Halocaridina rubra

Andre rejearter
User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Halocaridina rubra

Post by caso »

Aka: super shrimp, volcano shrimp, micro lobster, opae ula, hawaian red shrimp etc.

Som nævnt i viewtopic.php?f=58&t=983 så har det været min plan at udvide med en lidt anderledes reje. Det var halocaridina rubra jeg skrev om.

Langt om længe er det lykkedes mig at finde en opdrætter (som siger at han er den eneste opdrætter i verden. Det er der flere der mener at de er.) og få nogle stykker hjem. 25 styk var minimum, så det måtte jeg jo købe. De fylder nu heller ikke meget, selvom det kun er et 16 l akvarie de går i.

Rejerne minder mest af alt om RCS, de bliver dog kun 1,5 cm, så det er nogle små fætre, men meget aktive.

Rejen stammer fra Hawai, hvor den lever i små søer, der er underjordisk forbundet med havet. Det betyder også at rejerne lever i brakvand, men i øvrigt ikke er så kræsne med saliniteten. Dens levesteder på Hawai er dog blevet reduceret med op mod 90%.

En af grundene til at den også kaldes super shrimp, er at den er ekstrem hårdfør. Den kan leve måneder eller år uden at få foder. Den "spiser" nærmest sig selv, så den bliver mindre og mindre ved hvert skalskifte. Den kan blive op mod 20 år gammel. Imponerende af sådan en lille fyr.

Dens unger har et larvestadie på et par uger, men skulle ikke være noget problem at få til at overleve.

Så, som sagt, ikke en reje, der ser ud af noget særligt, men dog er noget helt andet end hvad jeg ellers har gående.

De er ikke særligt fotogene, men jeg vil forsøge at få taget en lille film på et tidspunkt.

Her er yderligere et par links, for dem som vil vide mere om denne spændende lille reje:
http://www.petshrimp.com/hawaiianredshrimp.php
http://www.fukubonsai.com/micro-lobster.html

I øvrigt er det den reje man kan købe i små glasbobler, der bliver solgt som små økosystemer. Rent dyrplageri - rejerne sulter ihjel i løbet af 1-3 år:
http://webshop.experimentarium.dk/pi/Ec ... 6_214.aspx


Mvh
Carsten

User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Halocaridina rubra

Post by Tut »

Lyder som en spænende lille reje, glæder mig til at se film. :)



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Halocaridina rubra

Post by Jonas »

Spændende med den lille reje.
Glæder mig til at se lidt film fra akvarier med rejerne.
Det var da godt nok noget af en levetid for sådan en lille fætter.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Halocaridina rubra

Post by monjak2444 »

hey carsten tillykke med dine nye rejer de ser godt ud tjek lige de her billeder http://www.petshrimp.com/discussions/vi ... f=2&t=2905
hvad med deres larver så skal de bruge brakvand for at overleve eller kan de overleve i ferskvand,men vis du for yngel på dem en dag og det er ligetil så sender du bare nogen min vej :)får de er superflotte.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Halocaridina rubra

Post by caso »

Jeg er næsten sikker på at larverne kræver brakvand, man da de ikke er særligt sarte behøver det ikke være nogen bestemt værdi. Mine går i brakvand, hvor jeg har brugt halv mængde salt i forhold til alm saltvand. Sådan cirka.
Det er ikke det store problem med brakvand. Jeg har købt en pose med 3 kg marine reef salt til ca 80 kr. Det rækker MEGET langt når akvariet kun er på 16 l og vandskifte stort set ikke er nødvendigt.
Der går nok min et års tid før jeg måske kan begynde at dele ud af rejerne (hvis de overhovedet vil yngle).
Hvis nogen skulle være interesseret i rejer inden da kan jeg sørge for kontakt til sælger, men prisen er lidt hamper. Ca 140 euro for 25 rejer.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Halocaridina rubra

Post by monjak2444 »

hvordan er dit setup så er det bare standard ligesom ferskvand eller kører du saltvands setup med skimmer og det hele på det lille 16liters.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Halocaridina rubra

Post by caso »

Det er så enkelt som det kan være.

Et tyndt lag sand som bundlag.
En bunke sten.
Et stigrør stukket ned bag stenene, med en luftslange stukket ned i - det giver en svag gennemstrømning af vand gennem stenopsætningen og lidt bevægelse i vandet.
Lys.

Videre kønt er det ikke. Et pænere setup komme med tiden når der forhåbentligt er blevet lidt flere rejer og de kan flytte i noget større.

Jeg skylder stadig lidt billede/video.
Der er ved at være et godt lag alger på ruder/sten/bund som rejerne mæsker sig i.
Jeg har givet lidt spirulina pulver en enkelt gang i den måned jeg har haft dem, men med alle de alger der er nu, har jeg ikke planer om at fodre lige foreløbigt.
Jeg lavede et par 50 % vandskift lige i starten, men fylder nu kun op med osmosevand når der er fordampet noget.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Halocaridina rubra

Post by monjak2444 »

det lyder dejligt simpelt dit setup carsten og ikke nok med det så åbner du en masser sjove døre op hvad angår snegle og rejer der yngler i brakvand bliver spændene at se om hvordan dit projekt udvikler sig.

du må gerne give en update på dit akvarie og om du kan holde dine vandværdier.


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Halocaridina rubra

Post by monjak2444 »

lever de stadig dine små brakvands børn carsten.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Halocaridina rubra

Post by caso »

Det gør de. Akvariet er sat godt til med alger, så det er ikke noget specielt kønt syn. Har fodret dem 2 gange nu, men de rører ikke fodret. Jeg går ud fra at der er rigeligt med alger.

Ingen tegn på formering endnu.


Mvh
Carsten

Post Reply