Sexy shrimp

Andre rejearter
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Sexy shrimp

Post by monjak2444 »

Så blev det tid til et saltvands akvarie,og alle de spændene rejer man kan få til saltvand i sær kardinal rejen og sexy shrimp er jeg helt vild med.
https://youtu.be/e21lvAY-dDc

Og må sige er du gal det er fedt med saltvand i hjemmet :D


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Sexy shrimp

Post by caso »

Saltvandsrejer er nu vildt flotte. Er det til at have med at gøre? Ikke for kompliceret?


Mvh
Carsten

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sexy shrimp

Post by Jonas »

Ser godt ud....kan du fortælle mere om setup ?
Kan se der også er klovfisk...so cute...NEMO...



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sexy shrimp

Post by monjak2444 »

Tak for de fine ord :D

Caso det er faktisk ikke så slemt men jeg har passe kun forstand på vandskiftne indtil videre og de har overlevet 2 vandskift indtil videre og min salinitet er lige i øjet 1.256 eller hvordan de måler det.

Jonas akvariet er innovative marine fusion 20g 75 liter,også køre jeg med en ghost skimmer og ingen sump på da alt teknikken er gemt bag en akryl plade i akvariet og led lyset er noget der følger med premium pakken når man køber det.
Eller har jeg tænkt mig at smide en reactor på til noget carbon eller andet så jeg for klokkeklart vand.
Og akvariet er købt brugt med vand og levende sten og levende sandbund med 2 nemoer :D og en kardinal fisk og en masse nemme koraller,sexy shrimp blev tilføjet et par dage efter bare ærgerligt de kun havde en i minizoo og i dag har jeg hentet en kardinal reje som er ved at blive afklimatiseret tilbage hvor det hele startet med min interesse for rejer :D

Vis i vil vide mere så er saltvands forum stedet men det betyder ikke at vi ikke kan havde saltvands rejer her på forummet :) og ellers kan i spørge mig men min hjælp er begrænset hehe da jeg er helt grøn i saltvand :)


mvh

Deniz

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Sexy shrimp

Post by kylmann »

Ser spændende ud.. Håber at det går godt.. :)



User avatar
shrimp888
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 57
Joined: 30 Apr 2015, 00:16
Lokation.: Fredericia
Contact:

Re: Sexy shrimp

Post by shrimp888 »

Det ser da bare for fedt ud - så mangler du bare en Harlekin Reje ;-)


Mvh

Niels

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Sexy shrimp

Post by cpg »

Nu har jeg haft saltvands akvarier i rigtigt mange år. Og får altså trækninger når man nævner de der små akvarier hvor alt er sammen bygget.
Skummerne er sjældent gode nok til at holde vandet fri for æggehvide stoffer.
Og oftest er der ikke nok cirkulation i akvariet.
Værdierne har det med at svinge en del, fordi der skal fyldes vand på manuelt.
Det er ikke nok at skifte vand. Der skal til stadighed fyldes osmosevand på akvariet.
Fisk er ikke så følsomme over for vandet kvalitet, men det samme kan ikke sige om bløddyr og koraller.
Og så har de små akvariet en meget stor udfordring til ejeren. Begrænsningens kunst. Både hvad angår fisk og andre dyr, men
ikke mindst fodringen. Det er især fodringen, som får folk til at smide håndklædet i ringen, og sige stop.
For med en skummer der ikke er i top, og en lidt for gavmild fodring. Kommer der et næring tilskud som algerne vil elske.
Og cyano baktierier plejer også at følge med ind. De kan formere sig så explosivt at akvariet pakkes ind i et slimet rødt lag på få dage.
Det kan selvfølgeligt fjernes igen, men kun med kemikalier.

Når nu alle de negative ting er sagt om de små akvarier, så er der også mange gode sider.
De er formidable til netop små rejer. Rejerne vil ellers kunne være umulige at holde fordi de ikke vil være fremme på grund af fisk som kunne jage dem. Der findes også en lang række små fisk som slet ikke kan holdes i almindelige akvarier på grund af der størrelse eller rettere mangel på samme.
https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/55.html
https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/13.html

Det er ikke ualmindeligt at rejer i saltvand bærer æg. Men det er en MEGA stor udfordring at opdrætte dem til noget der ligner rejer.
En af de mest almindelige rejer i saltvandsakvariet er Lysmani amboiensis også kaldet dannebrogs reje. Der er larverne 42 dage og 7 skal skift om at blive til en microreje. De tåler intet!!!! Og fodret skal konstant tilpasses den nuværende størrelse

Men heldigvis er der også lettere rejer at gå til. Og heriblandt er Thor amboiensis - sexy shrimp. Ungerne skulle vist nok være store nok til at tage hjuldyr når de klækker.
Jeg ved ikke så meget mere om dem,

Desværre er der ikke så mange steder at købe de rejer, men de mest oplagte er Klovnfisken på Frederiskberg og Decocean i Greve her på Sjæland. Hvordan det ser ud i Jylland er jeg ikke helt klar over. Men der er gode forretninger i Viborg og i Horsens.

Harlekin rejer er MEGET specielle da de udelukkende lever af søstjerner. Og de har en ret god appetit, Så der skal høstes mange til en vinter. Søstjerne kan fryses ned, og så siden hen skæres i mindre stykker. når der skal fodres.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sexy shrimp

Post by monjak2444 »

Cpg du behøver ikke få trækninger :) men det kunne vel være slemmere end det,alt kører på auto idag osmosevandet bliver osse fyldt på automatisk med en tunze osmolator så de store udsvingninger tror jeg ikke der er medmindre jeg begynder at fylde for mange dyr i akvariet.

Og man kan da se rundt omkring at folk kan godt få det til at køre rundt og har nogle nano akvarier kørende som er helt ned på 8 liter.

Men håber da det kommer til at gå for det er mega spændene især med alle de små dyr man kan få.

Harlekin holder jeg mig væk fra indtil videre da de netop skal havde søstjerner som foder så vis man en dag for sump på så kan de ryge i sumpen.

Jeg savner min computer Lol det er lidt svært at overskue beskederne på sin mobil.

Men tak til jer alle.


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sexy shrimp

Post by monjak2444 »



mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Sexy shrimp

Post by cpg »

Man hører og ser rigtigt mange som starter op med alt for små akvarier. Og som stopper igen, netop fordi det har været for svært at styre. Det er jo ikke helt som med ferskvand, at bliver vandet dårligt så skifter man lige lidt.



Post Reply