En snegl i akvariet er tegn på...

Alt om snegle
Post Reply
Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

En snegl i akvariet er tegn på...

Post by Kristina »

For 2 dage siden fandt jeg 3 meget små snegle i akvariet. De blev fluks pillet op og siden har jeg gået og tænk "pis, pis, pis!"

I dag så jeg så 4 nye. 3 ret store. Øv, øv, øv!
(Ja, jeg ved det. Jeg er i panik over 7 små snegle, men jeg ved hvor hurtigt de sataner får overtaget det hele).

Jeg er ikke fortaler for diverse kemiske præparater i vandet (slet ikke noget, der slår ihjel). Jeg har tidligere haft en snegleinvation og ved, at jeg ikke kan holde dem i skat ved bare at pille dem op. Og smerlinger kan heller ikke udrydde dem fuldstændigt (vil heller ikke have smerlinger igen).
Kan Helena-sneglene udrydde dem? Eller holder de dem også bare i skak?

Og hvis jeg vælger helena-snegle, hvad så? Mit akvarie er 240L og jeg vil ikke se snegle, hvis jeg kan undgå det. Jeg har læst, at nogle oplever deres helenasnegle formerer sig meget. Hvad er jeres erfaringer?

Eller skal jeg bare have det hele op og i gang med alun på alle planter og kogning/frysning af bundmaterialet?



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by cpg »

Hvorfor den panik? Snegle er da noget helt naturligt.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by monjak2444 »

Jeg tager det osse helt roligt med mine snegle som jeg elsker at se svæve hen over bundlaget også er det en god kombination med rejer synes jeg.

Men dine ah snegle burde spise dem når de ikke er så store og ingen grund til at gå panik :)


mvh

Deniz

Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by Kristina »

Men jeg har ikke AH snegle. Kun nogle små grimme, halv-gennemsigtige, kedelige, multiplicerende snegle, der om 14 dage er blevet til så mange, at hverken rejer eller fisk kan trække vejret, fordi de bliver kvalt i snegle... (derfor panikken ;) )

Sidste gang endte jeg bare ud i rigtig mange snegle overalt og det vil jeg helst undgå. De var overalt. Selv filteret.
En enkelt helena eller 3 kan vel næppe skade eller formere sig til flere hundrede på kort tid, vel?



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by Smedn »

Jeg smed en håndfuld helena snegle i mit 54L akvarie (ikke reje akvarie). Det er nok et halv år siden, men de har udryddet skidt sneglene. De yngler dog selv, men i meget mindre omfang. Jeg har lige pillet en 20 stykker op som var hvad jeg fandt ved et vandskifte, der er stadig snegle der i og jeg tror det bliver svært at komme helt af med helena sneglene også, men det er bestemt et bedre alternativ.

Det er negative er jo så at de kan tage en reje. Men jeg har aldrig selv haft dem i mine reje akvarier, så hvor meget/lidt de gør det ved jeg ikke.



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by kylmann »

Jeg har haft AH snegle i et reje akvarie og vil på det stærkeste ikke anbefale det.

Jeg havde over 200 RCS i et 160l. og kunne let sælge en god del fra af dem.. Men efter ca.½ års tid begyndte bestanden at falde hurtigt.

Så fandt jeg AH sneglene der begyndte at få et fint rødt skær i sig. Også var det ikke svært at ligge 2 og 2 sammen.

De spiste hurtigt mange rejer :( selv voksne rejer tog de og fandt dem også igang med en CPO krebs :shock:

Så tag dem du kan fange og ellers lev med dem.

Kan hjælpe at finde en slags man godt kan lide som ikke er rov snegle, Så er der lidt konkurrence om maden ;)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by caso »

Jeg har også kun dårlige erfaringer med at have AH i rejeakvarier.

Jeg vil ikke undvære det du kalder skidt snegle i mine reje akvarier. De gør et vigtigt stykke arbejde med at æde foderrester osv. Desuden fungerer de som en god indikator på om man overfodrer. Bliver der for mange snegle, er det fordi man fodrer for meget.

Når jeg starter et nyt akvarium op sætte jeg altid min to forskellige sneglearter i. Posthornsnegle og tårnsnegle.


Mvh
Carsten

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by Bjarne »

Skal der snegle i et akvarie vil jeg vælge sulawesi snegl , de har for mig mange fordele og få ulemper ,
Fordele ; flotte snegle både hus og krop , snegle bliver rimelig store så man kan se mange detaljer på dem , få unger ca 1 hver 3-4 uge og de skal være store før de yngler , så de er nemme og regulere i et akvarium .
Ulemper ; da de bliver store er de også meget stærke , så de flytte mange ting i akvariet , og hvis en stor sneg dør i et lille akvarie kan den give noget dårligt vand i akvariet



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by d9ha »

Desuden er sulawesisnegle til varmt vand. De kan overleve ved 23 grader, men vil næppe yngle før temperaturen er over 25. Det er lige i overkanten af hvad jeg vil byde mine rejer. Dog kan de fleste neocaridina fint trives ved 25, men så er der ikke langt til en temperatur der bliver farlig for rejer.


Mvh
Henrik

Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: En snegl i akvariet er tegn på...

Post by Kristina »

I er geniale!
Jeg anede ikke, at Helena-sneglen ville æde mine rejer, så den snegl skal det ikke være.

Hvis jeg skulle have snegle, så skulle det være en tårnsnegl. Men jeg har haft dem tidligere og de bliver (også) til mange. Desuden ved jeg ikke helt, hvad temperaturer de foretrækker.

Derudover så kan jeg ikke finde nogen, der sælger disse tingester.... Så måske jeg bare holder mig de snegle jeg har nu og så prøver at pille dem op, når jeg ser det (jeg tror det er "Lymnaea stagnalis" jeg har :( )



Post Reply