CPO og en enkelt RCS

Alt om krebs
Post Reply
Reja
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 206
Joined: 14 Sep 2012, 15:52

CPO og en enkelt RCS

Post by Reja »

Jeg har anskaffet mig lidt CPO-yngel. Jeg troede de var relativt fredelige og kunne gå sammen med rejer, men jeg har set en af CPO-ungerne have fat i en af RCS'ernes hale, så jeg er lidt i tvivl om jeg skal adskille dem?
De er åbenbart nogle bisser, men også rigtigt søde.
Attachments
261434_401935159887279_1277525885_n.jpg
261434_401935159887279_1277525885_n.jpg (40.34 KiB) Viewed 12340 times
549483_401935226553939_1559029796_n.jpg
549483_401935226553939_1559029796_n.jpg (38.24 KiB) Viewed 12340 times
532408_401935096553952_1936083403_n.jpg
532408_401935096553952_1936083403_n.jpg (37.15 KiB) Viewed 12340 times


Rejeforum - når rejer ikke længere er noget, man bare spiser.

User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Christel »

CPO står for? Undskyld n00b-spørgsmål :oops:

Jeg har selv lige fået Cambarellus Texanus, og så vidt jeg kunne finde ud af, er de altædende opportunister, der gerne snupper en lille fisk eller reje hvis de kan komme til det. Men mon ikke de fleste rejer er for hurtige?
Jeg har så mange RCS'er at jeg ikke tror på at mine 5 små krebs kan gøre et større indhug i bestanden.



Reja
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 206
Joined: 14 Sep 2012, 15:52

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Reja »

Christel wrote:CPO står for? Undskyld n00b-spørgsmål :oops:

Jeg har selv lige fået Cambarellus Texanus, og så vidt jeg kunne finde ud af, er de altædende opportunister, der gerne snupper en lille fisk eller reje hvis de kan komme til det. Men mon ikke de fleste rejer er for hurtige?
Jeg har så mange RCS'er at jeg ikke tror på at mine 5 små krebs kan gøre et større indhug i bestanden.
Jeg må ærligt indrømme jeg ikke selv vidste hvad det stod for, men her er svaret :D : Cambarellus patzcuarensis sp. Orange
Tror også rejerne er for hurtige - det så bare lidt makabert ud, at rejen prøvede at svømme væk, men blev holdt i halen af krebsen. Og så har jeg ikke voldsomt mange RCS, så jeg er lidt øm over dem. Tillykke med dine krebs. Jeg kender desværre ikke så meget til arten. De eneste krebs jeg har haft før CPO er procambarus alleni, og den ene var virkelig en djævel, der angreb. Den klippede kløerne af sine artsfæller, så den blev pænt afleveret til dyrehandleren. Selv jeg blev truet, når jeg kom hen til akvariet :D Pudsig fætter. Den var sjov, men skulle gå alene.


Rejeforum - når rejer ikke længere er noget, man bare spiser.

User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Christel »

Reja wrote: Jeg må ærligt indrømme jeg ikke selv vidste hvad det stod for, men her er svaret :D : Cambarellus patzcuarensis sp. Orange
Så har vi begge lært noget i dag ;)
De eneste krebs jeg har haft før CPO er procambarus alleni, og den ene var virkelig en djævel, der angreb. Den klippede kløerne af sine artsfæller, så den blev pænt afleveret til dyrehandleren. Selv jeg blev truet, når jeg kom hen til akvariet :D Pudsig fætter. Den var sjov, men skulle gå alene.
Jeg har også haft en, og blev faktisk anbefalet at holde dem enkeltvis, så jeg oplevede heldigvis ikke den slags ubehagelige ting. Men efter et års tid havde den pludselig to hudskift lige i rap, og døde under det sidste. Jeg er i tvivl om jeg måske har overfodret den, men har også hørt at de ikke bliver ret gamle.

Har også haft et par P. clarkii. De skulle være nemme at få til at yngle, men der skete aldrig noget hos mig...



Reja
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 206
Joined: 14 Sep 2012, 15:52

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Reja »

Christel wrote:
Reja wrote: Jeg må ærligt indrømme jeg ikke selv vidste hvad det stod for, men her er svaret :D : Cambarellus patzcuarensis sp. Orange
Så har vi begge lært noget i dag ;)
De eneste krebs jeg har haft før CPO er procambarus alleni, og den ene var virkelig en djævel, der angreb. Den klippede kløerne af sine artsfæller, så den blev pænt afleveret til dyrehandleren. Selv jeg blev truet, når jeg kom hen til akvariet :D Pudsig fætter. Den var sjov, men skulle gå alene.
Jeg har også haft en, og blev faktisk anbefalet at holde dem enkeltvis, så jeg oplevede heldigvis ikke den slags ubehagelige ting. Men efter et års tid havde den pludselig to hudskift lige i rap, og døde under det sidste. Jeg er i tvivl om jeg måske har overfodret den, men har også hørt at de ikke bliver ret gamle.

Har også haft et par P. clarkii. De skulle være nemme at få til at yngle, men der skete aldrig noget hos mig...
Okay, det fik jeg ikke noget at vide om - den anden jeg har er slet ikke sådan. Tror nu ikke den er død af overfodring, men hamskifte er jo ret kritiske, fordi dyrene bliver meget sårbare.

Clarkiierne er også superflotte. Jeg ville gerne selv have et par.

Er du sikker på, at det var en han og en hun, du havde? :D


Rejeforum - når rejer ikke længere er noget, man bare spiser.

User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Christel »

Reja wrote:
Clarkiierne er også superflotte. Jeg ville gerne selv have et par.

Er du sikker på, at det var en han og en hun, du havde? :D
Ret sikker. Jeg udvalgte dem selv i butikken. Men hunnen var noget mindre og yngre end hannen, og han var meget aggressiv, så hun turde aldrig at nærme sig. Det var den eneste hun, der var til at få på det tidspunkt. Jeg satsede på at hun ville vokse til, men i stedet døde hun :(

Hvis man vil have dem, skal man være opnærksom på at der dels er plads nok i akvariet - mindst 100 liter til et par, efter min mening - og dels at der er masser af skjulesteder, så de ikke behøver at bevæge sig ret langt uden mulighed for skjul.



tove
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 301
Joined: 29 Oct 2012, 18:00
Lokation.: 2670 Greve

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by tove »

Du kan godt have CPO sammen med reje, det har jeg haft, der skete ikke noget med rejer.
Men de kan godt være grove over for hinanden
cpo
cpo
1465a_skaleret_komprimeret.JPG (71.79 KiB) Viewed 12251 times



Reja
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 206
Joined: 14 Sep 2012, 15:52

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Reja »

Christel wrote:
Reja wrote:
Clarkiierne er også superflotte. Jeg ville gerne selv have et par.

Er du sikker på, at det var en han og en hun, du havde? :D
Ret sikker. Jeg udvalgte dem selv i butikken. Men hunnen var noget mindre og yngre end hannen, og han var meget aggressiv, så hun turde aldrig at nærme sig. Det var den eneste hun, der var til at få på det tidspunkt. Jeg satsede på at hun ville vokse til, men i stedet døde hun :(

Hvis man vil have dem, skal man være opnærksom på at der dels er plads nok i akvariet - mindst 100 liter til et par, efter min mening - og dels at der er masser af skjulesteder, så de ikke behøver at bevæge sig ret langt uden mulighed for skjul.
Hvor ærgeligt, at den døde :(
Og ja, de skal have god plads.


Rejeforum - når rejer ikke længere er noget, man bare spiser.

Reja
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 206
Joined: 14 Sep 2012, 15:52

Re: CPO og en enkelt RCS

Post by Reja »

tove wrote:Du kan godt have CPO sammen med reje, det har jeg haft, der skete ikke noget med rejer.
Men de kan godt være grove over for hinanden
1465a_skaleret_komprimeret.JPG
Okay, nu har jeg skilt dem ad for en sikkerheds skyld og puttet mine rcs over i et 5 liters. Jeg håber det fungerer med rejer i et så lille akvarium, og de vil avle, selvom der ikke er den store plads :)


Rejeforum - når rejer ikke længere er noget, man bare spiser.

Post Reply