Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
RejeManden16
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 21 Oct 2016, 16:38
Lokation.: Dalmose

Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by RejeManden16 »

Hej derude


Jeg har før holdt rejer med maller og guppy, men beplantningen tog overhånd og voksede helt til og alt hvad der var af fisk og rejer, ynglede så meget at jeg måtte give ynglen væk, men denne gang har jeg opgraderet mit 19 liters, til et 54 liters.. .

I dette akvarie fulgte en lille 400l/t pumpe med, som har et filter nederst, dette skifter jeg ud til en filterklods, så jeg får ¨effekten¨ af et HMF filter, men er i tvivl om det skal være PPI 20 eller 30? tænker selv mest 30

Til toppen høre en 6500 kelvin LED lampe, den regner jeg med at ku nøjes med..

Min plan er at starte med RCS rejer, eller ihvertfald de nemmere arter..

Mit setup vil være sandbund, evt. med desert roots med algekugler på som et lille træ, eller noget sten formation.. nok osse noget skiffer

deruover vil jeg nok have Cabomba eller Egeria Densa og nok osse lidt javamos, dem har jeg altid haft held med, indtil de blev spist :-P

Hvordan lyder det for jer ? har et nogen indvendinger eller gode fif ?

Evt, hvad jeg kan have af små fisk sammen med.. tænker noget nano stimefisk eller guppy igen og så har jeg 2 Ancistrus Gold longfin som jeg evt kan smide i, som kan hjælp med rengøringen :-) ( de skulle være 1.1)

På forhånd mange tak og tak fordi jeg må være med :-)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by monjak2444 »

hej rejemanden og velkommen til forum :) og fedt du er startet op igen.

jeg ville osse vælge ppi30 men man kan os bruge ppi20 uden problemer.

din led skulle osse være ok bruger selv 6500k på mine.

min mening er du kan starte med alle neocaridina arterne som stort set er rcs rejer i andre farver :)

det bliver dine rejer glade for det lyder som et lækkert akvarie.

nogle gode fif lad akvariet køre ind og foretag et par vandskift undervejs og vis du bruger hanevand så sørg for de rejer du køber osse kommer fra hanevand af men du burde være sikker da de fleste køre neocaridina på hanevand undtaget mig :)

vis du skal have fisk sammen med dine rejer så sørg for en masse gemmesteder til ynglen så dine fisk ikke kan få fat i dem,guppy ville jeg ikke sætte ned til dem,måske et mallepar og de andre fisk skal jeg lige tænke over der var en fin en som var reje sikker men den koster kassen,noget 5 for 500kr hos dyrehandlere.

men må vi se nogle billeder af dit setup vis du har fået det op at køre :)


mvh

Deniz

RejeManden16
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 21 Oct 2016, 16:38
Lokation.: Dalmose

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by RejeManden16 »

Tror jeg vælger en ppi20 så, det kører mit det store osse med...

Jeg tænker evt, at tage noget vand fra et eksisterende akvarie, over i det nye, for at booste lidt bakterier igang, godtnok et fiske akvarie men bakterierne er vel det samme ?


Jeg har først fået købt akvarie idag.. det var meningen jeg kun skulle finde LED lys og pumpe til mit lille 19 liters, men da jeg så et tilbud til 379 inkl varmelegeme og akvarie tænkte jeg at det kunnne jeg ligså godt :-) om ikk andet så bare nøjes med at rippe lys og pumpe :-P

jeg skal nok sørge for billeder iløbet af processen, men er lidt i vildrede ang indretning, så det skal jeg osse have på plads først..

Nu skriver du mvh. Deniz.. det er ikke Deniz Mercan vel ? :-)



RejeManden16
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 21 Oct 2016, 16:38
Lokation.: Dalmose

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by RejeManden16 »

Jeg havde noget overskud fra det store så skar en klods ud som nok er 4x står stor (overflade areal) og en smule tykkere

Tror dog jeg får brug for er lidt længere rør, fra pumpen og ned i klodsen

Den går ca 1/3 ned i, så noget pvc som jeg selv skærer ud og som går ihverfald halvt ned tænker jeg er bedre
Attachments
IMG_7083.JPG
IMG_7083.JPG (2.53 MiB) Viewed 9160 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by monjak2444 »

RejeManden16 wrote:Tror jeg vælger en ppi20 så, det kører mit det store osse med...

Jeg tænker evt, at tage noget vand fra et eksisterende akvarie, over i det nye, for at booste lidt bakterier igang, godtnok et fiske akvarie men bakterierne er vel det samme ?


Jeg har først fået købt akvarie idag.. det var meningen jeg kun skulle finde LED lys og pumpe til mit lille 19 liters, men da jeg så et tilbud til 379 inkl varmelegeme og akvarie tænkte jeg at det kunnne jeg ligså godt :-) om ikk andet så bare nøjes med at rippe lys og pumpe :-P

jeg skal nok sørge for billeder iløbet af processen, men er lidt i vildrede ang indretning, så det skal jeg osse have på plads først..

Nu skriver du mvh. Deniz.. det er ikke Deniz Mercan vel ? :-)
jamen det kan du roligt gøreog du kan osse bruge lidt af dit eksisterende vand fra dit fiske akvarium :)

nice ja hvorfor ik en led skinne koster nærmest det samme.

lækkert eventuelt søg på youtube der er altid gode scaping akvarister derude.

og nej det er ikke Deniz mercan :)


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by monjak2444 »

RejeManden16 wrote:Jeg havde noget overskud fra det store så skar en klods ud som nok er 4x står stor (overflade areal) og en smule tykkere

Tror dog jeg får brug for er lidt længere rør, fra pumpen og ned i klodsen

Den går ca 1/3 ned i, så noget pvc som jeg selv skærer ud og som går ihverfald halvt ned tænker jeg er bedre
det er altid lækkert med ekstra overskud :)

er pvc'en limmet på en klods ? man kan ikke rigtig se det på dine billeder :)

men det ser sgu godt ud og du har styr på det :)


mvh

Deniz

RejeManden16
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 21 Oct 2016, 16:38
Lokation.: Dalmose

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by RejeManden16 »

monjak2444 wrote:
RejeManden16 wrote:Jeg havde noget overskud fra det store så skar en klods ud som nok er 4x står stor (overflade areal) og en smule tykkere

Tror dog jeg får brug for er lidt længere rør, fra pumpen og ned i klodsen

Den går ca 1/3 ned i, så noget pvc som jeg selv skærer ud og som går ihverfald halvt ned tænker jeg er bedre
det er altid lækkert med ekstra overskud :)

er pvc'en limmet på en klods ? man kan ikke rigtig se det på dine billeder :)

men det ser sgu godt ud og du har styr på det :)

Nej, ville bare lave et rør som sad ligså tight som det rør som fulgte med men er utålmodig, så smed vand i idag for at se hvordan det sugede uden det ekstra rør og det ser umildbart ud til den osse trækker fint nedenfra :-)

nu skal det lige køres ind og så skal der så småt rejer i :-) Er dog ikke helt færdig med dekorering endnu, men tæntke det var bedre det kørte mens jeg tænkte og fandt ud af det :-P



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by monjak2444 »

RejeManden16 wrote:
monjak2444 wrote:
RejeManden16 wrote:Jeg havde noget overskud fra det store så skar en klods ud som nok er 4x står stor (overflade areal) og en smule tykkere

Tror dog jeg får brug for er lidt længere rør, fra pumpen og ned i klodsen

Den går ca 1/3 ned i, så noget pvc som jeg selv skærer ud og som går ihverfald halvt ned tænker jeg er bedre
det er altid lækkert med ekstra overskud :)

er pvc'en limmet på en klods ? man kan ikke rigtig se det på dine billeder :)

men det ser sgu godt ud og du har styr på det :)

Nej, ville bare lave et rør som sad ligså tight som det rør som fulgte med men er utålmodig, så smed vand i idag for at se hvordan det sugede uden det ekstra rør og det ser umildbart ud til den osse trækker fint nedenfra :-)

nu skal det lige køres ind og så skal der så småt rejer i :-) Er dog ikke helt færdig med dekorering endnu, men tæntke det var bedre det kørte mens jeg tænkte og fandt ud af det :-P
hvad fanden vis det virker go for it :D

jeg kan osse bedst lide at køre akvariet lidt inden jeg kommer planter i og hvad der ellers skal i :)


mvh

Deniz

RejeManden16
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 21 Oct 2016, 16:38
Lokation.: Dalmose

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by RejeManden16 »

Så er der hældt lidt sten og grønt i :-)

Jeg fandt 15 RCS at smide i som en start, de var ret hvide/gennemsigtige ved indflytning igår men efter en halv time var de knaldrøde og super flotte de fleste af dem :-)

Nu må de så igang med at udforske alle de nye skjulesteder :-)

Reje hotel er bestilt hos den lokale fiskepusher, dem med flere små rør stablet :-)
Attachments
IMG_7128.JPG
IMG_7128.JPG (1.81 MiB) Viewed 9083 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Helt ny opstart - fif og tricks modtages med kyshånd

Post by monjak2444 »

ser dælme godt ud eventuelt få lidt mos i højre side af akvariet så det område osse bliver fyldt ud :)


mvh

Deniz

Post Reply