Hjælp til valg af bundlag..

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
odille
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 46
Joined: 18 Dec 2012, 00:34

Hjælp til valg af bundlag..

Post by odille »

Jeg vil rigtig gerne ha hjælp til valg af bundlag...
Hvilket er bedst til blue bolt? Meget gerne sort eller mørkegråt..



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by Jonas »

Fik du valgt et bundlag til dit akvarium?



odille
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 46
Joined: 18 Dec 2012, 00:34

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by odille »

Ja det har jeg :)
Jeg har valgt red bee soid sammen med bundfilter:)
Og det er ved at køre ind :D
Alt er købt ind så nu er det bare at vente på at ugerne går så jeg kan få lidt liv i også..
Imens har jeg en rod liggende i vand for at farve af :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by monjak2444 »

sweet så er det bare et waiting game jeg har selv lige sat 3 akvarier op osse til taiwan bees og noget andet sjov måske tibees.det ene akvarie mangler godt nok lidt vand men det er ved at blive ordnet.også bare vente 6 uger .....shit det er lang tid :)


mvh

Deniz

odille
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 46
Joined: 18 Dec 2012, 00:34

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by odille »

Ja alt for lang tid når beslutningen endelig er taget.. Har sværmet omkring tanken i mange måneder forinden..
Så nu er min lille tålmodighed ved at være godt brugt ;)
Så glæder mig bare rigtig meget:)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by caso »

Men stort rygklap til dem der udholder ventetiden. Den er det værd.

Alt for mange inden for akvariehobbyen kaster sig hovedkuls ud i det ene eller det andet og fejler. Nederlaget gør så at de dropper det helt igen. Tålmodighed er nok et af de allervigtigste elementer når man er akvarist. Ting tager tid.


Mvh
Carsten

odille
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 46
Joined: 18 Dec 2012, 00:34

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by odille »

Ja fuldstændig enig!!
Har 2 plante akvarier som også blev startet op med en lang modningstid og 7-9-13 er det gået rigtig godt.
Ved det ikke er alt man kan læse sig til. Men Synes det er en rigtig god ide at sætte sig godt ind i det inden man starter op :)
Men har tænkt over hvad er det der kræver 6 uger modningstid? Er det vandet, bakterierne eller??
Og når jeg nu starter op kan jeg så købe alle rejer på én gang eller er det lige som ved fisk hvor du køber få antal af gangen?



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by caso »

Jeg kender ikke det bundlag du bruger. Det er mit indtryk at nogle typer kræver en periode før vandværdierne er ok. Jeg har brugt flora base. Der har jeg ventet en uge inden jeg har sat rejer i, men så har filtret været indkørt i forvejen. Jeg tror at det primært er et spørgsmål om at få opbygget en ordentlig bakterie kultur. Når jeg starter et akvarie til rejer fra bunden, venter jeg normalt ca en uge før jeg putter et par guppyer deri. Når de har gået der en måneds tid, ryger de op igen og akvariet er klart til rejer.

I princippet er det bedst at tilsætte rejer lidt af gangen som med fisk. Men det kommer lidt an på hvor mange du har tænkt dig at putte deri?


Mvh
Carsten

odille
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 46
Joined: 18 Dec 2012, 00:34

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by odille »

Jeg har red bee soid som bundlag sammen med bundlagsfilter.. vil også ha købt en elefantfod til akvariet..
Oki jeg har guppyer så kan lade et par stykker gå deri fra nu af..
Jeg er fuldstændig nybegynder men regnede med at købe 5-7 blue bolt til et 25l akvarie..



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hjælp til valg af bundlag..

Post by caso »

Så vil jeg ikke være så bekymret med at sætte dem alle i på en gang. Især hvis der har gået et par fisk, til at få filtreringen op at køre. Tag fiskene op 5 dage inden du sætter rejer i. Lav et vandskifte når du tager fiskene op og et inden du sætter rejerne i.

Jeg må i øvrigt sige at det er ret ambitiøst at starte sit rejehold med blue bolt, men jeg ønsker dig al mulig held og lykke.


Mvh
Carsten

Post Reply