Hvad sørensens er dette ???

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
CKaufmann
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2016, 11:46
Lokation.: Lolland

Hvad sørensens er dette ???

Post by CKaufmann »

Har opdaget nogle små bitte lyse orm/larver i mit bundlag, ser ud til de gemmer sig om dagen ???
Derudover har jeg også spottet nogle bitte bitte små "prikker" der ligesom hopper???
Er det noget jeg skal reagere på eller er de harmløse - ser ud til at rejerne har det fint, så håber da ikke det er noget der kan slå dem ihjel.
Kan man ikke ligge video ind???
Attachments
IMG_3115.JPG
IMG_3115.JPG (375.99 KiB) Viewed 8514 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvad sørensens er dette ???

Post by Aquahorti »

Har aldrig set dem selv, men vil mene at det er at harmløs orm. Det eneste problem med dem er at de mere eller mindre kan overtage et akvarie.

Jeg vil se om jeg kan finde et link til en tråd om dem.

Update:

Her er der et link til en tråd om hvad du efter alt sandsynlighed har i dit akvarie.

http://www.aquariumadvice.com/forums/f1 ... 80271.html



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hvad sørensens er dette ???

Post by caso »

Ormene kunne være planaria, men det er lidt svært at se på billedet, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed.

De små hoppende hvide prikker, er det frit i vandet? Hvis ja, så er det formentlig en art muslingekrebs. De findes i forskellige størrelser, fra under en mm til over en cm. De store arter dukker dog ikke op af sig selv i et akvarium.

Både planaria og muslingekrebs er ufarlige for dine rejer. De vil formentlig altid være tilstede i et eller andet omfang. Begynder der at blive så mange at man lægger mærke til dem, er det typisk et tegn på at man er lidt for gavmild med fodret.

Her er et link med forslag til bekæmpelse af muslingekrebs: viewtopic.php?f=29&t=1302&hilit=muslingekrebs

Mod planaria findes der et middel der hedder 'No Planaria'. http://paradisfisken.dk/nano-akvarier-o ... -50gr.html

Langt de fleste bløddyr som kan dukke op i et akvarium er i øvrigt ganske ufarlige. Den eneste jeg lige kan komme i tanke om som kan give problemer er hydra, og jeg er i tvivl om de egenligt kan tage rejeunger.


Mvh
Carsten

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Hvad sørensens er dette ???

Post by Henrik_Hundslev »



MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvad sørensens er dette ???

Post by monjak2444 »

CKaufmann wrote:Har opdaget nogle små bitte lyse orm/larver i mit bundlag, ser ud til de gemmer sig om dagen ???
Derudover har jeg også spottet nogle bitte bitte små "prikker" der ligesom hopper???
Er det noget jeg skal reagere på eller er de harmløse - ser ud til at rejerne har det fint, så håber da ikke det er noget der kan slå dem ihjel.
Kan man ikke ligge video ind???

ja det er svært at se hvad de er de orme bevæger de sig på glasset eller kun på bunden.

og jo du kan godt ligge video ind,men det kræver en youtubekonto,ved faktisk ikke om du kan bruge andre sites til at ligge video ind.
du kopiere dit link på din video også trykker du på det ikon helt til højre der ligner en playbutton og paste dit link ind der.


mvh

Deniz

CKaufmann
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2016, 11:46
Lokation.: Lolland

Re: Hvad sørensens er dette ???

Post by CKaufmann »

Har kun set dem i bundlaget. Men det ser ud til de er næsten udryddet - satte en fælde (lavet af et rør til en vaniliestang) op, og nu er der stort set ikke nogen at se i bundlaget :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvad sørensens er dette ???

Post by monjak2444 »

CKaufmann wrote:Har kun set dem i bundlaget. Men det ser ud til de er næsten udryddet - satte en fælde (lavet af et rør til en vaniliestang) op, og nu er der stort set ikke nogen at se i bundlaget :)
det er godt at høre du fik styr på dem,jeg skal selv til at fjerne muslingekrebs fra mit scb akvarie og sjovt nok det eneste akvarie jeg har dem i,men bliv ved med den fælde der så lang tid du kan indtil du ikke ser flere.


mvh

Deniz

Post Reply