Hjælp hvad gør jeg galt?

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Jeg har mig et lille 30 liters der ikke rigtigt er i harmoni. Det her kørt over tre måneder og i den tid har jeg mistet 12 blå tigere, røde to krystalrejer og 10-20 gule rejer.

Opsætning 30 L patronfilter og lille spandpumpe. Neutralt Dennerle sand. Opstarten med postevand men de sidste tre måneder osmosevand uden salt fordi min microsimens bliver ved med at være høj. Pt har jeg fem RCS, mange Neocaridina gule rejer, seks dværg Rasboa fisk og to dværg sugemaller. Jeg kæmper med trådalger, fjerner dagligt dem.

Vandværdier efter vandskift (6 liter)
PH 7.5, KH 6.6 GH 7, NO3 40, NO2 0, microsimens 470 us. En uge efter vandskift er microsimens steget til 600!!!

Der er et CO2 anlæg til.

Skifter 5-6 liter vand en gang om ugen samme temp og så plejer jeg at bundsuge bunden og rense ruder med en svamp, uden noget på. ;)

Selv har jeg nogle bud:
1. Fiskene forurener vandet
2. Bundsugning er ikke godt, skifter for meget vand, ustabile værdier
3. Fodre for meget
4. Temperatursvingninger jeg har ikke varmelegme i det

Hvad jeg slet ikke forstår er:
Hvorfor PH er så høj når det vand jeg hælder i er pH 6.5?
Hvorfor stiger min microsimens så meget på en uge?

Håber virkelig er der er nogle der vil hjælpe for jeg er godt nok ked af alle de døde rejer.



BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by BoeBoe »

Din PH værdi er nemt at give en forklaring på..
Du har ikke nogen buffer kapacitet, og dermed kan du ikke holde din ph nede på de 6,5.
Brug et soil bundlag, som netop indeholder en buffer kapacitet.
Der er også mulighed for at lægge et lag af trevlet rå spaghnum under dit bundlag, og her skal du helst køre med et bundfilter, Spaghnummet giver dig buffer kapaciteten.. Dog giver dette et brunligt vand, hvilket jeg ikke bryder mig om til rejerne.

Hvad har du af dekorationer i akvariet, er der sten af nogen art, som måske indeholder kalk? Det kunne være derfor at din KH og GH er så høj, uden tilsætning af GH+
Under alle omstændigheder er der noget der afgiver mineraler til vandet i dit akvarie.

Har du moskugler i vandet?
Disse kan, hvis de ikke bliver rullet jævnligt, skabe en trådlignende alge i akvariet. Jeg har smidt de fleste af mine ud, da jeg ikke gider have det i akvariet, og der skal jo ikke være alt for megen vedligeholdelse..



User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Mange tak for svar. Jeg ved godt at jeg bør få et andet bundlag men der er jo lidt omstændigt at skifte og den høje PH slå vel ikke rejerne ihjel?

Jeg har nogle zebra sten i, købt hos dyrehandler jeg tror altså ikke de afgiver noget, men jeg vil prøve at tage dem op. Du kan se dem på mit avatar.

Jeg bruger USB alt i en, gødning mon den kan hæve ledningsværdien?

Jeg har ingen moskugler. ;)



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by d9ha »

Ked af at skulle sige det, men stort set alt.


Hold dig til en art i et 30 L. Det er meget lettere at styre. endvidere har blå tigre (og til dels de gule) og krystalrejer forskellige krav til vandparametrene og bør derfor ikke blandes, ligesom de også vil krydse indbyrdes.

Du fodrer alt for meget og har alt for mange dyr i. hold dig til en slags fisk eller rejer.

Om du vil bruge aktivt soil eller opsaltet osmosevand, eller for den sags skyld begge dele, eller almindeligt bundlag og hanevand (til tigerrejer og rcs/gule) må du gøre op med dig selv. Du skal også have styr på din filtrering om de vil bruge bundfilter, indvendigt eller spandpumpe.

Find det setup, der passer dig bedst, og find den art fisk eller reje, du vil have i baljen, og start så helt forfra med et set-up du har tænkt igennem, og som passer til den art du vil holde.

Gødning og CO2 er til deciderede planteakvarier, hvor det kun handler om planterne, og evt. fisk el. rejer er dekorationsgenstande.

Rejer kræver meget rent vand (ingen nitrit og nitrat) så går du efter alm. svampefilter, skal du være opmærksom på at effekten af disse er begrænset.

Styring af PH og microsiemens er nødvendig til (high end) krystalrejer og ikke andet.

Fortsætter du med dit nuværende setup, tillader jeg mig at tvivle på at du nogensinde vil opnå en form for balance.


Mvh
Henrik

User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Hej Henrik
Det var ikke så lidt, tænk sig, jeg har solgt 100 gule rejer som resultat af avl på 6 rejer, i selv samme akvarie. ;)

Jeg har både patron filter OG en spandpumpe fra Eheim til at filtrer, så det må der være styr på? Jeg har heller ikke Tigere (de er døde!) sammen med krystalrejer, ved godt de vil krydse.

Det med at fodre mindre tror jeg du har ret i er en god ide, selvom jeg aldrig har haft fodder liggende til om natten.

Jeg må finde et andet akvarie til mine 6x1,5 cm fisk, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvorfor det er så slemt at holde dem sammen med rejerne, når nu de er en Neocaridina art og dermed ikke så krævende?

Jeg har mange planter i det, er de sket ikke gode for rejerne?

Nå men jeg kan godt se jeg bør gennemtænke hvad jeg skal have i mine akvarier. ;)



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by d9ha »

spandpumpe = godt
stor spandpumpe = supergodt
mange planter = supergodt

30 L. akvarie minus planter, rødder, filter, bundlag = maks 20 L. vand
2 maller + 6 små rasbora + x antal rejer = total overbefolkning af 20 L. vand
Vandværdier efter vandskift (6 liter)
PH 7.5, KH 6.6 GH 7, NO3 40,
Nitratværdi på 40 burde slå de fleste rejer ihjel og mindst give de fleste fisk ubehag. stammer sandsynligvis fra følgende faktorer: Gødning, fodring, affaldstoffer fra besætningen.

Ruderens = fjerne potentielle reje foderemner (alger, biofilm)

CO2 fordriver ilt fra vandet.

Temperatursvingninger på 5-6 grader over døgnet skader ikke.

Temperatur på over 26 grader i længere perioder er ikke godt. det samme gælder for temperatur under 18 grader.

dine rcs og gule rejer vil også krydse.

Det er desuden min erfaring, at har man flere arter rejer i samme akvarie vil den ene art før eller siden udkonkurrere den anden.


Mvh
Henrik

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by d9ha »

ved ikke lige hvor jeg fik de der rcs fra, det havde du vist ikke skrevet noget om.


Mvh
Henrik

User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Ok så er der da styr på filtrering. :)

Jeg har kun Neocaridina Yellow og 4 Røde krystal rejer sammen ikke nogle RCS. ;) jeg har ca 8 voksne rejer og så en masse yngel fra de gule der er vel ca. 50 stk men mange er stadigvæk meget små. Jeg vil så ikke købe flere krystalrejer så må vi se om de holder, jeg har haft dem i ca. 4 måneder men har aldrig fået yngel på dem. :(

Jeg har lige skiftet vand og skåret kraftigt ned på fodder den sidste uge, så jeg vil måle nitraten senere i dag med dråbetsts, håber den er faldet.

I mit andet akvarie har jeg 11 blue fariy og to sorte krystal rejer samt tre Galaxy rasbora.

Tak for svar i øvrigt. ;)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by monjak2444 »

de der galaxy de er professionale baby reje dræbere haps siger de


mvh

Deniz

User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

monjak2444 wrote:de der galaxy de er professionale baby reje dræbere haps siger de
Av for den, så må de i selskabsakvariet. Jeg har nu i øvrigt tidligere haft RCS i det akvarie og de har lavet i hundredevis af nye rejer, så de når ikke at spise alle. ;) Men nu hvor jeg har så få rejer i det, vil jeg ikke beholde Galxyerne.



Post Reply