Har overtaget et reje akvarie med 200+ rejer i..

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Rasmusgmortensen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 01 Nov 2017, 20:00
Lokation.: Holstebro

Har overtaget et reje akvarie med 200+ rejer i..

Post by Rasmusgmortensen »

Hej.. som overskriften siger har jeg overtaget et reje akvarie med over 200 rejer i.. nu vil jeg gerne har dem delt op så jeg kan få nogen pæne rejer ud af det.

Nu kommer spøgsmålene..

1 kan alm rcs godt ligne rili. Der er flere der mangler farve midt på livet..

2. Når en reje går med æg. Flytter i den over for sig selv så man ikke for alle ungerne sammen med de pæne af dem
Attachments
7B76B17A-BAB0-4681-A634-3B2370F9E0EE.jpeg
7B76B17A-BAB0-4681-A634-3B2370F9E0EE.jpeg (1.89 MiB) Viewed 7547 times



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Har overtaget et reje akvarie med 200+ rejer i..

Post by d9ha »

1 Det er red rili, der er på billedet. De kan ikke komme fra en ren RCS stamme.
2 Tror det er hip som hap. Selv lader jeg dem gå med de andre og sorterer løbende, når jeg kan se, at der er nogen, der skiller sig ud, og helst inden de bliver kønsmodne.


Mvh
Henrik

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Har overtaget et reje akvarie med 200+ rejer i..

Post by Aquahorti »

Nu er jeg ikke sikker på hvad Henrik mener med en ren RCS stamme, men jeg vil tillade mig at tvivle på at der finds en RCS stamme som kun laver RCS, jeg har ikke hørt om det før, og det er vel også grunden til at man selekterer rejer fra med ønskede/uønskede træk.

Denne har været hevet frem tidligere i den tråd http://rejeforum.dk/viewtopic.php?f=35&t=2209, og jeg har fundet den ganske brugbar:
https://lh3.googleusercontent.com/-xzq7 ... tabela.jpg, og hvis den skal stå til troende, kommer Red Rili fra RCS.
Man kan finde den brugt mange steder, ikke at det betyder at den fortæller hele historien, og det virker som om den bliver anset for at være troværdig af folk der er langt bedre til rejer end jeg nogensinde bliver.
Med hensyn til graduering så ville jeg starte med f.eks denne tråd: http://www.shrimpspot.com/topic/4949-grading-charts/, og så få hjælp her til at graduerer (den indeholder også det avlskort som jeg linked til ovenfor).



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Har overtaget et reje akvarie med 200+ rejer i..

Post by d9ha »

Kender skemaet, og det er et rigtig fint overblik, men ikke den endegyldige sandhed, da der kan være flere måder at krydse sig frem til samme mutation. Men et rigtig fint skema.

Har holdt RCS i over 10 år (i 325 L.) og har endnu aldrig set noget, der bare kunne ligne en red rili. Selvf. vil der falde mutationer i alle stammer, men der skal arbejdes rigtig meget med dem for at få en red rili. Derfor er jeg meget klar i meldingen om at det ikke er en RCS stamme, men en rili eller krydsning Rasmus har overtaget.


Mvh
Henrik

Rasmusgmortensen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 01 Nov 2017, 20:00
Lokation.: Holstebro

Re: Har overtaget et reje akvarie med 200+ rejer i..

Post by Rasmusgmortensen »

Mener han snakkede om der var rcs red rili og noget blue et eller andet.. får nye akvarier i morgen så er begyndt af skille dem ad.. så må vi se hva der sker :D

Mange tak for hjælpen



Post Reply