Første Iwagumi akvarie

Her kan I vise Jeres akvarium
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Der er kun brugt to potter med HC fra Tropica. Jeg har købt seks potter totalt, men da jeg skulle igang med at plante fik jeg den ide, at det kunne være interessant at plante de individuelle planter. Heldigvis var fruen med på ideen, så hun sad og pillede klumperne fra hinanden, lagde de enkelte planter over på et fad, hvor jeg så tog dem fra og planted dem i akvariet. Det tog os tæt på et par timer, og den del af processen der tog mest tid, var selve plantningen (Jeg kommer aldrig med min gode vilje til at bruge Tropicas pincetter igen til at plante) :roll: .

Hvis man ser hvordan f.eks. Tropica viser at man skal plante, er det altid at HC og ligende bliver klippet i mindre stykker. Jeg vil anbefale at bruge tiden på at splitte planteklumperne ad, pr håndkraft hvis man vel og mærke har tiden til at gøre det. Fruen og jeg hygger os med det og vi har tiden til at kunne bruge timer på at plante et akvarie, så hvorfor ikke :?: ;) .

Hvis du skal have dækket hele bunden i en Edge, vil jeg mene at seks, måske syv, potter skulle kunne klare det ved at dele en potte op i ca. otte dele. Gør du som vi gjorde, er tre potter nok.



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Holst01 »

Hej Aquahorti.

Har du en Update med billeder, tanker og erfaringer?



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by cpg »

Hvordan fik du dem til at blive på bunden?
Har prøvet det, om ikke enkelte planter, men små grupper. De flød op lige så hurtigt jeg fjernede fingerne



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Hold dem med en pincet og godt ned i bundlaget og slippe lige så forsigtigt, lidt små bevægelser med pincetten når den trækkes op, så der kan rasle lidt bundlag ned omkring rødderne, det plejer at gøre det for mig.
Skulle der være en lille klump der er genstridig, så får den en lille sten som presse mens den rodfæstes.
Men det er noget tålmodighedskrævende stads at plante.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Holst01 wrote:Hej Aquahorti.

Har du en Update med billeder, tanker og erfaringer?
Der er ikke de store fremskridt som gør sig på billeder. Jeg kan dog se at planterne er i gang med sprede sig, da der er små skud som er på vej op gennem substratet ved siden af moderplanterne.
Vi har 'pearling', men eftersom vi lige er løbet tør for CO2 er det faldet tilbage til et par bobler i minuttet.

Jeg gav planterne ro i nat, så at vi nu kommer til at køre uden CO2, de næste 18 timer overlever de nok.

Jeg tager på arbejde om et par dage, men regner med at tage billeder inden jeg tager afsted.

Nu skiftede jeg fra ADA Pollen Glass til Tropicas diffuser, men reducerede samtidig antallet af bobler med CO2, så jeg vil være varsom med at drage alt for definitive slutninger, men som jeg også skrev i min anmeldelse af Tropicas System Nano, så er deres diffuser disk efter min mening den bedste jeg har oplevet.

At have lys og CO2 kørende 24 x 4 timer har virket for for mig, og det eneste jeg har observeret af døde blade/planter, er der hvor jeg har klemt dem med pincetten. Jeg kommer helt sikkert til af bruge max lys og max CO2 metoden næste gang jeg skal starte et ny akvarie.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Link?

Jeg har nok ikke startet mit sidste scaper :roll:
og elsker hc

Tæt bundlag + træer af lyng med Christmas mos eller Star mos i et højt akvarie med en flok glødetetraer - måske næste projekt, skal lige have eksperimenteret lidt med lyng først
Fik endeligt fundet hvor det var jeg havde stødt på metoden. Fruen fortalte mig om den, det er George Farmer der beskriver metoden i sidste nummer af Practical Fishkeeping, så jeg kan ikke linke til det.

Beklager.

Jeg regner med at jeg skal have mit aquascape med lyng-træ i et Fluval Edge 46 ltr, men der kommer ikke til at være HC i det scape, den del der skal have et tæppe får det med DHG :)
Last edited by Aquahorti on 21 Nov 2016, 18:25, edited 2 times in total.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

cpg wrote:Hvordan fik du dem til at blive på bunden?
Har prøvet det, om ikke enkelte planter, men små grupper. De flød op lige så hurtigt jeg fjernede fingerne
Hvis du planter det i små grupper og bruger klør-fem, vil jeg anbefale ikke at plante i akvariet medens der er vand i det.
Skulle du ikke have muligheden for at dræne tanken vil jeg anbefale at bruge en tynd genstand til at holde gruppen nede i den lille fordybning du har lavet til den, en god plantepincet er det bedste valg, men mindre kan sagtens bruges (et bambus stegespyd skulle virke og de er billige). Medens du så holder planterne nede på bunden (tryk dem lidt ned i substratet) bruger du så den anden hånd til at drysse substrat over planterne, uden at dække dem helt. Nøglen her er at finde der rette balance. Vi har selv brugt den metode da Fruen besluttede sig for at plante lidt HC i hendes skrivebords Spec, det hænder selv med den metode at de flyder op, men så må man bare prøve igen og igen og igen og... :lol:

Jeg ved godt at mange af de tools som man ser blive brugt når professionelle aquascapers laver videoer af hvordan det laver deres aquascapes virke ret overflødige, så har jeg efterhånden opdaget at der er en del af dem der for mig giver mening, andre af dem kan jeg ikke se meningen med. Min anbefaling er at du evt kigger på et par videoer og så prøver selv at finde noget der virker for dig, for der er lige så mange måder at gøre det på, som der er folk der gør det men vi kan alle lære fra hinanden ;)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Så er det tid til den lovede opdatering på akvariet, jeg ved ikke om der er så meget at se, det er trods alt ikke en uge siden planterne blev sat i, men her er to billeder til sammenligning.

Lige efter plantning og efterfyldning af vand.
Lige efter plantning og efterfyldning af vand.
IMG_0108.JPG (2.54 MiB) Viewed 11337 times
Efter 1 uge, 3,5 dage med 24 timers lys og CO2
Efter 1 uge, 3,5 dage med 24 timers lys og CO2
IMG_0135.JPG (3.07 MiB) Viewed 11337 times
Der er sket lidt, men det er ikke det helt vilde. Jeg har lavet daglige vandskift (30%) og tilsat Rigelige mængder med CO2 samt anbefalet dosis af gødning. De sidste 3 dage har jeg haft 12 - 14 timers lys og CO2.

Glæder mig til at kunne skifte Tropica diffuseren ud, men det bliver ikke før CO2 dosis skal sættes ned og jeg har et godt bunddække.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by simming »

Hvor køber du den klare co2 slange henne :D


Hold en god tone det er musik i ørene :D

Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote: Glæder mig til at kunne skifte Tropica diffuseren ud, men det bliver ikke før CO2 dosis skal sættes ned og jeg har et godt bunddække.
Hvad vil du skifte din diffuser til?



Post Reply