opstart af rejeakvarie

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

Har besluttet mig for at prøve at kaste mig over rejeakvarier, og prøver kræfter med dette. Så får om et par uger 3 stk. 25 liters akvarier som jeg skal have kørt ind. Har et rimeligt godt indkørt selskabsakvarie i forvejen, hvor jeg vil tage lidt vand over, for hurtigere at få en bakteriekultur op og køre i de nye.
læser om mange forskellige metoder, lige fra at give lidt foder dagligt i vandet til tilsætning af mineralet, og til at man ikke må give foderdagligt i vandet. Så er lige i tvivl om hvordan jeg skal starte det hele op, så rejer ikke dør eller lign når de kommer i efter 2-3 uger. Så hvordan vil i starte nye reje akvarier op? :?: :?: :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: opstart af rejeakvarie

Post by monjak2444 »

hej og velkommen til rejeforum :)

ved du hvilke rejer du vil have og hvilken slags vand vil du bruge osmose eller hanevand.
vis du bruger soil vil jeg køre akvariet ind i 3-4 uger og vis du bruger sand 2-3 uger og eventuelt lidt mindre vis du bruger vand fra dit selvskabsakvarium.

også foretager du bare et par vandskift i mens det kører ind så skulle du være godt på vej :) og vis du har spørgsmål bare spørg der er mange venlige folk herinde der glædeligt vil hjælpe :)


mvh

Deniz

kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

Tak :) så er mine tanker rigtige. Jeg vil bruge hanevand, og tropica soil som bundlag. Og ang rejer bliver det caridinaer, har 10 krystal red/Black. 5 af hver som jeg vil have i det ene. Og set mig lun på caridina blue dream. Den sidste slags ved jeg ikke endnu, men ikke for komplicerede ift mit niveau med rejer :D



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: opstart af rejeakvarie

Post by d9ha »

Vand giver ikke rigtig noget mht. bakterikultur. Bakterierne sidder på overflader (filter, bundlag, dekorationer).

Blue dream er en neocaridina.

Husk akvaristens vigtigste redskab er tålmodighed. Rejer er mere følsomme overfor udsving i vandværdierne end fisk. Bruger man aktivt bundlag vil der være udsving i en længere periode.

Selv tager jeg aldrig et nyt akvarie i brug, før det har kørt en måned eller 2 (og jeg bruger ikke aktivt bundlag). Dermed er ikke sagt at det ikke kan lykkes at tage det i brug efter 2-3 uger, men det kræver en del (små) vandskift og lidt held. Så jeg tænker hvorfor tage chancen selvom naboen mener at det gik fint for ham, da han gjorde det?


Mvh
Henrik

kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

Takker er overbevist nu, minimum 4 uger er vist det rigtige her. ;)
Hvis jeg ikke skal bruge tropica soil, hvad vil i så anvende som bundlag?
Kan forstå at denne soil udskiller ammoniak de første 3-4 uger og det er den begrænsende faktor i processen. Og ja tænker vandskifte 1-2 x ugentligt de første måneder, vandskifte har altid været vigtig for at holde vandværdier nede. Og nitrit ude :-)



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

PS. Har endnu ikke lært forskellen mellem caridina, neocaridina, rcs mm. Men det kommer nok en dag :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: opstart af rejeakvarie

Post by Aquahorti »

Tropica Soil skulle ikke give anledning til en væsentlig forøgelse i mængden af ammoniak i akvariet under opstartsperioden eller senere i akvariet liv. Jeg har ikke oplevet de samme udsving med Tropica soils som med andre mærker.
ADA soils er tæt på berygtede for at give anledning til voldsomme udsving i opstarten.

Jeg har akvarier med rene sand bundlag, nogle med Tropica og andre med ADA, alle uden de store problemer. Jeg har også brugt Dennerles soils, men dem vil jeg ikke anbefale.

Fordelen ved at bruge aktive bundlag er at de fungere som en buffer grundet deres høje CEC. Problemet med dem er at det kan tage tid at få dem indkørt.

Sand eller andre inaktive bundlag giver ikke problemer pga buffering og indkøring, MEN pga af den manglende buffering skal man så også være mere konsistent med vandskifte og rengøring.

Jeg vil næsten uden undtagelse anbefale aktive bundlag til begynderen og helst Tropicas produkter. Tropica har lavet en fin app til at indkøre et nyt akvarie http://tropica.com/da/guide/kom-godt-i-gang/ , men jeg vil dog anbefale at bruge en god ferskvands bakterie kultur for at få gang i nitrogen cyklusen ( se: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_cycle ).



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: opstart af rejeakvarie

Post by monjak2444 »

det er lidt sjovt der er mange der ikke kan lide dennerly's soil tror jeg skal have lavet et akvarie med det bundlag bare for at teste det af,men jeg var under den opfattelse af at alt soil kommer fra samme sted af,jeg kan jo selvfølgelig tage fejl og de forskellige firmaer putte vel osse lidt hemmelige ingredienser i bundlaget kunne jeg forestille mig.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: opstart af rejeakvarie

Post by Aquahorti »

Jeg har hørt det samme, men jeg er ikke så sikker på at det passer.

Alene det at ADA Amazonia har en ammoniak top og Tropica Soil ikke har det kunne tyde på at det ikke er samme produkt. Men som du siger kan det selvf. skyldes tilsætningsstoffer der efterfølgende er smidt i.



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: opstart af rejeakvarie

Post by kok68 »

Lige et hurtigt spørgsmål mere ;) hvilket produkt (ferskvands-bakteriekultur)vil i bruge til at få bakteriekulturen igang i akvariet?
Kan se der findes en masse på markedet, lige fra easy life filter medium til shirakura chi ebi og mange andre



Post Reply