Bundlag akadema eller Merkus grus?

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
frandy
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 30 Jan 2014, 11:26

Bundlag akadema eller Merkus grus?

Post by frandy »

Hej Rejeforum,

Jeg mangler kun bundlaget (og selvfølgelig rejerne) før jeg kan starte mine reje akvarier op.

Jeg har kigget på Akadema som jo er brunt, og Merkur grus fra Akvastabil som er helt sort.

- Hvad ville i vælge?

- Det sorte grus er vel bedst hvis man har lyse rejer, men fx CBS går vel ik?

- Derudover vil jeg gerne høre jer, om man kan have CRS og CBS i samme balje - altså hvis/når de krydser på tværs af farverne, hvad farve bliver ungerne så?
- Hvis man har de flotteste CRS og CBS, vil ungerne så også få store fede streger, eller vil de blive mere "dårlige" i farverne (håber i ved hvad jeg mener)

Tilsidst: Hvad ville i vælge (skal starte 2 akvarier op) af rejer til de 2 akvarier hvis i kunne putte de flotteste i?

Jeg har tænkt lidt på CRS og CBS i den ene af dem, men i den anden kunne der evt være Orange/blå/grønne rejer i?

P.S. Der skal gå mysteriesnegle og Sulawesi snegle (elefantsnegl) i begge akvarier sammen med rejerne, men ved ikke endnu om der skal minifisk i, som endlers guppyer.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundlag akadema eller Merkus grus?

Post by monjak2444 »

jeg ville vælge akadama selv om det ikke er så flot men fremragene bundlag til crs-cbs,da det sænker din ph-værdi.
men 2 minuser ved akadama det tager lang tid at køre akvariet ind og nr 2 det ikke er så flot men man kan vist få det i en lille og flot kornstørrelse nu.

så jeg ville tage akadama eller en anden form for aktivt soil.

du kan sagtens have crs og cbs gående sammen.
yngelen kommer til at ligne deres forældrer.

find ud af hvilke rejer du skal have i det anden akvarie så du kan bygge et setup efter deres behov.


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Bundlag akadema eller Merkus grus?

Post by Jonas »

Personligt ville jeg også gå efter akadama bundlag, når der er tale om CRS eller CBS rejer.
Det hænker ph-værdien, hvilket er godt for caridina varianterne.
De andre aktive spil-typer, som Red Bee Sand, Flora Base m.fl. har tillige den fordel, at de også sænker hårdheden i vandet, hvilket er til fordel for CRS og CBS. De kan godt lide en ph omkring de 6 og en gh omkring de 5-10.

Merkur bundlag kan du fint have til neocaridina varianterne.
Der findes mange flotte "Sakura" og "Rili" varianter i forskellige farver. De behøver bare vand fra hanen og intet specielt bundlag eller vandværdier. De tilpasser dig forholdsvis nemt.

CRB og CBS vil krydse med hinanden. Langtsomt vil du over flere generationer opleve, at der kommer flere CBS end CRS, da den sorte farve er dominerende. Du kan også få Snow White rejer ud af ynglen.
Prøv ad at se denne tråd...der er lidt om ynglen ved forskellige farvekombinationer.
http://www.garnelenblog.de/garnelen/ver ... t-das/156/

Sulawesi snegle vil jeg nok ikke holde sammen med dine CRS og CBS, da de ikke tåler så høje temperaturer. Rejerne holdes bedst ved en 20-24 grader.
Sulawesi vil genre have højere temperaturer.
Posthornsnegle fås i mange farvevarianter og går fint sammen med rejerne.



frandy
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 30 Jan 2014, 11:26

Re: Bundlag akadema eller Merkus grus?

Post by frandy »

Super at CBS og CRS kan gå sammen.

Jeg har faktisk kigget på nogle Soil bundlag, da jeg synes sort ser bedre ud end brun.

Jeg har kigget på EBI Gold, ADA Soil og Red bee Soil.
De kan alle fåes i brunt og lyst sort.

Hvilken af disse ville i vælge - hvis der overhovedet er forskel på produkterne udover prisen?

Tilsidst nogle flere spørgsmål til CBS og CRS:

I siger at de krydser, men bliver de "dårligere" forstået på den måde, at deres farver bliver ringere eller vil de stadig have fede tykke striber i sort/rød hvis forældrene har?

Kan CRS og CBS yngel ende med at blive fx helt rød eller bare en grim sort?

Vil CBS blive gemt væk i det lyse sorte bundlag, eller er CBS mere sort end soil bundlaget?

Til aller sidst: Ville i have både CBS og CRS gående sammen i en balje, eller ville i kun have en af dem, hvis i selv kunne vælge?



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Bundlag akadema eller Merkus grus?

Post by Jonas »

Har ikke personligt afprøvet de 3 nævnte mærker, men de sænker alle ph værdien og gh, så de er velegnede til formålet alle sammen.
Har dog læst rigtig gode erfaringer med ADA og EBI Gold på tyske hjemmesider.

Selvom du krydser rejerne vil du altid skulle lave lidt selektionsarbejde i forhold til at få farvedybde og bestemte mønstre bevaret.
Det vil du også skulle selvom du holder CBS og CRS hver for sig.

De kan ikke blive helt røde eller sort - kun hvis de har Taiwan Bee genet i sig. Det kan du ikke se, når du køber CBS/CRS. Der kan være tale om mischlinge, som ser ud som CBS og CRS, men som indeholder Taiwan Bee genet.

Den hvide farve vil blive forringet over tid, såfremt du har snow white rejer. De giver som regel et højere klassificeringsmønster, når du kryser med snow white, men til gengæld forsvinder den dybe hvide farve.

Der er nogle som holder rejerne på hvid bund.
Du kan se et klip derfra (Caso - Carsten): viewtopic.php?f=19&t=583

Jeg har både haft rejerne gået sammen, men også hver for sig. Det kommer helt an på øjet som kigger, hvad man synes er pænest.



Post Reply