opstart af rejeakvarie

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: opstart af rejeakvarie

Post by monjak2444 »

genchem polytase og biozyme virker fint eller er der er masse produkter på market.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: opstart af rejeakvarie

Post by Aquahorti »

Jeg har kun kendskab til to produkter som jeg vil anbefale. Det ene er Dr. Tim's https://www.drsfostersmith.com/product/ ... atid=18986 og den anden er Tetras http://www.tetra-fish.com/products/wate ... -plus.aspx.

Grunden til at jeg kun vil anbefale de to produkter er at de er de eneste der så vidt jeg ved er lavet på bakteriekulturer der er naturlige for ferskvand. Mange andre starter kulturer er enten lavet på jord bakterie basis, eller de ønsker ikke at oplyse om den er lavet på ferskvand eller jord bakterier. Hvis producenten ikke vil oplyse hvilken type kulturen er baseret vil jeg antage at det er jord bakterier og så er det bedst at holde sig fra dem da de virker i lidt tid, hvorefter bakterierne dør og man skal bruge mere starter kultur (så ser du at man skal tilsætte kulturen med faste intervaller er det en god indikator på at det er jord bakterier).



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

tak
hvad er forskellen på den du anbefaler og denne her: http://www.zooplus.dk/shop/fisk/vandple ... tra/187222

De hedder næsten det samme, den ene hedder bare ikke plus. den du anbefaler safestart plus kan jeg ikke finde online i danmark og på amazon.com skipper de ikke til danmark.

dem der hedder easylife og happylife, som de har alle steder, er det dem der er baseret på jordbakterier og kun holder en periode?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: opstart af rejeakvarie

Post by monjak2444 »

med genchem polytase og biozyme opbygger du din bakteriekultur og den tager lidt tid at opbygge cirka 14 dage til 3 uger og det er lavet specifikt til rejer hvor jeres produkter er lavet til fisk vil jeg tro.

nu har jeg aldrig prøvet de produkter men såvidt jeg har forstået er det til hurtig opstart af akvarie,som ikke giver meget mening i et rejeakvarie nu hvor vi næsten alle kører med soil afligevel.


mvh

Deniz

kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

øhh er der forskel på om bakteriestarteren er baseret til fisk eller rejer Deniz?

og ja bruger tropica soil, men derfor handler bakteriekultur vel om at få kvælstofbalancen hurtigere igang, så vores små husdyr kan komme i.

hvis jeg har forstået det korrekt så kan fisk tåle små mængder nitrat, men ikke nitrit og rejer kan tåle små mængder nitrit men ikke nitrat. og des hurtigere vi får de bakterier i vækst der nedbryder ammonium til nitrit, og dem der nedbryder nitrit til nitrat, samt dem der nedbryder nitrat til ?, så værdier er lave, des hurtigere kan jeg vel få rejer i.

Så selvom soil giver mere stabile vandværdier når det er kørt ind, så vil tilsætning af bakteriekultur fremfor lidt flagefoder dagligt (som jeg gjorde i gamle dage), vel gøre at akvarierne bliver hurtigere klar til rejerne og en enkelt malle ;)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: opstart af rejeakvarie

Post by monjak2444 »

kok68 wrote:øhh er der forskel på om bakteriestarteren er baseret til fisk eller rejer Deniz?

og ja bruger tropica soil, men derfor handler bakteriekultur vel om at få kvælstofbalancen hurtigere igang, så vores små husdyr kan komme i.

hvis jeg har forstået det korrekt så kan fisk tåle små mængder nitrat, men ikke nitrit og rejer kan tåle små mængder nitrit men ikke nitrat. og des hurtigere vi får de bakterier i vækst der nedbryder ammonium til nitrit, og dem der nedbryder nitrit til nitrat, samt dem der nedbryder nitrat til ?, så værdier er lave, des hurtigere kan jeg vel få rejer i.

Så selvom soil giver mere stabile vandværdier når det er kørt ind, så vil tilsætning af bakteriekultur fremfor lidt flagefoder dagligt (som jeg gjorde i gamle dage), vel gøre at akvarierne bliver hurtigere klar til rejerne og en enkelt malle ;)
det vil jeg tror da produktet jeg nævner er lavet til at få din biokultur op og dit produkt er en vandtilbereder der er lavet til at få dit akvarie hurtigt i gang.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: opstart af rejeakvarie

Post by Aquahorti »

kok68 wrote:tak
hvad er forskellen på den du anbefaler og denne her: http://www.zooplus.dk/shop/fisk/vandple ... tra/187222

De hedder næsten det samme, den ene hedder bare ikke plus. den du anbefaler safestart plus kan jeg ikke finde online i danmark og på amazon.com skipper de ikke til danmark.

dem der hedder easylife og happylife, som de har alle steder, er det dem der er baseret på jordbakterier og kun holder en periode?
Den kultur du linker til kender jeg ikke, men ud fra den beskrivelse der er på hjemmesiden vil jeg antage den er lig den jeg oprindeligt linkede til, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Lidt historie:

Den oprindelige ferskvands bakteriekultur blev udvilklet af grundlæggeren af Dr Tim’s for Tetra, men han fik taget patentet på det i US, og Tetra fik den i EU. Rygterne vil vide at de har delt markedet, så de ikke kommer i konflikt, men om dette er sandt har jeg ikke kunne verificere.

Vi har brugt begge produkter og de er rigtigt gode. Fruen som er den hjemme hos os der er mest inde i bakteriekulture (hun havde et par kurser på universitetet om dem) så jeg overlader det til hende at få kulturene op og køre.



Post Reply