Genetik og de forskellige arter

Alt om genetik, reproduktion og avl
Hermes2005
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 30 Nov 2013, 14:12

Genetik og de forskellige arter

Post by Hermes2005 »

Er der et sted hvor mange ligesom fra bunden kan få forklaret forskellen på de forskellige varianter osv? Jeg kender sådan set kun RCS, CRS og CBS fra sidst jeg havde rejer, men kan se at det er langt mere kompliceret nu og nået langt videre. Så nu ser jeg alle mulige navne som taiwan, panda, king kong osv osv osv.

Jeg kunne godt tænke mig at blive sat ind i hvad det hele betyder, men kan ikke rigtig finde en side der forklarer det fra bunden



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by d9ha »

Ikke en minutiøs gennemgang af varianterne, men en god baggrund til at søge videre ud fra:

http://www.redbee.se/content.php/13-Odl ... korsningar


Mvh
Henrik

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by caso »

http://www.shrimsider.com havde engang et flot familietræ over caridina cantonensis. Siden eksisterer desværre ikke mere. Jeg tillader mig derfor at sætte billedet ind her, uagtet at jeg ikke er klar over om det går mht ophavsret.
caridina_cantonensis_family_tree_by_rah_bop-d63qec3 reduceret.jpg
caridina_cantonensis_family_tree_by_rah_bop-d63qec3 reduceret.jpg (303.37 KiB) Viewed 10774 times


Mvh
Carsten

Hermes2005
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 30 Nov 2013, 14:12

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by Hermes2005 »

Mange tak Det to indlæg hjalp virkelig meget på min forståelse af hvordan de krydses og hvilke navne der hører til hvor.

Der er to et par navne, som jeg ikke er helt med på endnu.

Michlinge (tror det var sådan det staves) - hvad hentyder det til?

Pinto?

Blue bolt?

Taiwan bees - hvordan kommer disse? er de afledt af almindelige crystal rejer?



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by caso »

Mischlinge: Ordet stammer fra tysk og betyder egentligt bare krydsning. Der hentydes normalt til en krydsning mellem Taiwan Bee og Alm Bee (crystal rejer). Første generation vil så hede Mischlinge F1. Krydser man Mischlinge F1 med Mischlinge F1 så får man Mischlinge F2. Formålet med at lave Mischlinge F1 er at man får en reje, der i udseende ligner en alm. Bee, men de bærer alle på det gen der giver Taiwan Bees. Parer man to Mischlinge F1 får man som nævnt Mischlinge F2 men også ca. 25% Taiwan Bees. Krydser man istedet Taiwan Bee med Mischlinge F1 får man igen Mischlinge F1 og ca. 50% Taiwan Bees.

Pinto: er en farvevariation af Taiwan Bees. Om der er iblandet noget tigerreje er der nogen der mener, men der er lidt usikkert.

Blue Bolt: er også en farvevariation af Taiwan Bee.

Taiwan Bees: I den artikkel d9ha henviser til beskriver Janne hvordan Taiwan Bees er fremkommet. Angiveligt sker det ved krydsning mellem alm Bee og Golden Bee. Jeg har andetsteds læst at det er en helt tilfældig mutation, der har været skyld i de første Taiwan Bees, og at alle efterfølgende nedstammer fra disse første. Hvad der er rigtigt ved jeg ikke.

Det er en god artikkel som Janne har skrevet. Der er ingen tvivl om at hun ved rigtigt meget om rejer. Jeg savner bare (som ved stort set alle andre artikler man kan finde om emnet) nogle kildehenvisninger. Det er aldrig rigtigt til at vide om det folk skriver er deres opfattelse af sandheden, om det bygger på egne eller andres forsøg, hvordan det er tilsikret at forsøgene ikke giver forkerte resultater osv. Det er spændende læsning med hendes kryds mellem golden bee og alm bee, hvor hun får Taiwan Bees ud af det. Problemet er bare om hun er 100% sikker på at de rejer hun har brugt ikke bærer på Taiwan gener???? Ret beset skulle hun have startet med at krydse hver eneste reje hun ville bruge i forsøget med en Taiwan Bee for at se om der kom nogen Taiwan unger ud af det, og gerne flere kryds, inden hun startede forsøget. Jeg kunne godt tænke mig selv at prøve på et tidspunkt, men jeg er helt sikker på at en del af mine rejer bærer Taiwan gener.

Håber at mit svar giver mening, og er til at forstå.


Mvh
Carsten

faxe
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 104
Joined: 13 Oct 2013, 11:40
Lokation.: 7200 - Grindsted

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by faxe »

@Carsten / caso,

Jeg er ret sikker på at Janne hun er en han.... <:

/ John



Hermes2005
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 30 Nov 2013, 14:12

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by Hermes2005 »

igen tak Carsten for forklaringen. Det begynder at give mening nu



Hermes2005
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 30 Nov 2013, 14:12

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by Hermes2005 »

Hvorfor vil mange forresten gerne have en reje der ligner en alm bee men bærer på gen der giver Taiwan bees? og som får en %del unger af disse?



faxe
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 104
Joined: 13 Oct 2013, 11:40
Lokation.: 7200 - Grindsted

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by faxe »

Fordi det er en billig måde hvorpå man kan lave sine egne Taiwanere frem for at skulle købe dem, Taiwanere er
3 til 4 gange så dyre som Mischlinge.

Måden er meget godt beskrevet i vedhæftede link, du skal her kigge på Variante 2.
http://www.garnelenstube.eu/erblehre_panda.html

/ John



Hermes2005
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 30 Nov 2013, 14:12

Re: Genetik og de forskellige arter

Post by Hermes2005 »

årh på den måde. tak for forklaringen



Post Reply