I´m back...

Fortæl lidt om dig selv og hvad du har af rejer, snegle m.v.
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: I´m back...

Post by Aquahorti »

Det er første gang jeg støder på plastik luftsten, da jeg altid har brugt glas, så naturligvis blev jeg nød til at se hvad det var for noget...

Jeg kan godt se at ZISS's produkt potentielt vil give en højere gennemstrømning, grundet den lavere modstand i selve diffusor delen, men der er også ulemper ved netop den måde dette opnås på.
Den lavere modstand skyldes at det er større bobler der dannes og disse giver et teoretisk mere ujævnt flow. Selve flowraten skulle være højere, qua virkemåden af airlift pumper1.
En anden ulempe ved større bobler er dårligere diffusion af O2 ud i vandet, men i et plantet akvarie skulle dette ikke have nogen betydning, eller kun meget ringe betydning.
For os ville der være endnu en ulempe med ZISS, da den vil tage skade af vores sædvanlige rengørings metoder af vores diffusors. Vi bruger Klor, som er fantastisk til glas rengøring, men Polypropylene vil tage skade af den metode2.

Hvordan rengøre du dem Deniz? Oplever du problemer med et mere ujævnt flow ud, eller er det minimalt?

En sidste bemærkning, W. A. Wurts har skrevet en del artikler som er interessante for folk i akvarie hobbyen, så jeg vil anbefale at læse dem.


1 http://www2.ca.uky.edu/wkrec/AirliftPumps.htm

2 https://www.calpaclab.com/polypropylene ... ity-chart/



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: I´m back...

Post by Jonas »

Så blev jeg færdig med indretningen i denne omgang. Kommer mere mos i i løbet af den næste uge.
IMG_20170603_224841.jpg
IMG_20170603_224841.jpg (3.68 MiB) Viewed 14968 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: I´m back...

Post by monjak2444 »

jeg rengøre dem ikke jeg lader dem kører til de ikke kan mere også ryger der en ny en på :) de luftsten som sad i de filtre blev hurtigt stoppet til og ingen flow på når de er stoppet,de andre har jeg kørt med i et halvt år uden nogle problemer,det eneste jeg ikke er så glad for at de vejer ikke noget.


bliver spændende at se hvad du finder på jonas.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: I´m back...

Post by Aquahorti »

Tak for svaret, beklager jeg hijackede tråden kortvarigt Jonas, det var også det jeg regnede med til den pris.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: I´m back...

Post by Jonas »

Det er i mellemtiden blevet til at lidt flere akvarier...
Mit lille rejehjørne i kælderen er blevet ganske så fint...men nu kommer der heller ikke flere akvarier op...skal jo også være til at passe.
Mit kælderhjørne.jpg
Mit kælderhjørne.jpg (3.74 MiB) Viewed 14882 times



Ro9p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 31
Joined: 11 Sep 2016, 16:04
Lokation.: Sorø

Re: I´m back...

Post by Ro9p »

Det ville da også være helt tosset at, lade de sidste lufthaner stå ubrugte hen... :lol: :lol:



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: I´m back...

Post by monjak2444 »

så er der lidt at lege med :) ser godt ud :)


mvh

Deniz

Post Reply