ingen med æg :/

Alt om genetik, reproduktion og avl
MikeMBC
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 234
Joined: 21 Sep 2013, 08:07

ingen med æg :/

Post by MikeMBC »

Nu synes jeg godt nok der kunne ske lidt hos min rejer ! :/ har ikk haft nogle med æg i snart 4 måneder :/
Kan man gøre noget ved det ? Nogle gode råd ?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: ingen med æg :/

Post by monjak2444 »

jeg tror ikke på det med vinterpause men at det er mangel på proteiner,og hvorfor jeg siger sådan ja,hvordan skal rejerne vide hvornår det er vinter eller sommer vis akvariet er samme temperatur hele året rundt.
hvad foder du med.


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: ingen med æg :/

Post by Jonas »

Hvorfor mangel på proteiner?
Man fodrer vel med stort det samme foder året rundt...hvorfor skulle der så opstå perioder med mangel på proteiner?



MikeMBC
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 234
Joined: 21 Sep 2013, 08:07

Re: ingen med æg :/

Post by MikeMBC »

Jeg foder med peters laden .. kan det måske være de mangler noget ?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: ingen med æg :/

Post by monjak2444 »

hey jonas er du så sød at forklare mig hvordan en reje kan kende forskel på vinter og sommer,og vis rejerne ikke har yngel i 4 måneder det er en ordentlig lang pause vil jeg nok sige.


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: ingen med æg :/

Post by Jonas »

"vinterpausen" skal nok mere betragtes som en periode i rejens cyclus, hvor den ikke danner æg. Alle kvinder har vel brug for en pause ind i mellem :lol:
Jeg forstår bare bare ikke argumentet om proteinmangel - hvorfor skulle de pludselig mangle de i en 3-5 måneder ? Man holder jo ikke op med at give dem foder, som er med til at fremme ægdannelsen...



MikeMBC
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 234
Joined: 21 Sep 2013, 08:07

Re: ingen med æg :/

Post by MikeMBC »

Det er en meget lang pause .. men forstår ikk hvorfor de ikk danner æg .. kan man gøre noget ved det ?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: ingen med æg :/

Post by monjak2444 »

her jeg vil lade tom forklare det :) http://www.garnelen-tom.de/zwerggarnele ... rotein-50g
og det skal siges at alle mine rejer er med æg undtaget de taiwans og 4 mischlinge hunner ellers går det bare derud af ,og vil sige at jeg tror mere på den artikel end bare det er en vinterpause eller sommerpause.

men det er op til en selv med hvad man vil tro på :P


mvh

Deniz

Hermes2005
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 30 Nov 2013, 14:12

Re: ingen med æg :/

Post by Hermes2005 »

jeg ved at mange fisk sagtens kan finde ud af hvilken årstid det er, selvom de er i fangeskab og ikke bliver påvirket i samme grad af temperaturer osv. Jeg har især oplevet ved pansermaller at nogle arter kun lægger æg på bestemte tider af året… og det er år efter år.
Mit bud er at det har noget med f.eks. lufttryk at gøre. Da jeg ved mange fisk er påvirket af dette, og der også ses flere æglægninger på de tider osv.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: ingen med æg :/

Post by d9ha »

Nemlig, det er helt op til en selv om man vil tro på en butiksreklame for et produkt eller erfaringer fra uvildige. Noget helt andet er så, at 4 mdr. nok ikke kun er vinterpause, men måske også et udtryk for at rejerne ikke er tilvænnet / er tilfredse med de tilbudte vilkår.


Mvh
Henrik

Post Reply