Blande eller ej ???

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Viita
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 11
Joined: 15 Oct 2020, 02:15
Lokation.: Fyn

Blande eller ej ???

Post by Viita »

Hej alle
Er ny indenfor rejer men er blevet hooked, vidste ikke at der var så mange forskellige !!!
Nu er spørgsmålene så.... er alle slags lige til at gå til eller er der “begynder rejer” ???

Hvor stor er forskellen på alm og dværg rejen ???

Kan de forskellige arter evt gå sammen ???

Hvis ja vil de da krydse sig med hinanden ???

På forhånd tak for svar



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Blande eller ej ???

Post by Benjamins61 »

Hej Viita velkommen til😀
Fantastisk at høre du er blevet hooked på rejerne, de er også vildt fascinerende og alle de flotte farver og mønstre de kan have🤩

- Der findes forskellige rejer i forskellige sværhedsgrader, hvis man kan sige det sådan. En forholdsvis nem og det man også vil kalde nybegynder er neocaridina arten. Den er meget tolerant og kan gå i det meste hanevand.

- Du kan f.eks ikke have 2 forskellige neocaridina arter til at gå sammen, da de så vil begynde at krydse med hinanden. Men man kan godt have neocaridina og caridina til at gå sammen, de vil ikke krydse sig. Skal man både have neocaridina og caridina til at gå sammen skal man blot være obs på hvad caridina skal have af vand, da de fleste gerne skal gå på soil bundlag, som er aktiv bundlag også osmosevand der er opsaltet.

- Her er også lige en lille krydsningstabel på nogle af dem, som kan hjælpe lidt: https://4.bp.blogspot.com/-7BkX0LscmAw/ ... rt-JPG.jpg

Håber det kunne hjælpe lidt, ellers skriver du bare vi vil meget gerne hjælpe😀



Viita
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 11
Joined: 15 Oct 2020, 02:15
Lokation.: Fyn

Re: Blande eller ej ???

Post by Viita »

Super... tusinde tak for hjælpen det hjalp lidt og så blev jeg det klogere, rejer er som sagt nyt territorie for mig da hummere, krebs og almindelig hygge akvarie er det som jeg har hygget mig med ind til videre...

Tror jeg starter med de nemme og holder dem adskildt for ikke at gøre det alt for besværligt så der er bestilt 6 nye akvarier (og fire af verdens mindste fungernde nano), huler, ting til Aqua scape osv....

Er der stor størrelse forskel på almindelige og dem der kaldes dværg ???



Viita
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 11
Joined: 15 Oct 2020, 02:15
Lokation.: Fyn

Re: Blande eller ej ???

Post by Viita »

Du nævnte caridina og osmose vand er det et krav eller er det mere af hensyn til evt. yngel ???, bundlaget havde jeg tænk skulle være soil af hensyn til nogle ideer jeg går og tænker over med hensyn til Aqua scaping...



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Blande eller ej ???

Post by kok68 »

Hej Viita og velkommne til

Det korte svar er at neocaridina vil krydse med andre neocaridina, og de fleste caridina arter vil krydse med hinanden. Men caridina og neocaridina vil ikkke krydse. Alligevel ka det være en dårlig ide at have dem sammen, idet neocaridina gerne vil have PH > 7 og hårdt vand, hvor Caridina gerne vil have PH < 7, og blødt vand.
Dette betyder ikke, at de ikke kan gå ved andre vandværdier, men det er de værdier de ofte til trives bedst ved. Du kan sænke pH ved osmosevand og soil, eller ved at bruge regnvand... kig evt i tråde om vandværdier, vandkemi, andre steder her på rejeforum



Viita
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 11
Joined: 15 Oct 2020, 02:15
Lokation.: Fyn

Re: Blande eller ej ???

Post by Viita »

Det gør jeg tusinde tak for hjælpen



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Blande eller ej ???

Post by d9ha »

Vedr. dit spørgsmål om dværgrejer, så er der ikke noget, der hedder sådan. Der er rejer i mange forskellige størrelser, men dværgrejer er ikke en almen benævnelse og henviser ikke til en bestemt art eller type. Ved ikke lige hvor du har det begreb fra, men det er altså ikke noget, der er almindeligt brugt. Noget af det mindste i ferskvand er Halocaridina rubra, der egentlig er en brakvandsreje, på lidt over 1 cm mens Atya Gabonensis (blå afrikansk viftereje) kan nå imponerende 15 cm.


Mvh
Henrik

Viita
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 11
Joined: 15 Oct 2020, 02:15
Lokation.: Fyn

Re: Blande eller ej ???

Post by Viita »

Tak for oplysningen så blev jeg det klogere, har tit stødt på dette udtryk de forskellige steder jeg har kigget på men nu er det jo ikke forstå gang at man høre at div. Dyrehandlere kan have en let tilgang til navne og arts bestemmelse.

Jeg prøver at kigge nærmere på dine forslag 👍🏻
Tak for hjælpen
Attachments
27471DF7-711D-487A-89D7-2ECF83F500AD.jpeg
27471DF7-711D-487A-89D7-2ECF83F500AD.jpeg (123.49 KiB) Viewed 7895 times



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Blande eller ej ???

Post by d9ha »

De 2 nævnte arter var nu ikke ment som forslag. Vifterejerne er ikke så begynderegnede og halocaridinaen er ikke så udbredt. Vil foreslå, at du holder dig til Neocaridina, og så bestemmer dig for en farve, du gerne vil have, og køber den privat (for at spare en formue), når dit akvarie er ordentligt indkørt. F.eks. Yellow Fire som du har indsat koster 12-15 kr stk. ved private, og der er mange, der har dem.


Mvh
Henrik

Viita
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 11
Joined: 15 Oct 2020, 02:15
Lokation.: Fyn

Re: Blande eller ej ???

Post by Viita »

Det vil jeg helt sikkert gøre da det ellers er en formue for de små kræ 👍🏻👍🏻👍🏻



Post Reply