Lidt af hvert

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Lidt af hvert

Post by Anna »

Jeg har lidt forskellige spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg har lige fået mine første neocaridina h. rejer, og tænkte om der var nogle der kunne give mig nogle gode tips til hvordan man ser forskel på kønnene? Og hvor tidligt kan man se det? Er der forskel på alt efter hvilken variant det er hvordan man ser det? Hvor langt tid er de om at blive voksne?

Findes der nogle oversigter eller viden om hvordan de forskellige farver nedarves. Altså om det er alm recessive/dominante arveregler eller om det er mere indviklet?

Og så har jeg set nogle flotte plakater af rejer som er taget af Chris Lukhaup. Nogle der ved hvor man kan købe dem?



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by SusSkovgaard »

Kan da svare på lidt af det.

Måden at se forskel på damen og herren :) hannen er mere spids i sin bygning og nogengange ( som ved RCS RedCherryShrimp) blegere i farven.

Damen har når hun er kønsmoden det man kalder en sadel..det er hendes æg der blir dannet i nakken og giver en lysere farve ( hos RCS er det nemt at se da æggene er gule/grønne) denne sadel blir større og større som æggene modnes, når de er modne kan de dække et ret stort areal af hunnens ryg parti, i starten er det blot mm vi snakker om men som ægene modnes kabn man ligefrem se de enkelte æg i ryggen.

Hunnen har også en rundere form end hannen...lidt ligesom med mennesker ;) bugen er blødere at se på sådan lidt rund i det, hvor hannen er mere lige op og ned, hunnen er som regel lidt større/længere men det varierer også lidt så man kan ikke helt regne med den ( min gule neon han er ret stor 3½ cm og hunnen kun 2 cm) det kan du se under neocaradina udvalte individer RCS. Der er det ret tydeligt at det er en stor stamme jeg har fået eller også har de givet dem vægstfremmer :lol: normalt er hunnen størst.

Sort er så vidt jeg ved dominerende dvs hvis du lader en sort crystal han bare en rød hun vil 75 % blive sort/hvide ( tror jeg nok)

det er lidt mystificeret mht til nedarvningen af farver ved rejer og det er ret inviklet men tror det er med så meget andet man prøver sig frem og finder ud af det hen af vejen.


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by Anna »

Tak Sus. Lyder til jeg skal stirre meget mere på mine rejebasser så jeg kan lære at se det med kønsforskel (altså inden de går med æg). Mine røde er nemt at se på, hannerne er blege og nok 1/3 str af hunnerne, som jeg synes er gigastore. Mine blue jelly er mere tricky, men har også kun 6 og de har besluttet sig for at vise sig så lidt som muligt for at se hvor bekymret jeg kan blive :roll:

Har godt set din flotte gule han; han har nok bare ikke læst at han burde være mindst ;) men smuk er han, og de smukke gule står skam også på min ønskeseddel, men nu er det blevet til at mit tomme akvarie får røde rilli beboere på lørdag.

Okay, men det er vel også noget nyere med rejeavl end med diverse pelsdyr, hvor man kan læse tykke bøger om arvelighed for farver mv. Trial & error er nu også en spændende metode.


Og så fik jeg jo straks et spm mere, skal man bruge bundfilter til red bee sand? Jeg har akadama i min ene rejetank, er det lige så godt som det andet? Evt fordele/ulemper? (Med tanke på at jeg med sikkerhed skal have flere rejetanke når jeg har planlagt færdigt).



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by SusSkovgaard »

Anna wrote:Tak Sus. Lyder til jeg skal stirre meget mere på mine rejebasser så jeg kan lære at se det med kønsforskel (altså inden de går med æg). Mine røde er nemt at se på, hannerne er blege og nok 1/3 str af hunnerne, som jeg synes er gigastore. Mine blue jelly er mere tricky, men har også kun 6 og de har besluttet sig for at vise sig så lidt som muligt for at se hvor bekymret jeg kan blive :roll:

Har godt set din flotte gule han; han har nok bare ikke læst at han burde være mindst ;) men smuk er han, og de smukke gule står skam også på min ønskeseddel, men nu er det blevet til at mit tomme akvarie får røde rilli beboere på lørdag.

Okay, men det er vel også noget nyere med rejeavl end med diverse pelsdyr, hvor man kan læse tykke bøger om arvelighed for farver mv. Trial & error er nu også en spændende metode.


Og så fik jeg jo straks et spm mere, skal man bruge bundfilter til red bee sand? Jeg har akadama i min ene rejetank, er det lige så godt som det andet? Evt fordele/ulemper? (Med tanke på at jeg med sikkerhed skal have flere rejetanke når jeg har planlagt færdigt).

Ja det er noget af en jungle med rejer når man er pattedyrs opdrætter og har en forvendtning til farvegenetik....suk...glem det....kun at sort dominerer kan du bruge og det er jo det samme med pelsdyr :) so far so good....så kan det være os pelsdyrs opdrættere kan gennemskue mere og lidt til hvad angår farverne hvis vi tænker os om og laver beregninger....men det er vist nytænkning.....

Ja det froretrækkes man bruger bundfilter ved red bee soil hvorfor ved jeg ikke men har lige anlagt et akvarie med det....det ser dog ud til jeg er nød til at spitte det hele af igen da stenene er let kalk holdige....så det ved jeg ikke ret meget om men det står på posen...så det må være vejen frem.

:D


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by BoeBoe »

Ja, efter det jeg har læst, er sort dominerende.
Men det betyder, at parrer du en sort med en rød CRS, så bliver alle sorte.
Hvis de er rene genetisk set, vil de alle være bærere af rød i anden generation, tager man disse og parrer samme, bliver ca. 25 rent sorte, genetisk, 50% sorte, men bærere af rød, og de resterende 25% røde..



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by Jonas »

Her er en grafisk oversigt, der meget godt vise et par sammenhænge omkring farverne...
http://www.garnelenblog.de/garnelen/ver ... t-das/156/



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by Anna »

SusSkovgaard wrote: Ja det er noget af en jungle med rejer når man er pattedyrs opdrætter og har en forvendtning til farvegenetik....suk...glem det....kun at sort dominerer kan du bruge og det er jo det samme med pelsdyr :) so far so good....så kan det være os pelsdyrs opdrættere kan gennemskue mere og lidt til hvad angår farverne hvis vi tænker os om og laver beregninger....men det er vist nytænkning.....
:D
Sort har nu ikke været dominerende ved de arter jeg har opdrættet, og genetik er bare kompliceret, men det er nok også det der gør det så spændende. Jeg ser nu frem til på et tidspunkt at lave lidt forsøg med farverne, men nu skal jeg lige have nogle flere rejer først (altså dem jeg har skal gerne få nogle unger).
BoeBoe wrote:Ja, efter det jeg har læst, er sort dominerende.
Men det betyder, at parrer du en sort med en rød CRS, så bliver alle sorte.
Hvis de er rene genetisk set, vil de alle være bærere af rød i anden generation, tager man disse og parrer samme, bliver ca. 25 rent sorte, genetisk, 50% sorte, men bærere af rød, og de resterende 25% røde..

Det lyder jo som en helt almindelig dominant arvegang, det er da i det mindste til at forstå:)

Jonas wrote:Her er en grafisk oversigt, der meget godt vise et par sammenhænge omkring farverne...
http://www.garnelenblog.de/garnelen/ver ... t-das/156/

Rigtig spændende side, som straks lige giver spørgsmål om hvad taiwan gen er? Og er det også relevant med neocardina h. som er den eneste art jeg har?
Last edited by Anna on 24 Apr 2013, 11:11, edited 1 time in total.



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by Anna »

Er der nogle der har nogle bud på mine andre spørgsmål (ved godt jeg har en smule mange af dem :oops: ):


Hvor langt tid er rejer om at blive voksne/kønsmodne?

Og så har jeg set nogle flotte plakater af rejer som er taget af Chris Lukhaup. Nogle der ved hvor man kan købe dem?

Mht. Bundlag, så påtænker jeg at skulle have et par rejetanke mere og har overvejet red bee sand, men kræver det bundfilter for at virke?
Jeg har akadema i min ene rejetank, er det så lige godt som red bee?



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by Jonas »

Anna wrote:Er der nogle der har nogle bud på mine andre spørgsmål (ved godt jeg har en smule mange af dem :oops: ):
Hvor langt tid er rejer om at blive voksne/kønsmodne?
Og så har jeg set nogle flotte plakater af rejer som er taget af Chris Lukhaup. Nogle der ved hvor man kan købe dem?
Mht. Bundlag, så påtænker jeg at skulle have et par rejetanke mere og har overvejet red bee sand, men kræver det bundfilter for at virke?
Jeg har akadema i min ene rejetank, er det så lige godt som red bee?
Rejerne vokser lidt forskellige afhængig af variant og de forhold, som de tilbydes. Neocaridina arterne er ca. 3-4 måneder om at blive kønsmodne, men Taiwan Bee godt kan være et halvt år om at nå samme status, da de generelt vokser en del langsommere.

Der har ind i mellem været et par tyske webshop, hvor man kan finde dem. Umiddelbart fandt jeg lige dette link på en "Svensk/tysk" hjemmeside, hvor du kan købe 2 af Chris plakater: http://www.pimpyourshrimp.com/sv/posters/

Jeg har selv ingen erfaringer med Red Bee Sand, men har anvendt et andet aktivt bundlag, Flora Base, uden bundfilter i mange år uden problemer. Det ser dog ud til, at de fleste, som benytter Red Bee Sand, anvender bundfilter.

Akadama er også et rigtig fint bundlag - det er ganske glimrende til rejeopdræt og anvendes stadig af mange avlere rundt omkring i verden. Dog er det manges erfaringer, at indkøringsperioden ofte kan være noget længere( ca. 2 måneder) inden vandværdierne er helt stabile.



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Lidt af hvert

Post by Anna »

Tusind tak for alle svarene:)



Post Reply