Nybegynder melder sig!

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

Hej alle sammen nu vil jeg også være med!!

jeg har for 2 uger siden købt en 54L akavarie i Plantorama et startersæt kan man hvis godt kalde det.

det har stået med 2 planter, sorte steen som bundlag og kørt uden nogen dyr i en 1 uge vil jeg mene.

Hvad skal jeg ellers anskaffe mig for at komme igang med rejer :?:
tænker noget foder men der er meget forskelligt at vælge imellem noget meget dyrt synes jeg.

Gemmesteder samt hvordan man holder øje med sit vand :?:
Af hvad jeg har kunne læse mig til er sur-heden samt mængden af mineraler hvis vigtigt, men har ingen ide om hvor jeg køber de mineral sten som der er vist i en del videoer på youtube.

Sidst men ikke mindst Rejer. havde tænkt nogen af de blå samt nogen af de røde men kan så læse at man skal holde dem hver for sig ellers bliver de blandede i farverne.
Hvor køber i jeres rejer :?:



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Nybegynder melder sig!

Post by MortenDAD »

Velkommen til

Du kan gøre meget godt for dine rejer, ganske som du kan gøre meget godt for en bedre halvdel; det helt store spørgsmål er hvor meget vil du gøre?

Med hensyn til foder afhænger det af hvilke rejer du vil anskaffe - når du skriver blå og røde rejer, tænker jeg at du er inde på noget blue topaz/red cherry - Neocaridina davidi- agtigt?

Relativt simple begynder rejer, de kan blive flotte, overraskende store og mange.
Når jeg skriver simple, tænker jeg på menukortet.
Jeg fodrer med "crusta sticks", Alge-granulat, brændnælder, bøgeblade, agurk, squash, æblestykker, hjemmelavet frossent grønt miks og meget andet - kort sagt de får lidt af hvert og det virker de til at trives med. De bliver i hvert fald flere og flere!

Med hensyn til mineraler og andet, så er det meget afhængigt af hvad der kommer ud af din vandhane hvad du skal bruge.
I Slagelse har vi vandværksvand som mine rejer trives glimrende med, relativt hårdt og let basiskt (19dH, 8,2 pH og 470 mS). Tænker at du måske har lidt blødere vand i Bjerringbro?

Neocaridina davidi er ret tålelige rejer, så du kan sandsynligvis nøjes med at tage vand fra hanen.

Rejer kan blandt andet købes af medlemmer her på siden, ved velassorterede akvarie-pushere, over www og gennem en masse andre kanaler.

Der er adskillige krydsningstabeller i omløb - der kan du se hvad du ikke skal blande - 2 forskellige farver af Neocaridina davidi giver med garanti noget rodet farveblandet afkom.

pt har jeg kun red cherry i overskud, der går nok et par måneder før jeg er leveringsdygtig i blue diamond igen. Så hvis du kan vente til maj og kommer forbi Slagelse kan jeg hjælpe dig; men mon ikke der er andre der er tættere på og leveringsdygtige tidligere.

-



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

Du kan gøre meget godt for dine rejer, ganske som du kan gøre meget godt for en bedre halvdel; det helt store spørgsmål er hvor meget vil du gøre?
Så de har det godt og trives :) er af den holdning man kun skal have dyr hvis det har det godt.

Med hensyn til foder afhænger det af hvilke rejer du vil anskaffe - når du skriver blå og røde rejer, tænker jeg at du er inde på noget blue topaz/red cherry - Neocaridina davidi- agtigt?
Ja det var dem jeg tænkte på, men hvis de ikke skal blandes må jeg jo have et andet akvarie på et andet tidspunkt :)

Jeg vil undersøge noget mere med de crusta sticks, havde læst nogen brugte noget paste af en art som de også er vilde med, nogen ide hvad det er?

jeg har ingen ide om vandet her detsvære og jeg kan heller ikke finde noget sted jeg skulle kunne læse det? er det ved kommunen man finde ud af det eller hvordan? har dog også læst at hvis der ikke er nok mineraler i vandet så kan de ikke skifte deres skal, det var derfor jeg tænkte man skulle have sådan noget i vandet også :)

Jeg håber da der er nogen i nærheden som har rejer man kan købe af så jeg ikke skal helt over broen for at hente nogen :) men mon ikke.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Nybegynder melder sig!

Post by cpg »

Forstår dig godt at du bliver noget forvirret over alt det man læser og ser, når man er helt ny.
Men det er mere simpelt, eller rettere sagt, men kan gøre det kompliceret men ingen grund til det.
De rejer du gerne vil have er ganske eftergivende, og der skal ret meget til at slå dem helt ud af kurs.
Kim fra Holstebro og mig selv har haft dem gående i haven sommeren over, uden nogen fodring andet ned hvad de kommer naturligt i vandet af alger og visneblade.
Foder til rejer er både såre simpelt og ret kompliceret - hvis man vil det. I den simple ende hører brændnælde blade og spinat til. Et kort opkog for at få luften ud af bladene og så i akvariet. Ketapbang blade er også gode, de afgiver både surhedsnedsættende stoffer til vandet og så gnaver rejerne bladene i sig.
I den mere avancerede ende af menuen, er der sticks. De behøver ikke koste alverden, men der findes varianter der er dyrere, og hvilke er bedst, tja... Rejere er ret ligeglade med om du har givet 10 kroner for 10 gram eller 100 for samme mængde. Jeg har observeret at mine er meget glade for paprika sticks købt på ebay for ingen penge, hvorimod de overhovedet ikke gider spise noget dyrt foder fra Shirakura. Nu nævner du selv pasta foder, og det er mange rejer meget glade for. Det koster heller ikke så meget, hvis du kan få det uden at skulle importere det fra Tyskland. Det er så heldigt at en af vores forhandlere har noget hjemme
http://www.taipan-shrimp.dk/shop/rejeguf-35g-396p.html. 35 gram lyder ikke af meget men der er nu til ret lang tid.
Husk på at rejerne ikke skal have ret meget foder, og gerne kun hver 3 dag, og at gammelt uspist foder fjernes.
Med hensyn til mineraler, så er behøvet nok ikke så stort, hvis du har dem på postevand. Men det kan aldrig skade. Jeg har selv prøvet de der mineralsten, men er ikke sikker på effekten af dem. nu bruger jeg en gang i mellem noget af dette her.
http://www.taipan-shrimp.dk/shop/mirone ... -281p.html



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

jeg takker mange gange :) for svarende har fundet en i randers som sælger en del red cherry for okay penge.

er der noget jeg skal være specielt opmærksom på ved dem når jeg sætter dem i vandet/køber af en anden?

tænker jeg bruger den metode med skeen til at vende dem til det nye vand ligeså langsomt.

Hvad kan man gøre for at få en god mikroorganisme kultur tænker det akvarie start man kan køber mest er til fisk og af hvad jeg kan forstå så vil de rigtigt gerne spise alger og sådan. Hvordan hvis det er rigtigt kan man få godt gang i det også?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nybegynder melder sig!

Post by monjak2444 »

hej og velkommen til rejeforum :)

forhør dig om sælgers vandværdier om de matcher dine ellers er det bare at tilvænne rejerne :) men rcs er pænt ligeglade og er ret nemme at tilvende :)

og i stedet for du skal sidde med en ske når du skal akklimatisere rejerne køb en lille luftslange med en klemme til eller en åben lukke hane så du kan dryppe vandet ned til dem i stedet :)

til rcs rejer ville jeg bruge en masse lys under indkørings af akvariet det burde være mere end nok til de hårdføre fætre :D


mvh

Deniz

Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

monjak2444 wrote:hej og velkommen til rejeforum :)

forhør dig om sælgers vandværdier om de matcher dine ellers er det bare at tilvænne rejerne :) men rcs er pænt ligeglade og er ret nemme at tilvende :)

og i stedet for du skal sidde med en ske når du skal akklimatisere rejerne køb en lille luftslange med en klemme til eller en åben lukke hane så du kan dryppe vandet ned til dem i stedet :)

til rcs rejer ville jeg bruge en masse lys under indkørings af akvariet det burde være mere end nok til de hårdføre fætre :D
Det var ved en ældre herre som havde dem for sjov de er ikke alle lige pæne men nu starter jeg her så kan jeg altid gå igang med at sortere i dem :) fik dem til en meget god pris :)

Jeg endte også med at bruge dryp metoden :)

Mit eneste problem lige nu er at de kravler ind i min pumpe ...... så skal have fundet en anden er der en i kan anbefale?



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Nybegynder melder sig!

Post by MortenDAD »

En anden form for filtrering!
Du kan lave en midlertidig løsning med at sætte et eller andet fin-masket for indsugningen (filtermåtte, nylonstrømpe, gaze eller lignende) problemet bliver så at indsugningen relativt hurtigt slammer til.

Det skal dog siges at rejer er ret gode til at komme ind hvor de skal holde sig ude. har rejer bag et tætsluttende hmf i øjeblikket og har tidligere fundet rejer under et bundfilter, da akvariet blev nedlagt blev 2/3 af vandet tappet af, og luften blev slået fra. Så rejerne er enten kommet gennem 5-8 cm bundlag eller gennem stigrøret mens der stadig var tryk på (de gik for øvrigt og hyggede sig i en omgang meget klamt snask; men alligevel var der yngel)



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

Sidder og kigger efter en men kan kun finder de svampe som man hænger i akvariet og så skal man have en spand pumpe ved siden af. tænkte jeg bare ville have en ny til at sætte ind i akvariet.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nybegynder melder sig!

Post by monjak2444 »

jeg finder osse mine rejer de sjoveste steder bag i mine hmf filter har endda set rejer være der hvor jeg har sat filteret i spænd i mellem glasset :)

hvilken slags filter er det du vil skifte ud til hmf '?


mvh

Deniz

Post Reply