Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Torx
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 11 Mar 2014, 21:21

Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Post by Torx »

Hej.
Jeg har en lille reol med lidt blandede rejer.
Der går bl.a Yellow Fire - Red Sakura - Red Rilli - Orange Rilli - Blue Dream - Green Babaulti - White Pearl der alle går på sort grus og får alm postevand.
De yngler fint og ser ud til at trives. :)
Jeg har også Heteropoda var Chocolate og CRS. De går på FloraBase soil heller ingen problemer med yngel der :).

Nu har jeg måske fået fat i en lille gruppe Panda Rejer og skal starte et akv op fra bunden med soil og osmosevand.
Til dem vil jeg også bruge florabase eller redbee sand.
De Panda er en del sartere en dem jeg allerede har så jeg et par spørgsmål.
1.Er der noget jeg skal være ekstra omhyggelig med ved de rejer?
2.Hvad bruger I til at måle jeres vandværdier?
Jeg har læst lidt frem og tilbage på nettet, men der er jo 100 meninger om alt, så jeg håber på at kunne trække lidt på jeres erfaringer herinde.

3.Og ville det være gavnligt for de andre rejer jeg har at gå på soil typ Akadama?
Akadama er jo til at få for en fornuftig pris, ved godt at det måske ikke er så pænt og at det skal køre en måned inden det har stabiliseret sig.
Når jeg kigger rundt på nettet ser det nemlig ud som om alle rejer lige meget hvilket art går på soil i en eller anden form.

Håber der er nogen der kan hjælpe.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Post by monjak2444 »

velkommen til torx

du har ret i der er 100 meninger om hvordan man skal holde taiwan bee's på nettet,men man skal nok tage det lidt som guidelines men fordi mit setup virker for mig er det ikke sikkert at det virker hos dig.

1.med taiwan bee's skal man lige være lidt mere omhyggelig det er jeg ihvertfald,men skaf dig nogle mischlinge rejer og smid ned i så kommer der gang i den.
2.jeg bruger en microsiemens måler og jeg mine tb's på 250µ og jeg bruger aldrig ph eller nitrit,nitrat da jeg kun fylder vand på en gang om ugen eller hver 14 dag lidt forskelligt.
3.skaf dig et osmose anlæg og en ms måler.
4.akadama er godt bundlag men efter et stykke tid bliver man hurtig træt af det,florabase bruge jonas herinde til sine tb's og jeg selv kører med ada bundlag og ebi shrimpsoil og redbeesoil de alle er glimrerne bundlag men hælder mest til ada bundlaget,så findes oliver knott det har jeg brugt til tiger rejer og det var osse ok det smuldre bare lidt efter noget tid,der er masser af soil på marked nu der sænker din ph-værdi.


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Post by Jonas »

Alle neocardina varianter vil jeg holde på neutralt bundlag, der ikke påvirker vandværdierne.
Panda kan bedst holdes på soil bundlag for at optimere en lavere ph-værdi. Mærket bør være underordnet - der er blot tale om forskellige indkøringsperioder og de enkelte rejeavlere har ofte deres egen favorit. Men alle giver en bedre ph-værdi og kan tilføje vandet andre gevinster.
Opsaltet osmosevand er klart at foretrækker og anvendes næsten af alle, der holder Taiwan Bee rejer. På den måde kan man styre vandværdierne bedre og man kan nå frem til den ønskede forhold. Taiwan Bee vil gerne have blødt vand i kombination med lav ph-værdi, hvorfor det danske vandhanevand mange steder i landet ikke rigtig duer.
Held og lykke med Pandaerne - det er en rigtig flot Taiwan Bee !



Torx
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 11 Mar 2014, 21:21

Re: Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Post by Torx »

Tusind tak for svar, så blev jeg da lidt klogere:)
Jeg har så fundet en mikrosiemens måler, en der hedder AP-2 hos rent-postevand hvor jeg også tidligere har købt mit osmoseanlæg.
Da jeg aldrig før har testet vandet andet med en strip en gang i mellem og kørt med ca 60/40 osmosevand/postevand så kommer der lige et spørgsmål til.

Opsaltet osmosevand, jeg kan er med på at osmoseanlægget "nulstiller" vandet og at man så selv kan regulere det bagefter.
Men hvad bruges til at "opsalte" osmosevand ?

Mvh.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Post by monjak2444 »

det kommer an på hvilken salt du bruger men vis det er gh+ du har så sænker den din kh-værdier til 0-3 stykker også er der en masse mineraller til rejerne,og det kan pandaer godt lide.


mvh

Deniz

Torx
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 11 Mar 2014, 21:21

Re: Panda Rejer. Og spørgsmål til soil.

Post by Torx »

Super, så har jeg lidt at gå efter. :)



Post Reply