Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Fortæl lidt om dig selv og hvad du har af rejer, snegle m.v.
Post Reply
Nice2one
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 04 May 2012, 00:54

Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by Nice2one »

Hejsa folkens her på Rejeforum.dk :D

Jeg syntes lige jeg ville kort introduceremig selv:) Jeg hedder Ken og 33 år gammel, haft akvarium....tja egentlig for evigt, for min far havde akvarier i kælderen lige siden jeg blev født, så hjælp jeg til.
Pt står det dog lidt sløjt til pgs studie og job situation. så har ikke så meget andet op og køre end et alm selskabs akvarie.

Min reje erfaringer er ikke store, pt har jeg kun nogle RCS Sakura i mit selskabs akvarium. Havde for snart et år siden CRS i et fluval edge...men den L... pumpe/filter som følger med gik konstant i baglås osv så den har jeg ikke så meget positivt at sige om... så det ende med at jeg gav de sidste sørgelige rester vidre til en ven.

Men nu melder lysten sig til at prøve med lidt rejer igen....pt tænker jeg på om jeg skal kaste mig over et enkelt stort(128L) akv med ordentlig filtering+bundlag+osmosevand, størrelsen er mest for at kunne styre vandværdierne bedre, da de forhåbentlig ikke svinger lige så meget som et lille nano. Planen er at få købt x-antal Taiwan bee Misc F1 og så se hvad de kan fremdrive af vidunderlige rejer.....har en forkælighed for Taiwan red Wine og Ruby...damn jeg syntes de er nice.
Alternativt overvejer jeg at lave en reol med 6 X 54 L...men igen økonomi og fremtid og plads og kærestens accept kræver planlægning og ikke mindst overtalelse ;)

Men men jeg regner selv med at der kommer til at gå et stykke tid endnu, der er mange ting og begreber som skal på plads først. Og der kan jeg kun sige at jeg tror jer er kommet til det rette sted :D

vh Keen



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by Jonas »

Hej Ken,
Velkommen til www.rejeforum.dk
Lyder jo til, at du har planen klar, når økonomien er til det og ikke mindst konen er overtalt. Det sidste kan tit være det sværeste :-)

En reol med 6 x 54L lyder i mine øjne mest spændende, da du sagtens kan holde F1 Mischlinge og Taiwan Bee i disse. Så er der jo også plads til andre rejer og måske noget selektionsarbejde. Hvis du anvender osmosevand tilsat salt- og mineralblanding samt et aktivt bundlag, så kan du forholdsvis enkelt styre vandværdierne - selv i et 54L akvarium.
Hilsen
Jonas



Nice2one
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 04 May 2012, 00:54

Re: Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by Nice2one »

Jonas wrote:.. ikke mindst konen er overtalt. Det sidste kan tit være det sværeste :-)
Jaa det kan du havde ret i ;) vi skal til en forsinket konfirmation på lørdag måske jeg skal udnytte vinens virkning på konen når den er bedst :mrgreen:
Jonas wrote:En reol med 6 x 54L lyder i mine øjne mest spændende, da du sagtens kan holde F1 Mischlinge og Taiwan Bee i disse. Så er der jo også plads til andre rejer og måske noget selektionsarbejde. Hvis du anvender osmosevand tilsat salt- og mineralblanding samt et aktivt bundlag, så kan du forholdsvis enkelt styre vandværdierne - selv i et 54L akvarium.
Hilsen
Jonas
Ja det er umiddelbart også det som jeg selv hælder til, jeg har selv tænkt at det reolen skulle være i tre etager, to lag med 2 * 54L og et enkelt lag med 3 * 36L, hvilket også må være en acceptabel størrelse, da jeg syntes at havde læst flere som også har rejer i 30L baljer. Dog kan jeg ikke love at alle akvarier bliver med rejer, da jeg har en enkelt eller to fiske arter som jeg godt kunne tænke mig at prøve kræfter med at få til at yngle.

Jeg vil i den kommende tid bruge tid på at få købt en god ledningsevnemåler, tror jeg går all in og køber en fra Hanna instrument, da de får gode omtale. Og noget moss som jeg kan dyrke op indtil reolen er på plads. Og ellers få læst op på hvilken filtrerings metode som er bedst. Og hvilken luft pumpe man skal satse på til en reol i den størrelse og ikke mindst "LYDLØS" ;)



User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Re: Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by mich »

Hej Keen og velkommen til :D

Du skal da helt klart overtale konen imens vinen gør sin virkning ;) - spøg til side.. hvis du vil ud i noget selektivt avl - kræver det desværre en håndfuld akvarier, har selv 4 x 54L, 5x25L og 1x20L i min multireol fra harald nyborg - det fungere fint.. nå ja så er der lige det løse.. et 85L akv. i stuen og et ekstra 20L på køkkenbordet og 2 x 25L der står standby.

Men som du selv er inde på spiller økonomien jo også ind for de fleste, så jeg syntes det lyder fornuftigt at starte op med et 128L med Mischlinge også tage det som det kommer.. Har selv et 54L der allerede er modnet og klar - der skal jeg også have Mischlinge/Taiwan rejer i, men jeg har også startet mit 85L op til kardinal rejer - så det bliver jo ikke helt billigt når akvarierne skal fyldes op ;)

Tror nok du har fundet det rigtige forum, her er en del kompentente brugere med stor erfaring for hvad angår rejer og hvirvelløse dyr og samtidig er de villige til at dele ud af deres erfaringer.

.. og hold os endelig opdateret når du går igang med dine projekter :)

ps. mht luftpumpe kommer det lidt an på hvor mange akv. du skal have på, har selv en del sera air 275r luftpumper, sådan en trækker fint mit 85L akvarie med 2 x dobbelt luftpatron filter og er også en af de mere lydløse luftpumper, men har investeret i en high blow 40 til at trække min reol med - den er lækker og forholdsvis lydløs - men man kan mig bekendt ikke få en membram pumpe der er total lydløs..


Mvh. Mich

Nice2one
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 04 May 2012, 00:54

Re: Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by Nice2one »

Planen er ændret en del siden jeg ankom til siden..desværre...flere grunde...plads--penge..tid og konen ...ej hun kan ikke få skylden :lol:

Nej jeg fandet et ældre 85L frem som jeg skal dele i to rum i næste uge med en 5-6 mm glasplade, så silikonen kan størkne imens de sidste ting kommer hjem. Som filter har jeg planlagt bundfilter med et lille powerhead, hvor vandet bliver ledt ud igennem en sprinkler så vandet ikke ikke virker for voldsomt for rejerne. Derudover sætter jeg de to ny indkøbte dobbelte skum luft filtre ned. Så cirkulation og filtrering skulle der forhåbentlig være styr på.
Som tidligere nævnt så må jeg vente på bundlaget og bundfilter fra Tyskland :( lidt surt, men bundlaget er et vigtigt ting.
I går fik jeg en pakke fra tyskland, med min pH og TDS måler. Jeg fik henter 4 X 28L osmosevand inc dunke.

Planen er at der skal gå Mischlinge F1+ med 6-8 Red Wine/ruby i det ene kammer, i håb på at udkommet bliver flest red ruby/wine.
Det andet kammer skal der gå Red Crystal bee, og de F1+ og F2 som jeg nu sortere fra det andet kammer.

Mvh Keen



Nice2one
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 04 May 2012, 00:54

Re: Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by Nice2one »

Jeg er ved at havde alle matrialer hjemme, men har lige et par tillægs spørgsmål så det kan blive ehelt perfect ;)

Ebi Gold Shrimp soil, nogen som ved hvor langt tid der går før det er modnet, eller kommer det an på ens setup ?

Snegle, hvilke snegle bruger i jeres reje setup, selv overvejer jeg Posthorn snegle pgs deres størrelse, da jeg syntes mysterie snegle bliver for store. Et andet valg kommer oven på en video som jeg har set, hvor Physa sp.(Physa marmorata) bliver brugt, hvor der argumenteres for at det skulle være gavnligt pga foder rester men også for deres efterladenskaber skulle indholde gode bakterier for rejerne.

Mvh Keen



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Hejsa til alle her på Rejeforum.dk :)

Post by Jonas »

Jeg anvender Posthorn snegle i alle mine akvarier. I udvalgte af dem er der også tårnsnegle - de yngler dog lige i overkanten og skal jævnligt reduceres for bestanden ikke stjæler alt foderet fra rejerne.



Post Reply