Opstart af reje akvarie

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Lisbeth
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2018, 19:48
Lokation.: Midtjylland

Opstart af reje akvarie

Post by Lisbeth »

Jeg har for 3 dage siden opstarter et 54l reje akvarie med soil. Puttet pumpe i og hver dag Puttet lidt foder i vandet for bakterie kultur.
Hvornår må jeg sætte planter og rod i?
Hvornår må rejer komme i? :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Opstart af reje akvarie

Post by monjak2444 »

hej lisbeth du kan sætte planter i med det samme det er ikke et problem,men rejerne ville jeg vente en måned i at sætte dem i så dit vand er modnet ordentligt,eventuelt foretag et par vandskift i måned imens akvariet modner :)


mvh

Deniz

Lisbeth
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2018, 19:48
Lokation.: Midtjylland

Re: Opstart af reje akvarie

Post by Lisbeth »

Jeg takker



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Opstart af reje akvarie

Post by Aquahorti »

Hej Lisbeth,

Nu skriver du ikke hvilken type soil du bruger, og frekvensen af vandskifte afhænger meget af hvilken type soil du bruger. Som Deniz skriver kan du plante planterne og sætte hardscape i med det samme, men hvis du har planer om en speciel type planter der har meget specifikke krav til vand parametrene skal du nok vente med dem (jeg har hørt om planter som kræver helt blødt vand og har krav til de andre parametre som ligger i et smalt interval, men har aldrig sat mig ind i det, da de ikke virkede interessante for mig).

Med hensyn til at få nitrogen cyklusen igang vil jeg ikke anbefale den metode du bruger nu. Det er en arkæisk metode som har en lang række ulemper, herunder forurening af akvariets bundlag (foder der samler sig i selve bundlaget) alge opblomstringer (det er altid en risiko i det nyopstartede akvarie) grundet frigivelse at næringsstoffer fra foderet.
Jeg vil anbefale at du i stedet får en god opstarts kultur, husk at sikre dig at den er baseret på akvarisk bakteriekulturer ikke terrestiske kulture, da du så ender med at cyklusen dør ud efter et par uger. De fleste dyrehandler har bakteriekulture, men ikke alle har den rigtige type, så spørg hvilken type det er og hvis de ikke ved det er et godt tip at se om den skal tilsættes med regulære mellemrum for så er det ganske sikkert ikke den rette type.



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Opstart af reje akvarie

Post by kok68 »

Hej Lisbeth

Jeg putter 1-2 bøgeblade, skolder dem i kogende vand og smider i. Dette skulle sammen med en starterkultur hjælpe på at få nitrogencyklussen i gang, så din bakteriekultur har noget af arbejde med de første uger.

Derudover så bruger jeg JBL starter kultur, den skulle ligesom tetra være baseret på vandbakterier men er lidt billigere end tetra. Og tropica soil hvor jeg skifter 40-50% af vandet ugentligt, samt mirokutone pulver. har også lidt mosser i akvariet og 6 timers lys om dagen de første par måneder, for ikke at få for mange alger.

Så efter ca 3-4 uger hvis dine vandværdier er ok, så skulle de første rejer kunne flytte ind :D



Post Reply