Begynderspørgsmål

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
monarch
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 1
Joined: 23 Feb 2014, 20:31

Begynderspørgsmål

Post by monarch »

Hejsa

Jeg er lidt nybegynder ud i rejer, det er lang tid siden jeg har haft akvarier og kun med fisk, så har lige et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Jeg skal til at starte en 60L Nano Cube op. Planen er at ligge et mørkt bundlag som mere eller mindre skal dækkes helt med Javamos som får lov at vokse til et 5-10cm højt tæppe. Overfladen skal delvist dækkes af Salvinia Natans el. lignende flydeplante. Jeg har så tænkt mig at lade x-antal RCS etablere en koloni i akvariet hvorefter to el. tre Killier får lov at være i akvariet også.

1. Opstart: Hvorledes starter jeg mit akvarie bedst op? Bakteriestarter, organisk bundlag eller blot hyppige vandskift og så stille og roligt føje til bestanden i akvariet når vandværdierne er i orden? Forestiller mig ikke at rejer i sig selv er en voldsom belastning sålænge man skifter vandet ofte.

2. Pumpe/Filter: Hvordan har rejer det med at undvære pumpe/filter? Ideelt set vil jeg gerne køre akvariet low-tech uden filter mod at skifte 20-25% vand et par gange om ugen. Det skyldes dels at jeg synes filter samt den gennemstrømning de skaber ikke klæder mindre akvarier, dels også fordi de Killier jeg har i tankerne, heller ikke er vilde med for meget røre i vandet.

3. Fæstning af javamos: Nogen der har erfaring med fæstning af javamos til bunden? Har kigget lidt på de rustfri stålgitre de forhandler hos nanoshoppen.dk - er de brugbare og kan de holde sig selv nede, uden at skulle oversås med sten?

Jeg håber en venlig sjæl eller to kan hjælpe mig med mine spørgsmål og skulle nogen have en kommentar til hvad jeg ellers har beskrevet som fremgangsmetode, er den mere end velkommen :)



BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Begynderspørgsmål

Post by BoeBoe »

Opstart af akvarie til rejer afhænger rigtig meget af bundlaget..
Nogle bundlag skal køres til i en måneds tid, inden rejerne kommer i, andre skal kun køre få dage, er min erfaring...



Post Reply