

Det er et 46 liters akvarie, og 4 guppyer, 8 neon og 3 maller er ikke for meget, syns jeg. Ja også 5 rejer.
Med hensyn til lys, så har jeg pt. lidt led liste liggende som ekstra, men der skulle gerne komme noget ordentligt med posten i løbet af 14 dage (1500 lumen ekstra), ved godt standard lyset ikke er tilstrækkeligt..
Med hensyn til bundlag ved jeg at jeg nok har valgt lidt forkert.. Desværre.. Men der er substrat under det hvide bundlag..

Håber det hjalp lidt på det.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilken alge er dette?

Post by Aquahorti »

Ahh, ved nærmere eftersyn kan jeg godt se at det er 46 ltr modellen.

Hvis du vil bruge rejer til at hjælpe med at fjerne alger, lyder anbefalingen på 1 amano reje (Caridina multidentata ) per 5 ltr vand, så du kunne smide nogle af dem I akvariet http://tropica.com/da/guide/algebekaempelse/. Det er ikke kun Tropica der kommer med denne anbefaling, og kan give flere referencer hvis det ønskes.
Nu siger du ikke hvilken type rejer du har, men er det en af de mindre varianter, skal du bare smide nogle flere i ;), så er der også bedre chance for at der kommer flere :mrgreen: .



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Hvilken alge er dette?

Post by Holst01 »

Det er helt i orden Aquahorti ;)

De rejer jeg har er 4 stk. Neocaridina davidi "painted red sakura" samt to Caridina cantonensis "Aura blue".
Har overvejet Amano rejer da de er så effektive..
Men tænker at der er noget i Kemien som gør der udvikles alger. :|

Men jeg ser dog frem til at få det nye lys på, nu har jeg fået en "lyskasse" på mit Edge som kan gemme på LED strips. ;) Så tænker jeg at med den rette CO², rette lys og min substrat bund som græsset et plantet i, så skulle det vel ku lade sig gøre at få noget der ligner et græstæppe..



Post Reply