Amano Reje og hård vand

Andre rejearter
Post Reply
Christoffer Madsen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 07 Nov 2019, 13:03
Lokation.: Sjælland

Amano Reje og hård vand

Post by Christoffer Madsen »

Hej jeg er ny her, har lavet mit første akvarie på 350 liter, som Aquascap, og vil gerne have lidt forskeligt i, især gerne Amano Rejer, da jeg allerede har en del alger, som rejerne måske vil kunne komme bukt med, mit problem er bare, at jeg har testet mit vand til at være 21 GH, og 20 KH, og vandværket bekræfter de tester det til 19 - 20

Jeg har kontaktet 2 akvarie butikker og de siger at det ikke skulle være noget problem for rejerne at overleve, men ved ikke om det bare fordi de gerne vil sælge, så ville lige høre herinde om hvad i siger til det, kan de overleve i sådan en hårdhed?

Her nogle billeder af de alger de skal spise, og billed af mit akvarie :
IMG_20191009_125759.jpg
IMG_20191009_125759.jpg (609.79 KiB) Viewed 6612 times
IMG_20191107_122439.jpg
IMG_20191107_122439.jpg (5.48 MiB) Viewed 6612 times
Attachments
IMG_20191103_213648.jpg
IMG_20191103_213648.jpg (2.12 MiB) Viewed 6612 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Amano Reje og hård vand

Post by Aquahorti »

Jeg har ikke personligt erfaring med at holde Amano rejer i vand der er så hårdt, men en hurtig internet søgning give masser af anekdoter om folk der holder rejer i vand der er endnu hårdere end det du har.

Spørg der hvor du har planer om at købe dine rejer om hvad deres vand parametre er, det skulle give dig en ide om hvad de kan tolerere.

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden du har sat akvariet op, men det du ser på grenene er en svamp der lever i træ, hvis du fjerne det mekanisk over den næste måneds tid skulle du være fri for det uden at smide rejer i for tidligt. Jeg vil også mene at din mos viser tegn på næringsstof mangel. Jeg han se at der er lidt soil i akvariet (på sandet og i mos) er det fra et andet akvarie, eller har du lidt soil i de bagerste hjørner?

Det siges at bla Tropica Soil har en buffer virkning på bla KH, men den forsvinder med tiden, specielt i hårdt vand, så det kunne være en kortsigtet løsning hvis du vil have din KH ned. Ellers kan du bruge RO vand (nogle anbefaler regnvand, det gør jeg ikke pga risikoen for at få andre stoffer med i regnvandet) til at bringe hårdheden ned.

Nu ved jeg ikke hvor på Sjælland du bor, men tage evt en snak med Thomas fra Bonnie i Helsinge



Christoffer Madsen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 07 Nov 2019, 13:03
Lokation.: Sjælland

Re: Amano Reje og hård vand

Post by Christoffer Madsen »

Takker for svaret, godt at høre andre har gode erfaringer med hårdt vand.

Det er ca 1 måned siden jeg startet det op, kan godt være du har ret i forehold til næringsstof mangel, for giver kun halvdelen af hvad er anbefalet, da jeg er bange for at fodre algerne, men godt at vide at de forsvinder algerne på træet.

Jeg har Tropica soil i de bagerste hjørner, som jeg skal have plantet nogle planter i.

Jeg bor i sorø, men vil spørge min nærmeste akvarie butik som osse sælger rejer, om hvad deres vand parametre er.



Post Reply