Første Iwagumi akvarie

Her kan I vise Jeres akvarium
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

simming wrote:Hvor køber du den klare co2 slange henne :D
Den slange der er brugt til CO2 diffuseren er den der kom med Tropica System Nano sættet, grunden til at jeg bruger den er at ADA slangerne ikke virker til at passe specielt godt på den, men du har ret i at den er lidt klarer. ADA har det de kalder high pressure hozes, og de er helt gennemsigtige, men ikke egnede til at sætte på en diffuser.

Der er helt sikkert andre meget klare slanger til CO2 systemer/hardware, jeg har bare ikke stødt på dem (der er for mange til at jeg har tid til at teste dem alle ;) )

Jeg håber det var svar nok.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Holst01 wrote:
Aquahorti wrote: Glæder mig til at kunne skifte Tropica diffuseren ud, men det bliver ikke før CO2 dosis skal sættes ned og jeg har et godt bunddække.
Hvad vil du skifte din diffuser til?
Det bliver i første omgang til ADA Pollen Glass, senere sikkert en CO2 reaktor



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by simming »

Aquahorti wrote:
simming wrote:Hvor køber du den klare co2 slange henne :D
Den slange der er brugt til CO2 diffuseren er den der kom med Tropica System Nano sættet, grunden til at jeg bruger den er at ADA slangerne ikke virker til at passe specielt godt på den, men du har ret i at den er lidt klarer. ADA har det de kalder high pressure hozes, og de er helt gennemsigtige, men ikke egnede til at sætte på en diffuser.

Der er helt sikkert andre meget klare slanger til CO2 systemer/hardware, jeg har bare ikke stødt på dem (der er for mange til at jeg har tid til at teste dem alle ;) )

Jeg håber det var svar nok.
Det er super tak for svaret :D


Hold en god tone det er musik i ørene :D

Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote:
Holst01 wrote:
Aquahorti wrote: Glæder mig til at kunne skifte Tropica diffuseren ud, men det bliver ikke før CO2 dosis skal sættes ned og jeg har et godt bunddække.
Hvad vil du skifte din diffuser til?
Det bliver i første omgang til ADA Pollen Glass, senere sikkert en CO2 reaktor

Okay :)
Men hvorfor skifte ?
Jeg har selv den fra Tropica, er dog ikke fan af dens look. Faktisk utrolig grim og klodset med den ventil. Men efter hvad jeg har hørt, så gør den arbejdet utrolig godt i forhold til mange af dens konkurenter. Bare et lille indspark :) :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Grunden til at skifte er netop pga udseende. Jeg tror jeg har fundet en metode der tilsyneladende forbedre ADAs Pollen Glass' evne til at lave finere bobler, men aquascaping er jo et spørgsmål om æstetik, hvorfor jeg så snart jeg har muligheden udskifter til noget der kan klare opgaven tilfredsstillende og samtidig ser tålelig ud.

Kunne jeg skjule Tropicas diffuser ville jeg klart bruge den



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Så er det tid til den ugentlige opdatering. Jeg fik fruen til at tage et par billeder.

Den første uge lavede vi daglige 30% vandskift. Den anden uge er der blevet lavet ca 30% vandskifte hver anden dag. Akvariet er ikke blevet rengjort endnu, og der har kun lige været antydning af alger da fruen glemte at skifte vandet i mandags. Dagen efter var de væk.

Jeg lægger igen billederne ind så an kan se forskellen, men fremadrettet bliver der kun lagt nye billeder op :-)

Lige efter plantning
Lige efter plantning
IMG_0108.jpg (2.49 MiB) Viewed 10918 times
1 uge efter plantning
1 uge efter plantning
IMG_0135.jpg (2.99 MiB) Viewed 10918 times
Efter 2 uger
Efter 2 uger
IMG_0095.JPG (1.08 MiB) Viewed 10918 times



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Det er virkelig en flot tilvækst du har fået, det ser ud til at projekt turbo-start virker - det skal forsøges med andre planter!

Har der været udfordringer med hensyn til at holde planterne i bundlaget?

Tænker at rodnettet nok ikke er udviklet i samme hastighed som det grønne, samtidig som jeg kan forstille mig en intensiv pearling med deraf følgende opdrift



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Det er virkelig en flot tilvækst du har fået, det ser ud til at projekt turbo-start virker - det skal forsøges med andre planter!

Har der været udfordringer med hensyn til at holde planterne i bundlaget?

Tænker at rodnettet nok ikke er udviklet i samme hastighed som det grønne, samtidig som jeg kan forstille mig en intensiv pearling med deraf følgende opdrift
Der har ikke været de store problemer. Som jeg nævnte, så har vi ikke foretaget os anden end at skifte vandet og så har vi sat et par planter der løsnede sig ned igen, men det sidste billede kan man se hvor meget der ligger i overfladen og på indtaget, det er alt der har løsnet sig.

Husk hyppige vandskift. Vi valgte denne gang nærmest slavisk at følge anvisningerne der er for opstart med ADA Amazonia og som du selv siger så ser det ikke dårligt ud.

Lyset vi har brugt giver lige over 1W/ltr (50*0,4W i et 19 ltr akvarie), 2150-2450 lumen ved ca. 7000K, så det er godt blus på 8-) .



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by monjak2444 »

flot tilvækst på planterne også skal der slåes græs :) hvornår i følge ada skal du klippe græsset.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:flot tilvækst på planterne også skal der slåes græs :) hvornår i følge ada skal du klippe græsset.
Heh, det ved jeg ikke, jeg kommer til at se på hvornår planterne er klar. Jeg vil tro at jeg trimmer planterne om en uges tid.



Post Reply