Gener hos vores rejer

Alt om genetik, reproduktion og avl
Post Reply
User avatar
buller42
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 258
Joined: 02 Oct 2011, 16:51
Lokation.: Ballerup/Sjælland
Contact:

Gener hos vores rejer

Post by buller42 »

Hej derude

Sad lige og tænkte på, hvor er generne enligt stærkest hos vores rejer, er det hos hannerne eller hos hunnerne, eller vil det være 50 - 50 ???



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Gener hos vores rejer

Post by caso »

Jeg er ikke sikker på hvad du mener!!

Han og hun giver hver et sæt gener videre til afkommet. Disse gener kan være dominerende eller recissive. Det er ikke kønsbestemt. Nogle gener siddet på X-kromosomet andre på Y-kromosomet. Dvs at de kun går i arv til hhv hun eller han.

Så på den måde kan det ikke siges at generne er stærkere hos det ene eller det andet køn.


Mvh
Carsten

SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Gener hos vores rejer

Post by SusSkovgaard »

Det var da yderst interessant :) jeg falder pladask i og refererer til gen pollen ved manefarvede katte MCO. :D

jeg selv er efterhånden garvet katteopdrætter og farve genpolet er noget spøjst hvad angår katte.

Der er feks. den brune/sorte meget dominat både hvad angår hun og han dvs. hvis man parre en rød hun med en sort han vil 99 % af killingerne være sort mønstrede dvs sort på overfladen med en lysere underuld...det lader jo ikke til at være tilfældet med rejer. Skal du feks lave en rød hunkat SKAL begge forældre have det røde gen. Man kan lave en 3 farvet hunkat via en sort rød parring det er det vi i fagsprog kalder en tortie den vil så i tilfælde af rødXsort kun kunne blive sort tortie da det sorte gen er dominat. bære den ene forælder en hvid pote kan dette gå igen i 50 % af killingerne. En sort tortie hunkat kan både lave det ene og det andet også derfor mange arbejder med farvolade katte for at få farvolade kuld dvs. 1, rød, 1 sort, 1 blå, en tortie og så endelig sølv. det er fortynding der betyder du kan lave sølvfarver både rød, sort, blå og creme smoke sølv den ultimative hvis du sprøger mig.

DVS at du ALDRIG kan få dig en rød hunkat medmindre begge forældre er røde...og så er vi igen tilbage til hønen og ægget.

1 trefarvet kat er 99,9 % en hunkat og det samme gælder for en rød kat du møder ude i byen på gaden den er 99,9 % en hankat farven er skøns betinget...ligeledes blev en 3 farvet hankat mor til 6 killinger for ca 6 år siden oppe i sverige...dvs. den var hermofrodit...desværre er det, det der kan ske vores iver efter skønhed og sjældenhed går ikek altid i spænd med moder natur og derfor kan en 3 farvet kat godt være hermofrodit...det ses faktisk ofte, ligeledes kan en rød hunkat være steril..dvs. ingen killinger ...

Hvid altså helt hvid er også arvebetinget man kan ikke få en helt hvid kat uden en af forældrene er hvide nogen kuld har man feks 99 % hvid i kuldet selv om moderen eller faderen er kuld sort ( modparten skal være hvid) og andre kuld er der måske 1 ud af 7 der er helt hvid. og det svinger fra parring til parring selv om det er de samme forældre.

Så kan man tage 2 fuldfarvede katte der har en forældre bag der bære sølv så hopper genet over og det er oftes her de flotteste og mest rene sølvkatte kommer. eksempel hvid hunkat (bære af hvid og sort mønstret) hankat creme sølv (fesen rød med meget hvid underuld) ( far blå mor sort) laver en totalt smuk compleate sort sølv hankat sortere end sort og mere sølv end sølv og ikke sporet af hvidt ikke en eneste hvid plet ikke så meget som et eneste hvidt hår. Sort + Sort han også give sort sølv eller blå sølv hvis en af dem bære fortyndings genet det er noget af en balje at kaste sig ud i og jeg tænker de her rejer er en endu større udfordring.....

Tilbage til rejerne...jeg er bange for det ikke er ligeså eller også skal jeg bare se det i en tabel :) Nu har jeg jo også opdrættet katte i en del år og det meste sidder i ryggen men...man kan altid lære noget nyt og derfor jeg her hiver min katte gen pool/farve genetik ind i rejesnakken...der kunne måske være noget at sammenligne :) Tænker vi kan lave et forsøg...antal rødhvide tøser ud af en sort/rød bee hvor hannen er sort og omvendt...ved det tager laaaaang tid...men måske det var værd at kigge på :)

Rejehop og potedask Sus
www.amenhotep.dk
www.snowangels.dk

Men....jeg personligt har hørt den vildeste "sladder" om en LILLA bee....og det er genneration efter genneration og hårdt arbejde med en smugle held...


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Gener hos vores rejer

Post by caso »

Det kan bestemt være spændende med flere forskellige slags forsøg pårejerne, for at lave noget statistik på hvordan generne opfører sig. Det er noget af en opgave, men jeg tror at der er rigtig mange, der godt gad vide lidt mere om forudsigeligheden ved afkommet. Ikke mindst ved Taiwan Bees. Ved kryds mellem CBS og CRS er jeg ret sikker på at farverne ikke er kønsbestemt, og følger et simpelt dominant/vigende mønster. Men helt sikker er jeg selvfølgelig ikke, så det var da er sted at starte.


Mvh
Carsten

Post Reply