Første Iwagumi akvarie

Her kan I vise Jeres akvarium
MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Når det er tid at trimme plænen og luge ukrudt så falder den gamle sandhed om at der er lettere at holde et stort akvarie end et lille!

Kampen i et 54 ltr om bunden er tabt - planterne får selv lov til at afgøre striden.
Vi har kapituleret efter 6 måneders jævnlig lugning, der har været et par perioder hvor der var for travlt på kontoret til at vi kunne holde de stridende parter adskilte.
20161206_084905.jpg
20161206_084905.jpg (2.02 MiB) Viewed 10271 times
Moralen og lærdommen er at beplantningen i bunden enten skal være monokulturel, eller at der skal sættes barriere op der forhindre både rodskud og udløbere.

Som det ses er der både Cuba, græs og mos - faktisk er mosset kommet fra stumper der er faldet ned i forbindelse med trimning på mosbeklædte grene.

Så endnu en morale - hav kun mos i de akvarier hvor der må komme mos overalt - det er helt ustyrligt det skidt ;)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Jeg ved at The Green Machine (Aquascaping online butik i Wales), sælger noget som man sætter i substratet der holder på det, og kan holde planter delvist adskilt. Jeg ville nok bare bruge forstenet træ til det, mest af alt fordi jeg har så meget af det der er i tynde plader der er velegnet til netop dette.

Men som du skriver er det nemmere at planlægge planterne så de passer, end at prøve at holde dem adskilt.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Der er faktisk adskillelse i; men hvor der er liv er der en vej.

For øvrigt nogle fantastiske videoer The Green Machine har lavet - de er lange; men meget informative og kan varmt anbefales til alle der overvejer at lege med planter i akvarierne



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by monjak2444 »

jep det skal holdes ved lige det klipning især mossen.

tjek takashi amano ud elsker at se ham kommandere sine små minions rundt og green machine laver osse flotte scapes.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:jep det skal holdes ved lige det klipning især mossen.

tjek takashi amano ud elsker at se ham kommandere sine små minions rundt og green machine laver osse flotte scapes.
Ja Amano fremstår som en feltherre (han blev mildere jo mere sygdommen kom ind på livet af ham), jeg finder det ret kvalmende, men det er åbenbart kulturen der tilskrive den herakiske omgangsform. Jeg er godt klar over at noget af det er pga at det er en oplæring der foregår, men.... :evil: .

James Finley, laver nogle rigtigt fine aquascapes, men den speak der er lagt ind over....... Magen til new age hippicrap skal man lede længe efter i 2016...

Jeg holder som sagt meget af ADAs produkter (ikke alle af dem), men hele kulten omkring ADA er mildest talt ikke min kop te :roll: .



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by monjak2444 »

de er sådan det foregår i japan og jeg tror ikke at takishi amano er sådan når han ikke aquascaper akvarier :) men man ved aldrig :)

james finley ja han laver nogle fine scapes os,oliver knott ved jeg ikke om han stadig aquascaper men han har osse et par fine scapes.

ada har fine produkter bare alt for dyrt :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:
ada har fine produkter bare alt for dyrt :)
Det må vi se om vi kan gøre noget ved ;)



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Aquahorti wrote:
monjak2444 wrote:
ada har fine produkter bare alt for dyrt :)
Det må vi se om vi kan gøre noget ved ;)
:?:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

OK, så dropper jeg den her ;) .

Fruen ser ud til at miste sin offshore medical, og hvis hun ikke kan finde en stilling i firmaet der er på land, mister hun nok sit arbejde (der kommer dog en ikke uvæsentlig monitær kompensation)... Hun har været sygemeldt i ca 6 mdr, og vi har kigget på hvad hun skal få tiden til at gå med såfremt hun skulle miste jobbet.
Hun behøver ikke at arbejde, men for at bruge tiden på noget har vi set på at starte en internet baseret forretning hvor vi sælger aquascaping udstyr. Vi er kommet så langt at vi har domæne, server, og kigget på økonomien ved forskellige mærker. Af same grund har vi testet forskellige mærker for at finde ud af hvad vi evt vil sælge, for vi vil kunne stå inde for kvaliteten, og kunne rådgive kunder ud fra de erfaringer vi selv har gjort os.

Vi kom frem til at Hagen (Fluval) og ADA var noget vi selv ville anbefale, da vi helst ikke vil sprede os over for mange mærker. Eheim laver rigtigt gode pumper til prisen, men man kan ikke rigtigt lave en total løsning med Eheim (som vi ville anbefale). Jeg er klar over at der nok er andre som har alt (Dennerle), men der er også begrænsninger på hvor meget vi vil bruge tid på at teste.

Hagen vendte aldrig tilbage på vores forespørgsel, men det gjorde ADA, så det ser ud til at vi, HVIS vi starter, kommer til at forhandle ADA (fortrinsvist Do!Aqua), og så suplerer op med ting som man skal hente uden for akvarie miljøet til at bruge til aquascaping.

Eftersom vi ikke kommer til at være økonomisk afhængige af en ekstra indtægt kommer vi nok til at køre med en noget lavere profitmagin, så derfor kan det være at ADA bliver noget billigere i fremtiden.

Mvh
Last edited by Aquahorti on 07 Dec 2016, 17:42, edited 2 times in total.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Det lyder meget spændende, glæder mig til at følge udviklingen.

God bedring med fruen



Post Reply