Hvor mange kg bundlag?

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Mette/Korsør
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2015, 14:47

Hvor mange kg bundlag?

Post by Mette/Korsør »

Har endelig modtaget mit aktive bundlag.. Pakken var forsvundet og måtte efterlyses.. http://taipanshrimp.webshop8.dk/shop/en ... -273p.html

Nu har jeg fået de 9 kg hjem og syntes pludselig ikke det ser ud af ret meget..
Er 9 kg ok nok til et 54 l..
Jeg vil forsøge mig med Taiwan bee



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvor mange kg bundlag?

Post by monjak2444 »

jo da burde være mere end rigeligt :) hvor tykt vil du have bundlaget.
normalt siger man en 4-5cm tykt men jeg har testet med akvarie hvor jeg kun kører med en 2-3cm over det hele men så er det meget sværere at plante planter.


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Hvor mange kg bundlag?

Post by cpg »

Jeg regner med kun at køre med 1-2 cm bundlag.
Men regner så eller ikke medat have rodfæstede planter i bunden.

Grunden til de få cm bundlag, er at det ikke er mere end at man kan skifte dele af bundlaget samtidig med at laver et vandskifte, og let erstatte det gamle bundlag med nyt.



Mette/Korsør
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2015, 14:47

Re: Hvor mange kg bundlag?

Post by Mette/Korsør »

Der anbefales 4 cm på hele bundfladen af dette bundlag..
Jeg ved jo så ik' lige hvorfor de mener dette.. Om det er fordi at så er der plads (i dybden) til at sætte planter, eller om det rent faktisk har betydning for holdbarheden af det "aktive" i bundlaget..
Jeg skal IKKE ha' planter i bundlaget, da jeg udelukkende skal ha' mosser der sættes på rødder og ellers flydeplanter..
Mon det har noget betydning for holdbarheden?
Mener at ha' læst mig til at aktivt bundlag har en holdbarhed på ca 2 år.. Hvis så tykkelsen har betydning for dette er det jo meget vigtigt..
Har snart lavet om i de 54 l. så mange gange nu, at det SKAL være rigtigt denne gang.. Vil så gerne prøve kræfter med Taiwan bee og da jeg ikke vil bruge osmose er jeg 100% afhængig af bundlaget..



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Hvor mange kg bundlag?

Post by cpg »

Mette/Korsør wrote:Der anbefales 4 cm på hele bundfladen af dette bundlag..
Jeg ved jo så ik' lige hvorfor de mener dette.. Om det er fordi at så er der plads (i dybden) til at sætte planter, eller om det rent faktisk har betydning for holdbarheden af det "aktive" i bundlaget..
Jeg skal IKKE ha' planter i bundlaget, da jeg udelukkende skal ha' mosser der sættes på rødder og ellers flydeplanter..
Mon det har noget betydning for holdbarheden?
Mener at ha' læst mig til at aktivt bundlag har en holdbarhed på ca 2 år.. Hvis så tykkelsen har betydning for dette er det jo meget vigtigt..
Har snart lavet om i de 54 l. så mange gange nu, at det SKAL være rigtigt denne gang.. Vil så gerne prøve kræfter med Taiwan bee og da jeg ikke vil bruge osmose er jeg 100% afhængig af bundlaget..
Jeg tror nu mest det er for at planterne har noget at fæstne rødderne i.
Det kan meget vel være sådan at et tyndere bundlag, "brænder" hurtigere ud, men så er det jo også lettere at udskifte, når laget er meget tyndere. Foruden at der ikke kan samle sig så meget skidt i det.
Jeg har et akvarie som blev indrettet i juli/august måned 15, og det er overraskende store mængder slam der samler sig i bunden.
Og det selvom rejerne primært bliver fodret i en skål



Post Reply