Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Jeg har sendt en mail til en importør af JMB LED skinnerne, så må jeg se, om de kan svare på, hvilken forskel de røde dioder i dagslys-rød gør ift. skinnen med ren dagslys...


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by Aquahorti »

Det aktive stof i bla. Milton tabs har følgende beskrivelse: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compou ... ection=Top

Den biologiske halveringstid er ganske kort, hvilket også er en af grundene til at jeg anbefalede at lade det stå i 24 timer, det skulle sikre at alt er dødt samt en rimelig nedbrydning af stoffet inden man hælder det i afløbet.

Jeg har kigget på JBLs produkt og omend det er mindre aktivt end f.eks. Miltons så indeholder det stadigvæk Cl forbindelser. Problemet er at hvis man ønsker at bruge kemi til at slå ting ihjel så kan man har man ofte problemer med bortskaffelse efterfølgende.

Vælg det produkt du er tryg ved og nemt kan skaffe. Vi bruger Milton da Fruen er fra UK og det er et produkt hun har brugt der.

Med hensyn til LED specs, så skal de fleste lyskilder nok klare at få de fleste planter til at gro, så det skal være et usædvanlig dårligt produkt for ikke at hjælpe. Du har vel ikke planer om at bruge avancerede planter i dit akvarie (eller CO2 for den sags skyld)?



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Aha, så blev jeg så klog - jeg er ikke særlig god til kemi - det er efterhånden nogle år siden jeg havde det i folkeskolen :shock: :lol:

Da jeg har ca. lige let ved at skaffe begge produkter (hurra for internettet :lol: ), vælger jeg at stole på dine erfaringer - du har tydeligvis undersøgt sagen :)

Nej, jeg har ikke planer om, at om at gøre det mere avanceret end højst nødvendigt mht. planter og gødning - men et ordentlig lys vil jeg gerne investere i :) Jeg forsøgte i en periode at bruge EasyCarbo i mit 180 liters, men synes det gav væsentlig flere alger (som jeg stadig prøver at komme til livs) og efter jeg er stoppet med det, synes jeg faktisk, at planterne vokser bedre (måske dette er indbildning). Jeg har ellers et par af de rød-bladet planter, som jeg fik af vide krævede CO2, men de ser ud til at trives fint uden - de vokser i hvert fald godt. Det skal siges, at gødningen nu udelukkende kommer fra fiskene, 2 klipperejer og så 1-5 amanorejer - jeg havde ikke set dem i 4-5 dage, men i forbindelse med vandskiftet i dag, kom der en frem - en glædelig overraskelse for var ellers overbevist om, at de nok desværre var blevet til dyrt foder :D
Men tilbage til lyset, så er det også blevet lidt en principsag, at finde ud af, hvilken effekt de røde dioder evt. skulle have. Synes især det er interessant, da der ingen prisforskel er på de to skinner, hvilket jeg ville forvente der var, hvis den ene skulle være bedre end den anden (men det er måske bare min logik, der er noget galt med).


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by Aquahorti »

Hov, grunden til at vi bruger netop Milton er at det passer til vores behov og at vi kan stå inde for at bruge det. Om det er det bedste produkt på markedet vil jeg helst ikke udtale mig om dertil er der for mange produkter.

Der er helt sikkert andre her inde der har andre anbefalinger, så hvis du ikke har travlt kunne det være godt at vente på andre input og ikke kun bruge mine anbefalinger og formeninger. Der er lidt stille lige nu pga. sommerferien <: .

Med hensyn til alger så er det langt fra sikkert at det var EasyCarbo der var grunden til opblomsteringen. Faktisk bruges EasyCarbo til at fjerne visse typer af alger, bla. BBA, men det er muligt at det har været en medvirkende årsag.

At bruge CO2 er nemt og giver ofte fantastiske resultater. Folk siger normalt at har de først en gang brugt CO2 er det ikke nemt at gå tilbage til ikke at bruge det mere. Under alle omstændigheder bliver brugen af CO2 ofte fremstillet som noget besværligt og dyrt og det behøver det ikke at være.



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Forventede nu heller ikke, at du havde gjort dig erfaringer med et bredere udvalg af produkterne, men din erfaring er bedre at trække på, end min manglende ;)

Der går nok noget tid, inden jeg kommer rigtigt igang - både fordi jeg gerne vil bruge tid på at finde de rigtige materialer til indretningen og fordi økonomien ikke tillader for mange udskejelser pt. :cry: :lol: Jeg bliver ved med at følge med herinde og forsøger at blive klogere på en masse ting - tror snart jeg har læst hele forummet :shock: :lol: Og så kan jeg da håbe, at der på et tidspunkt er flere, der byder ind på tråden ;)

Du har ret i, at jeg ikke kan vide om det var EasyCarbo'en eller noget andet, der var skyld i algeopblomstringen. Jeg har godt læst, at man kan gøde sig ud af algeproblemer, men jeg foretrækker bekæmpelse via fisk/rejer (det er sjovere at se på) og så ellers selv fjerne de generende alger manuelt.

Jeg har ikke sat mig ind i brugen af CO2, men har hørt at det er dyrt at starte op (alt efter hvordan man vil køre det) og tidskrævende at indstille helt korrekt. Derfor valgte jeg at prøve med EasyCarbo, men synes som sagt ikke, at det havde den effekt, jeg var blevet stillet i udsigt (kraftigere plantevækst samt nødvendigt for de røde planter).


Mvh. Tina

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Så fik jeg svar mht. dagslys vs. dagslys-rød LED skinnerne. Rød er dels for planterne og dels for at fremhæve farvene på fiskene, så han vil klart anbefale den fremfor rent dagslys. Da der som sagt ikke er nogen prisforskel, må jeg antage, at svaret er neutralt og ikke for at sælge et produkt fremfor det andet.


Mvh. Tina

Post Reply