3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Fortæl lidt om dig selv og hvad du har af rejer, snegle m.v.
Taffer_DK
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2014, 08:59

3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by Taffer_DK »

Så er det 3 år siden jeg modtog min EcoSphere med posten. Siden har det været en daglig glæde at se dem svømme rundt. Jeg er stadig spændt på hvor gamle sådanne rejer kan blive.
Attachments
Rejer_3aar.jpg
Rejer_3aar.jpg (392.72 KiB) Viewed 12588 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by monjak2444 »

hej velkommen til taffer og selv er jeg modstander af ecosphere,jeg mener hvordan foder du dem og laver vandskift og ikke for at snakke om sommervarmen sygt de ikke er døde de rejer.

dem der har opfundet dem burde blive lagt i sådan en snekugle og blive rystet godt og grundigt lol.

jeg håber du finder et lille glas til de rejer eller noget andet for det er syndt synes jeg,men nu har de været der i 3 år så er der ikke langt tid tilbage så til næste gang du skal have rejer,håber jeg du for et ordentligt akvarie med rejer det er så meget federe og vi skal nok hjælpe dig på vej.

håber ikke jeg skræmte dig væk,det var ikke meningen.


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by monjak2444 »

taffer hvor er du har jeg skræmt dig væk,det var ikke meningen.


mvh

Deniz

Taffer_DK
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2014, 08:59

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by Taffer_DK »

Hej Monjak2444

Jeg bliver ikke så let skræmt - og heller ikke mine rejer.
De virker som om de trives .... De står lyst uden direkte sollys - så de lider vist ikke mere i sommervarmen end vi andre gør.

Jeg har tidligere haft stort saltvandsakvarie - så jeg ved godt hvad det kræver pasningsmæssigt.
Det rejser jeg for meget til at kunne have. Så derfor en EcoSphere :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by monjak2444 »

så har du jo forstand på det og ved hvor vigtige de forskellige værdier skal være i et akvariie hvordan tror du det er inde i kuglen så,nu ved jeg ikke hvad det er for nogle rejer men normalt når rejer de trives så ser du osse yngel så jeg tror bare de lider stille og roligt,

men stadig giv dem lige et ordentligt hjem.


mvh

Deniz

Wision
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 10 Sep 2013, 09:58

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by Wision »

Enig med monjak. Hvis de trivedes, ville der være masser af yngel, medmindre det er to af samme køn.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by Jonas »

Mener at huske, at der er tale om Halocaridina Rubra rejer, som ikke yngler i alm. vand.
De små rejer kan vist blive op i mod 12-20 år gamle.
Synes at have læst, at de stort set ingen foder behøver og enkelte akvarister ikke har skiftet vand, ud over det fordampede, i mere end 4 år.
Så på baggrund af dette, så har de 2 små rejer måske alligevel rimelige vilkår at leve under, selvom pladsen selvfølgelig er lidt træng.
Lyset danner jo tydeligt mikroorganismer, som er nok føde til rejerne. Ellers ville de vel heller ikke blive 3 år og stadig se friske og velfungerende ud.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by monjak2444 »

som sagt jeg er ikke her for at dømme nogle,men hjælpe folk på vej ligesom jeg fik hjælp,og for mig er det sådan set ligemeget om de bliver 20år det er stadig en snekugle :)
men ja vis taffer ikke havde købt dem så havde en anden også havde vi nok ikke set dem her på siden,så vis de har underholdt dig i 3 år så håber jeg du for 3 år til og lidt mere.

og det var lidt uhøfligt af mig glemte at sige tillykke med dem taffer :D :D


mvh

Deniz

TafferDK
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 1
Joined: 08 Aug 2012, 17:04

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by TafferDK »

Tak for fødselsdagshilsnen ..... :D Jeg er stadig nysgerrig efter hvor gamle de kan blive. 12-år ?? - så skal de med på plejehjem.

Nu er jeg ikke lige så skarp i kønsbestemmelse af rejer - men yngel desværre det har jeg ikke set noget til. Det kunne jo være 2 af samme køn :roll:



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: 3-års fødselsdag for EcoSphere m 2 rejer

Post by caso »

Rejerne bliver som Jonas skriver op til 20 år gamle. Men det kræver at man giver dem ordentlige fordhold.
I en ecosphere el. lign. sulter rejerne langsomt ihjel. De tager normalt 2-4 år. Den bliver en smule mindre ved hvert skal skifte. Rejen er utrolig sejlivet, men leve uden mad kan den ikke i længden. Det udnytter firmaer til at lave produkter som ecosphere, der bliver solgt med hurra sætninger som 'komplet, lukket økosystem'. I virkeligheden skulle der stå 'utrolig sejlivet reje. Tager lang tid om at sulte ihjel'

Rejen er truet i naturen, og hvis man vil holde den, bør det være fordi man vil forsøge at yngle på den, så arten kan videreføres.

Beklager hvis mit indlæg er lidt surt, men den slags synes jeg er ærgerlige produkter, der burde forbydes.


Mvh
Carsten

Post Reply