Info om Tylomelania sp.

Alt om snegle
User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Bjarne »

Anna wrote:Jeg må se hvad jeg kan finde i dk, synes det blev for dyrt med fragt fra tyskland, når nu jeg bare ville prøve en lille gruppe for at se om den type snegle var noget for mig. Så jeg ser hvad jeg kan finde herhjemme.

Jeg fandt lidt info hist og pist - dog ret mangelfuldt, også omkring størrelsen.

Hvor lang tid er sneglene om at blive kønsmodne? Og jeg formoder at de forskellige arter kan krydse, så man kun skal holde en art pr. Akvarie?
Hej Anne hvis du ikke finder nogle i København og kommer i nær Slagelse er du velkommen til og hente nogle hos mig (de store arter ) 12 cm er ikke normalt , men de blive store , ingen ulempe syndes jeg , da det er nemmere se mønstre og farver , jeg har ikke indtryk af de er slemme til og krydse , de store arter er nok ca 1 år gamle før de yngler , og de får kun ca 1 unge hver 3-4 uge , de er mine favorit snegle :D



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Bjarne wrote: Hej Anne hvis du ikke finder nogle i København og kommer i nær Slagelse er du velkommen til og hente nogle hos mig (de store arter ) 12 cm er ikke normalt , men de blive store , ingen ulempe syndes jeg , da det er nemmere se mønstre og farver , jeg har ikke indtryk af de er slemme til og krydse , de store arter er nok ca 1 år gamle før de yngler , og de får kun ca 1 unge hver 3-4 uge , de er mine favorit snegle :D
De lyder nemlig rigtig interessante også netop med ynglen. Hvilke farver har du?

Hvor stort et akvarie kræver de store egentligt?



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Bjarne »

Anna wrote:
Bjarne wrote: Hej Anne hvis du ikke finder nogle i København og kommer i nær Slagelse er du velkommen til og hente nogle hos mig (de store arter ) 12 cm er ikke normalt , men de blive store , ingen ulempe syndes jeg , da det er nemmere se mønstre og farver , jeg har ikke indtryk af de er slemme til og krydse , de store arter er nok ca 1 år gamle før de yngler , og de får kun ca 1 unge hver 3-4 uge , de er mine favorit snegle :D
De lyder nemlig rigtig interessante også netop med ynglen. Hvilke farver har du?

Hvor stort et akvarie kræver de store egentligt?
Jeg har nogle hvor huset er sort eller brunt , og sneglen er gul , gul/grønlig eller sort med gult mønstre , jeg har dem i akvarier på 40 l og op efter .



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

De lyder rigtig smukke:)

Har også kigget på rabbitsnails.com, der er også nogle rigtig fine billeder. Skægt med den der har gule antenner og læber:)

Hvor varmt holder I jeres? Og er der andre parametre jeg skal være opmærksom på?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Der er nogen fine billeder på http://www.aristocratama.com/gallery/snail.html

De klarer sig fint ved temp fra 25-30 grader. kommer temperaturen under 25, skal man ikke regne med yngel. en unge hver 3-4 uge er også lidt højt sat. ligesom kønsmodenhed også varierer en del fra art til art. Enkelte arter kan føde flere unger ad gangen. f.eks. kan T. Patriarchalis få op til 4-5 unger på en gang. De er så også væsentligt mindre end unger fra andre arter med samme størrelse. og er tilsvarende længere om at nå kønsmodenhed.

Bastardering ses sjældent, og hvis man sørger for kun at holde snegle fra samme sø (vandsystem) er man helt sikker. Sneglene stammer fra 3 store søer på Sulawesi og deres tilknyttede vandsystemer. Der er ingen forbindelse mellem disse, og de arter, der findes i hver sø er endemiske. dvs. de findes ikke andre steder.

Man skal huske at fodre sneglene med grøntsager, mallepiller og kaninpiller, da de ellers vil spise evt. planter. Har man alger i akvariet, er det også en stor fordel, da ungerne foretrækker at græsse alger det første halve års tid.

De vil gerne have sandbund, de kan grave sig ned i, samt moget struktur (sten/rødder) som de kan græsse alger på. De graver sig af og til helt eller halvt med for at hvile nogen timer.

Køber man ved en forhandler, får man kønsmodne dyr, men da det oftest er vildfangede, må man forvente en del frafald. Man mister også sneglle selvom de er opdrættet i dk - især små unger. Jeg har desværre ikke nogen universal løsning til at undgå det. Men på den anden side er det heller ikke sådan at de vil uddø. Man skal bare ikke regne med at alle nyfødte når den kønsmodne alder.

Selvom de kommer fra varmt vand, er de ret hårdføre. Flyttede engang et akvarie og tog sneglene op først. Fyldte det så med koldt vand, da jeg havde flyttet det, da sneglene var rykket til et andet akvarie. 3 dage senere, da jeg ville indrette akvariet, kravler der så en lille snegl rundt på ruden. (temperaturen var 20) Jeg havde åbenbart overset en, der havde gravet sig ned i sandet.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

d9ha wrote:Der er nogen fine billeder på http://www.aristocratama.com/gallery/snail.html

De klarer sig fint ved temp fra 25-30 grader. kommer temperaturen under 25, skal man ikke regne med yngel. en unge hver 3-4 uge er også lidt højt sat. ligesom kønsmodenhed også varierer en del fra art til art. Enkelte arter kan føde flere unger ad gangen. f.eks. kan T. Patriarchalis få op til 4-5 unger på en gang. De er så også væsentligt mindre end unger fra andre arter med samme størrelse. og er tilsvarende længere om at nå kønsmodenhed.
Gode billeder - den havde jeg set på et tidspunkt og størrelserne angivet gjorde mig pænt forvirret:)

De lyder jo bare mere og mere spændende. Interessant at der er forskel på antal unger fra dem. Regnede også med der var forskel fra art til art, men man ved jo aldrig hvor meget det er.
d9ha wrote: Bastardering ses sjældent, og hvis man sørger for kun at holde snegle fra samme sø (vandsystem) er man helt sikker. Sneglene stammer fra 3 store søer på Sulawesi og deres tilknyttede vandsystemer. Der er ingen forbindelse mellem disse, og de arter, der findes i hver sø er endemiske. dvs. de findes ikke andre steder.
Det er jo yderst interessant. Har ikke læst om hvilke søer de forskellige kommer fra. Ved du hvilke arter der kommer fra hvor?
d9ha wrote: Man skal huske at fodre sneglene med grøntsager, mallepiller og kaninpiller, da de ellers vil spise evt. planter. Har man alger i akvariet, er det også en stor fordel, da ungerne foretrækker at græsse alger det første halve års tid.
De vil gerne have sandbund, de kan grave sig ned i, samt moget struktur (sten/rødder) som de kan græsse alger på. De graver sig af og til helt eller halvt med for at hvile nogen timer.
Jeg har både alger, grøntsager, mallepiller og kaninpiller i huset. Hvad er det i kaninpillerne de har behov for?

Når man kommer hjem med sneglene er der så en bestemt måde de skal introduceres til akvariet på?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Den lille gule, du er interesseret i stammer så vidt jeg ved fra Lake Poso - ligesom de store Orange i øvrigt. De to andre søer hedder Matano og Tuwoti. Jeg har ikke et overblik over hvor alle de forskellige hører hjemme, da de videnskabelige beskrivelser som regel kun går op i husets udformning. Det vi behøver i akvarieverdenen er en oversigt med latinske navne, billeder af selve sneglen (og dens hus) samt et oprindelsessted. Der er desværre ingen, der har gjort noget ved dette endnu mig bekendt. Men det ville være super fantastisk, hvis nogen kunne finde tid til at gøre det. Mange af de arter vi kan få fat i her i europa, har desuden kun et pop navn og har ikke det videnskabelige navn med. Så det er lidt op ad bakke med ordentlig identifikation.

Kaninpiller består hovedsageligt af hø, så det er bare plantedele.

Jeg plejer bare at ploppe mine i, med mindre der er stor temperaturforskel på posen og det akvarie de skal i. Så får de lige en halv time i posen i overfladen.


Mvh
Henrik

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Bjarne »

Jeg vil påstå jeg har unger hver 3- 4uge når de går varmt , feks sammen med mine Sulawesi rejer 28-29 grader , hvis de holdes ved 22-23 grader yngler de ikke og vokser langsomt , jeg har sjældent unger der dør , jeg bruget samme foder som til mine rejer , ellers gør jeg ikke noget for de skal overleve ;)



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

d9ha wrote:Den lille gule, du er interesseret i stammer så vidt jeg ved fra Lake Poso - ligesom de store Orange i øvrigt. De to andre søer hedder Matano og Tuwoti. Jeg har ikke et overblik over hvor alle de forskellige hører hjemme, da de videnskabelige beskrivelser som regel kun går op i husets udformning. Det vi behøver i akvarieverdenen er en oversigt med latinske navne, billeder af selve sneglen (og dens hus) samt et oprindelsessted. Der er desværre ingen, der har gjort noget ved dette endnu mig bekendt. Men det ville være super fantastisk, hvis nogen kunne finde tid til at gøre det. Mange af de arter vi kan få fat i her i europa, har desuden kun et pop navn og har ikke det videnskabelige navn med. Så det er lidt op ad bakke med ordentlig identifikation.
Spændende spændende og ja der er godt nok mangel på latinske navne. Tror bare jeg vil notere fremover hvis jeg finder steder der står hvor en art kommer fra, så må listen langsomt udbygges. Alle dem med navnet Poso i deres betegnelse, kan man mon så regne med de kommer fra den sø?
Bjarne wrote:Jeg vil påstå jeg har unger hver 3- 4uge når de går varmt , feks sammen med mine Sulawesi rejer 28-29 grader , hvis de holdes ved 22-23 grader yngler de ikke og vokser langsomt , jeg har sjældent unger der dør , jeg bruget samme foder som til mine rejer , ellers gør jeg ikke noget for de skal overleve ;)
Hvilket foder får dine rejer? Og måske det er varmen der får dine til at formere sig hyppigere - eller bare en god stamme:)



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Bjarne »

d9ha wrote:Den lille gule, du er interesseret i stammer så vidt jeg ved fra Lake Poso - ligesom de store Orange i øvrigt. De to andre søer hedder Matano og Tuwoti. Jeg har ikke et overblik over hvor alle de forskellige hører hjemme, da de videnskabelige beskrivelser som regel kun går op i husets udformning. Det vi behøver i akvarieverdenen er en oversigt med latinske navne, billeder af selve sneglen (og dens hus) samt et oprindelsessted. Der er desværre ingen, der har gjort noget ved dette endnu mig bekendt. Men det ville være super fantastisk, hvis nogen kunne finde tid til at gøre det. Mange af de arter vi kan få fat i her i europa, har desuden kun et pop navn og har ikke det videnskabelige navn med. Så det er lidt op ad bakke med ordentlig identifikation.

Kaninpiller består hovedsageligt af hø, så det er bare plantedele.

Jeg plejer bare at ploppe mine i, med mindre der er stor temperaturforskel på posen og det akvarie de skal i. Så får de lige en halv time i posen i overfladen.
En lille tilføjelse til din fine beskrivelse , de findes også i vandløb og floder nær søerne , se feks her https://www.youtube.com/watch?v=NjPYMjrCWMM ;)



Post Reply