flytning af Tylomania sp.

Alt om snegle
Post Reply
Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

flytning af Tylomania sp.

Post by Pliniussen »

jeg fik for nogle uger siden nogle store flotte Tylomania sp snegle hjem emd posten fra tyskland..

jeg plumbede dem bare i mit akvarie emd det samme... nogle af dem døde rimeligt hurtigt

har senere læst at man når man får dem hjem skal lade dem "vågne op" på en tallerken med lidt vand i. så regner emd at det var det der gik galt

nu skal jeg så have flyttet dem til et andet akvarie.. skal ejg så benytte mig af tallerken metoden? eller når det er direkte kan ejg så bare smide dem over i de nye akvarie?

Kim



User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: flytning af Tylomania sp.

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg har også brugt tallerken metoden da jeg fik snegle hjem, og det virkede fint. Når jeg flytter dem fra et akvarie til et andet kommer de bare i med det samme. Der var gulemysterie snegle og jeg ved ikke om de er " stærker" :)


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Re: flytning af Tylomania sp.

Post by mich »

kender ikke lige til tallerken metoden, men har hørt om den.

Jeg har ikke rigtig tænkt på at snegle måske også har brug for en blid overgang/tilvænning. Har faktisk bare altid "smidt" dem i akvariet uden noget videre, også Tylomania sneglene, uden der er nogen der er stået af.

Men det har også været små snegle ved ikke om der er en forskel der ifht fuld voksne snegle


Mvh. Mich

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: flytning af Tylomania sp.

Post by cpg »

Jeg har også fået nogle af dem hjem fra tyskland. De blev blot ploppet i akvariet, og det samme sker når jeg flytter dem.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: flytning af Tylomania sp.

Post by Pliniussen »

mange tak for dit svar + forklaring lars...

så ved ejg det til næste gang der kommer snegle med posten



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: flytning af Tylomania sp.

Post by cpg »

Lars wrote:Tylomelania snegle er temperaturfølsomme. Når det bliver koldt, går de i dvale, som f.eks under transport. Hvis man vælger at smide dem direkte i akvariet ved ankomst, så er det med risiko for at de aldrig vågner op af dvalen igen. Jeg vil helt klart anbefale enten dryp- eller tallerkenmetoden..
ok, Jeg fik dem hjem i sommers, hvor der ikke var den store forskel i temperaturen. så det er nok derfor at det gik godt.



aganini
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 21 Oct 2012, 21:22
Lokation.: 3520 Farum

Re: flytning af Tylomania sp.

Post by aganini »

Hej

Jeg var af den overbevisning at tallerken metoden primært blev brugt til mysteriesnegle? Hvis de er blevet sendt tørt..
Mysteriesnegle kan jo lukke af og "holde vejret" uden for akvariet... Derfor de nogen gange stikker af ;-)

Og hvis de bliver plumpet i uden tilvending, så er min erfaring at de dør...

Har aldrig brugt tallerken metode med andre snegle end dem... Men jeg har givet dem langsom tilvænning.. Så de ikke får et temp. chok.



Post Reply