Anbefal en reje/krabbe eller?

Andre rejearter
Wision
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 10 Sep 2013, 09:58

Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Wision »

Jeg har indtil nu kun haft rili-rejer, men kunne godt tænke mig noget andet nu. Men hvad? :P
Gerne noget lidt større end de sædvanlige ferskvandsrejer. Havde godt nok tænkt på blue tiger, men kunne egentlig godt tænke mig noget lidt større.
De skal gå i et 25-liters akvarium. Eventuelt sammen med pygmæpansermaller, men ikke nødvendigvis. Akvariet er godt indkørt og tæt beplantet og jeg bruger almindeligt hårdt hanevand (pH 7,6), tilsat gødning og easycarbo. Skal ikke yngle fuldstændig vildt som rcs, for alt det der sortering konstant er ikke lige mig... :roll:

Ser frem til at høre nogle forslag. :lol:



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by monjak2444 »

hej wision først vil jeg sige der er ikke meget plads til store rejer eller krabber i et 25 liter,men vis det skal være og du ikke har andet så løser vi da lige dit problem :)her er et par af mine bud.

måske et par dværgkrebs.
eller triops de ser rigtige sjove ud,og dem kunne jeg godt finde på at prøve selv.
eller prøv at tjekke macrobraahium reje arterne ud,måske der en af de arter der ikke bliver så store.
også det sidste bud små krabber tro de hedder micro krabber Limnopilos naiyanetri og ser osse pænt sjove ud.


mvh

Deniz

Wision
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 10 Sep 2013, 09:58

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Wision »

Jeg har et større akvarium, men lige nu leder jeg efter nye beboere til det lille ;-).

Triops og limnophilos naiyanetri trigger min edderkoppe-fobi lidt, så dem må jeg hellere undgå :shock: :lol:

Men en af macrobrachium-arterne kunne da godt være en mulighed, men det ser ud til at dem de har på interaquaristik.de kræver et større akvarium...

De her ser fine ud, men de er jo så ikke større end rili-rejerne: https://www.interaquaristik.de/Tiere/Kr ... s/a-15183/



Wision
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 10 Sep 2013, 09:58

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Wision »

Ih altså, jo mere jeg kigger på videoer af cambarellus diminitus i den blå variant, jo mere hooked bliver jeg på dem, på trods af den lille størrelse.
Nogen, der har prøvet at have dem?
Så må jeg jo bare få mig en lup, så jeg kan se dem... ;) :lol:



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by monjak2444 »

hehe så må du få nogle til det store akvarie osse det skal da ikke snydes :)

lol arachnofobi så skulle du havde været på køgemessen der var de vildeste edderkopper :)ikke nogle jeg tør røre skal lige siges.

ja de kræver lidt større akvarie og vær opmærksom på at macrobrahium arter kan være rigtig aggressive,men der skulle være et par af arterne der mere rolige.

jeg har kun haft de orange og de var rigtige sjove,men den ser sku flot ud den diminitus :)og luppen må du få installeret foran akvariet ,så du kan sidde 4 meter væk og nyde showet.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Smedn »

Dværgkrebs synes jeg er sjove, der er noget personlighed i dem. Hannerne kommer hen til glasset og "truer" når du sider der ;)
Har dog kun haft de orange CPO krebs, men den blå er vist det samme, bare i blå self.. De er 2-3cm større end rejer, og de kan de være lidt hårde ved hinanden. 25L er faktisk lidt småt til dem, men du kan da prøve :)



Wision
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 10 Sep 2013, 09:58

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Wision »

Smedn, den jeg har kig på der bliver kun 2-3 cm i størrelse, så den er noget mindre end cpo. Men adfærden er nok noget af det samme, men lidt personlighed gør heller ikke noget ;-).



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Smedn »

Okay, jeg troede de blev samme størrelse - men det er da ihvertfald en fordel til akvarie størrelsen så :)



Wision
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 10 Sep 2013, 09:58

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by Wision »

Hvor langt skal temperaturen mon op i foråret, før det er forsvarligt at bestille dem fra Tyskland?



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Anbefal en reje/krabbe eller?

Post by caso »

Som minimum skal der ikke længere være frostvejr. Jeg plejer at vente indtil temperaturen er +10 grader, men mindre kan også gøre det. Evt. få pakket med heat pack og Express forsendelse, så er ude temperaturen ikke noget problem, men det er en bekostelig affære.

Var det ikke noget med saltvand og så den her krabbe?

http://www.youtube.com/watch?v=vEKaKeTPYV8

Lækker lille fyr :)


Mvh
Carsten

Post Reply