Nybegynder melder sig!

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Hvis det er vand nymfe larver, så er det nogle ganske habile jægere. Du skal ikke regne med at evt yngel bliver til noget, andet end mad for larverne og afhængigt af hvor store larverne bliver kan de ende med at tage større rejer.

Se evt denne video https://m.youtube.com/watch?v=RD5wsoycsqI



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

Okay må igang med en saks og klippe dem over. lidt iriterende først snegle og du dem her



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Hvorfor ikke fange dem først og evt. få dem artsbestemt inden du afliver dem? Om ikke andet for at finde ud af hvad man skal holde øje med.

Jeg finder det bemærkelsværdigt hvis det er en larve fra en af vandnymferne, da foråret ikke har været gunstigt for insekter og parringstiden er maj og fremefter http://naturporten.dk/temaer/danmarks-d ... -vandnymfe.



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

den ligner 100% den fra den video du sendte og vil sgu ikke have den tager de små nu er der endeligt kommet nogen :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Jeg undre mig bare over hvordan den er kommet i dit akvarie.

Jeg har endnu ikke set de voksne i naturen i år, og jeg går ud fra at du ikke har tage materiale fra vand som kunne have æg på sig.



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

jeg har købt planter fra plantorama og har købt subwassertang fra en nordmand på ebay men ellers ikke noget andet.
Jeg har fuldstændigt haft mit akavarie ryttet for alle planter og har nu gen plantet den efter at have fjernet 10 ca af de der larver.
håber jeg fik dem alle :)



Hjortsballe
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 16 Apr 2017, 14:49
Lokation.: Låsby

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Hjortsballe »

I snakkede noget om regnvand på et tidspunkt, hvis du har brugt det, er det derfra de kommer.
Selvom man har lukket regnvandsbeholder kommer de i, bare der er lidt stillestående vand i tagrenden, lægger de æg.


Mvh
Hjortsballe alias Tommy

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Hjortsballe wrote:I snakkede noget om regnvand på et tidspunkt, hvis du har brugt det, er det derfra de kommer.
Selvom man har lukket regnvandsbeholder kommer de i, bare der er lidt stillestående vand i tagrenden, lægger de æg.
Det havde jeg slet ikke tænkt på :oops: Jeg tror dog ikke de ville overleve en vinter i en tagrende, da de ikke klare temperature under -5°C, eller udtørring (har dog ikke en god kildehenvisning på dette). Men en vandbeholder der ikke bundfryser er bestemt en mulighed.



Hjortsballe
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 16 Apr 2017, 14:49
Lokation.: Låsby

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Hjortsballe »

Jeg siger også bare, at de kan lægge æg i tagrenden og første gang det regner er de i regnvandstønden.

Nu har vinteren ikke været særlig hård i år, med lange frostperioder, så forbandet mange insekter vil overleve denne vinter


Mvh
Hjortsballe alias Tommy

Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

ingen ide nu håber jeg bare de er væk.
Tænker ikke de ligger æg som larver så hvis jeg bare fjerner dem så skulle det være iorden :)



Post Reply