Porsa renovering - erfa søges

Her kan du poste alt mellem himmel og jord.
MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Porsa renovering - erfa søges

Post by MortenDAD »

Jeg står med en ordentlig omgang porsa-reol - det er i og for sig fedt nok. Det var billigt og der er masser af ekstra stumper.

MEN - Det har stået samlet i omkring 7 år i en kælder og er ikke blevet behandlet supergodt - det ligner l...

Det er delt op i håndterbare sektioner; men desværre stadig for store sektioner til at det kan komme ned i min kælder.

Det sidder meget godt sammen, så lette smæk med en gummihammer har indtil videre kun givet larm som eneste resultat.

Gode råd til at splitte det af og renovere det søges - der skal fjernes kalk og så vil det være lækkert hvis det også kan poleres op.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by Aquahorti »

Jeg har 20 tommelfingre, så rent fysisk-praktisk vil jeg ikke være den store hjælp. MHT rengøring vil jeg dog anbefale følgende product til rengøring af metal: http://www.lakeland.co.uk/23680/Bio-mex ... eaner-300g. Det skulle kunne gøre aluminiumen flot igen.

Vi bruger det bla. til rengøring af gryder og pander, man kan spejle sig i dem og rustfrit stål der er pudset spejlblankt har utroligt gode egenskaber mht madlavning (ting kan næsten ikke brænde på).



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by d9ha »

WD40 kan bruges til mange ting. Kunne forestille mig, at det også kan hjælpe her


Mvh
Henrik

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by MortenDAD »

Aquahorti wrote: MHT rengøring vil jeg dog anbefale følgende product til rengøring af metal: http://www.lakeland.co.uk/23680/Bio-mex ... eaner-300g. Det skulle kunne gøre aluminiumen flot igen.

Vi bruger det bla. til rengøring af gryder og pander, man kan spejle sig i dem og rustfrit stål der er pudset spejlblankt har utroligt gode egenskaber mht madlavning (ting kan næsten ikke brænde på).
Takker - så er der bestilt superrengøringsmiddel - hvis det bare er halvt så effektivt som der står i produktbeskrivelsen er det jo genialt!



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by cpg »

Min erfaring med at skille gammel Porsa af er ikke god. Som du selv skriver, så duer en gummi hammer ikke.
Du skal enten bruge en kubus adskiller. De er desværre lige så sjældne i dag som 2 søndage om ugen.
Alternativt kan du bruge en såkaldt dødslagshammer
https://www.google.dk/search?q=d%C3%B8d ... DCgA&dpr=1

Men uanset hvad du bruger, er det meget svært at slå fra hinanden. Og der er stor sandsynlighed for at kubuserne går i stykker.
Plasten knækker af metalkernen og sidder inde i røret.

Da jeg i sommers skulle lave en ny reol, valgte jeg at købe helt nyt.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by MortenDAD »

Har fra anden side fået anbefalingen at trække det fra hinanden med hjælp af en sakse-donkraft - det virker lidt voldsomt; men hvis det virker og ikke smadrer alt omkring sig er det et forsøg værd.

Hans kommentar var: "held og lykke - du får brug for det!"
Gad vide om jeg har købt katten i sækken! :shock:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by Aquahorti »

OK, hvad med at finde en med en 3D printer og få lavet de plastic dele der holder reolen sammen i 3D print?



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by MortenDAD »

Aquahorti wrote:OK, hvad med at finde en med en 3D printer og få lavet de plastic dele der holder reolen sammen i 3D print?
Det var dælme en god ide, sådan en har jeg længe ønsket mig - så kan jeg også lave sten og rødder efter mit eget hoved - JULEMAND - Læs lige det her!!! <:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:
Aquahorti wrote:OK, hvad med at finde en med en 3D printer og få lavet de plastic dele der holder reolen sammen i 3D print?
Det var dælme en god ide, sådan en har jeg længe ønsket mig - så kan jeg også lave sten og rødder efter mit eget hoved - JULEMAND - Læs lige det her!!! <:
Nu håber jeg ikke at jeg skuffer dig for meget, men hvis du venter på at julemanden skal komme med en 3D printer for at du kan fikse reolen, ender det med at blive et noget langtrukkent project :-D.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Porsa renovering - erfa søges

Post by monjak2444 »

på begge mine reoler har jeg smurt dem ind i brun sæbe og plastik folie rundt om og lade det stå i et par timer også bare gå amok med skure svampe bagefter :)


mvh

Deniz

Post Reply