Hjælp hvad gør jeg galt?

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by BoeBoe »

Har du prøvet at tage de sten op af akvariet, skifte noget vand, og så måle efter nogle dage?

Er stadigvæk sikker på, at du har noget i det akvarie, der afgiver mineraler, ellers ville dine vandværdier ikke ændre sig ret meget på GH/KH efter en rum tid.



User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Jeg har pillet de to sten op her i dag, da var ledningsværdien omk. 500. Jeg har også droppet USB gødningen, givet det flyende filter.

I mit blue fariy akvarium har jeg droppet USB, fjernet de sidste Galaxy'er puttet et ekstra patronfilter i samt givet det flyende filter og noget osmosevand.

Nu håber jeg virkelig der kommer mere styr på mine setups og jeg kan stoppe den akutte rejedød blandt mine blue fariy ellers er akvariet snart tomt. :cry:



BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by BoeBoe »

Nu forstår jeg bedre, hvorfor din hårdhed stiger i dit akvarie..

Dine Zebra sten hedder også Zebra calsit.
Calsit fandt jeg sammen med dette her:

"Grounded Calcium Carbonate/ Calcite Powder

Grounded Calcium Carbonate/ Calcite Powder We offer calcite powder, which is a natural calcium carbonate that is of high purity and free flowing in nature. Our calcite "

Altså, du har tilsat et rent naturprodukt, kalk, dette giver en fin hårdhed i vandet, altså høj kh værdi, samt en stigen micro siemens.



User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Jeg håber du har ret, jeg har målt microsimens til 557 us her i dag. :? Som et forsøg har jeg nu puttet en sten i osmosevand der måler 75 us, spændende at se om den er steget i morgen.

Håber godt nok snart jeg får styr på mine pytter, her til morgen var der et død krystalreje og i går mistede jeg tre blå. :cry:



BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by BoeBoe »

Er det ikke højt, på osmosevand?
Mit osmosevand har en MS på omkring 7 - 10.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by monjak2444 »

herude hvor jeg bor ligger den på 60ms men synes at høre folk der har højere end det.
æv med dine rejer.


mvh

Deniz

User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Morgenmålingen på min sten i vand viser 103 us, så det er da vist dem der har hævet mit ledningsniveau. Ikke noget at sige til at mine stakkels små tigerrejer ikke har kunnet overleve med de svingende vandværdier. :cry:



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Jonas »

Godt at du ser ud til at have fundet årsagen til den høje ledningsevne...



User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by Tut »

Ja det håber jeg virkelig. Jeg tror så også jeg har fundet årsagen til det høje nitratniveau, nemlig USB gødningen, den kan også have tilført vandet kobber.

I hvertfald er der ingen faldne i dag. :D

Jeg har så også bestilt 8 kg. Redbee sand, samt bundfilter, så måske i fremtiden jeg vil prøve igen med nogle blå tigere eller måske nogle Taiwan rejer. :)



BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Hjælp hvad gør jeg galt?

Post by BoeBoe »

Dejligt at høre, at det var stenene..

Kobber er den rene gift for dine rejer, læs altid sedlen med indholdet, og sikre dig, at der ikke er kobber i foderet eller i gødning, hvis du absolut mener det er nødvendigt med dette..



Post Reply