Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by Benjamins61 »

Hej alle rejefolk.
Har du tid og lyst til at hjælpe en nybegynder godt på vej, så er det nu ;) Er mere eller mindre helt ny i den her reje-verden. Synes det er så svært at finde alt muligt godt information om de forskellige ting, og da mit engelsk desværre ikke er for godt, så gør det det ikke nemmere for mig :( håber derfor folk vil hjælpe, men også lige så meget dele deres erfaringer, da jeg har SÅ mange spørgsmål :)

1. Hvordan ser i forskel på arterne?? Altså om det er Neocaridina, Cardinal eller Taiwan bee?? Er der et sted hvor man kan se de forskellige navne på rejerne??

2. Er der noget lys der er vigtigt for rejer?

3. Hvor mange unger får en reje ca?

4. Kan alle rejer leve i osmosevand og kan man blande det med regnvand eller hanevand?

5. Kan man gå fra opsaltet vand til alm hanevand eller regnvand lige så stille? Eller omvendt for dens sag skyld? Og i så fald, skal de så dryppes ind?

6. Kan man opsalte alm hanevand eller er det kun regnvand?

7. Hvad vand går jeres i og til hvad for nogle rejer?

8. Hvad fodre i med, gerne navne på foderet?

9. Er der en form for rejeforening i landet eller har i møder man kan deltage i?

10. Kan alle rejer gå på aktivbundlag og er det det soil står for?

11. Hvor gamle er de før de begynder at yngle?



Mange tak fordi i tog jer tid til at læse det og hjælpe en godt på vej. Alt information er relavant for mig, så jeg suger bare til mig. Er der noget du mener jeg skal vide, så kom med det!! :D

Mvh Benjamin.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by monjak2444 »

Hej og velkommen til Rejeforum :) er selv lige i gang med at rykke nogle rejer men skal med glæde hjælpe dig bagefter vis du ikke fået noget hjælp :)


mvh

Deniz

Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by Benjamins61 »

Mange tak for det :D
Intet hastværk ;)



MMM
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 12
Joined: 14 Mar 2017, 21:57
Lokation.: Gørlev

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by MMM »

Deniz. Giv nogle råd. Han havde mange spørgsmål. Ved du har svar på de fleste. Jeg har da fået et par gode råd.Resten kan vi andre da nok hjælpe med. Dejlige blå jeg har købt, unger i går.Tak Denziz.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by monjak2444 »

så blev jeg næsten færdig men gider ikke mere nu :) lad os se på dine spørgsmål benjamin :)

1.det er lidt svært at forklare hvordan du ser forskel på dem især til en nybegynder,men der er neocaridina også har du caridina,neocaridina er den lette art at holde og den de fleste starter med hvorimod caridina lidt sværere at holde.
taiwan bee og cardinal rejer du nævner hører under caridinal.

2 ja lys er meget vigtigt,jeg har selv mit tændt 11-12 timer om dagen andre folk har meget mindre.

3 30-40 stykker kommer også lidt an på din overlevelsesrate.

3 ja det kan du godt ser bare ingen grund til at blande osmosevand og regnvand sammen da de næsten er lige rene.

5 ja det kan du osse godt også vil jeg dryppe dem ind over en længere periode.

6 nej det vil jeg ikke gøre da dit hane vand sikkert har en høj microsiemens eller tds.

7 jeg bruger osmosevand og opsalter det med gh+ mineral fra salty af og rejer der har jeg en masse :)

8 bruger primært pudding og life essentials pulver foder.

9 der skal du nok lidt mere i det lokale og finde ud af det ellers er der tit nogle på fb der holder noget rejekomsammen :)

10 aktivt bundlag sænker din ph værdi.

11 cirka et halvt års tid :) så er de klar.

som ny i hobbien så husk at få det latinske navn på de rejer du køber så du ikke blandr dem sammen,og ligeså snart du for caridina og neocaidina så vil du uden tvivl se forskellen.


mvh

Deniz

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by kim m »

Velkommen til .

1: med lidt træning kan du kende Neocaridina og Caridina fra hinanden ved at se på dem. En tredje slægt som hedder Paracaridina er straks værre at kende fra Caridina.

Til artsbestemmlse er det ofte mikroskopiske forskelle der tæller og mange rejer er hybrider af flere arter (tiger x krystal osv).

Jeg har en blog hvor jeg prøver at informere lidt. Se easyshrimp.blogspot.com og ellers er bøger som "Süsswassergarnelen aus aller welt" og Chris Lukhaups ""Invertebrates" gode bøger.

Der er meget forvirring på nettet. Eksempelvis er Caridina cantonensis (aura blue og Tangerine tiger) næstenaltid angivet som Caridina serrata selvom de ikke er det.

2: ja. Lys er vigtigt. Kører selv med ca.12 timer.

3: 10-40 alt efter art.

4-7: Jeg holder en del rejer i hanevand (ph 7.5 og ledningsevne 450 microsiemens/cm. Hårdhed dH 11). Det gælder Neocaridina og Caridina cantonensis samt Paracaridina sp. Blue bee.

Resten holder jeg i ca. 50/50 mix af regnvand og hanevand ved 200-250 microsiemens/cm og pH omkring 6-6.5
Det gælder Taiwans, pintos og flere andre.

Jeg bruger ingen salt eller mineraltilsætning.

8: Meget forskelligt.

Sticks fra ta-aquaculture, GT life essentials fra Garnelen-Tom og flere andre. Variation er godt.

Desuden blade fra eg, bøg, kastanie, hassel og brændenælde.

9: Der er private møder ind i mellem. Også rejestande på nogen messer.

10: Alle mine rejer går på sand. Også dem "som skal gå på soil". Det gør de altså ikke her.

11: Fra et par måneder.og opalt efter art.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by d9ha »

Det er altid en god idé at spørge sælger, hvilke vandværdier rejerne er opdrættet i, og så sammenligne med det man selv kan tilbyde dem.
Som hovedregel bør de ligne hinanden mest muligt. Det har dog ikke så stor betydning for neocaridina, der kan tilvænnes de fleste vandparametre.


Mvh
Henrik

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by Aquahorti »

Velkommen til.

Jeg har kun et par enkelt tilføjelser til de hidtidige svar.


2. Ja, lys er vigtigt af flere grunde. Men hvad der er bedst for rejerne er afhængig af arten.

- Nogle rejer bryder sig ikke om kraftigt lys (fluxen over hele spekteret), medens andre har det helt fint i samme lys.
- Jeg vil ikke anbefale at bruge en lyskilde beregnet til brug i et marint akvarie til ferskvandsrejer (ikke at jeg har henvisninger til artikler som har undersøgt dette, beklager), både pga. hvordan rejerne ser ud i det lys, men også fordi det ikke er det lys rejerne er tilpasset i naturen..
- Lyset man bruger kan også være medvirkende til at den rigtige type alger gror i akvariet. Alger som rejerne spiser.

4. Der er nogen rejer som har brug for meget specifikke vandparametre, hvorfor det ofte er nemmere at bruge helt rent vand hvor man så tilsætter de fornødne salte. Dette kan også gøres i almindeligt vandværksvand, men der er unægteligt noget nemmere at købe en færdig blanding, fremfor at skulle tilpasse de forskellige salte der blive tilsat til det indhold der er i vandværksvandet. (Dette skulle også give svar på 6.)

10. Der er forskellige typer aktive bundlag som bruges til forskellige ting. Der er nogle rejer som har det bedst med en pH der ligger omkring 6,5, medens andre har det bedst ved en pH mellem 7,5 og 8. Så hvis du bruger et aktivt bundlag er det vigtigt at det passer til de dyr du skal have i akvariet.
- Beklageligvis ses udtrykket soil brugt om helt inert materiale der ligger i bunden af akvariet, så det bedste råd må være at du skal se dig for inden du køber det.



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by Benjamins61 »

Hej alle sammen.
Jeg siger mange tusinde tak for i tog jer tid til at hjælpe. Det er guld værd også når man for så hurtig respons. Synes ikke det er den nemmeste hobby at komme ind i. Synes der er alt for lidt information på google desværre :(
Men så er det kanon i kan hjælpe :)

Hvordan ville jeg vide om det er neocaidina eller caidina de her sort og rød krystal?? Og hvad er det latinske navn for dem? :D
Attachments
IMG_7659.JPG
IMG_7659.JPG (2.4 MiB) Viewed 11842 times
IMG_7590.JPG
IMG_7590.JPG (2.37 MiB) Viewed 11842 times



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Nybegynder med 1000 spørgsmål :)

Post by kim m »

De hedder Caridina logemanni :)


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Post Reply