Er dette mon en Atya gabonensis ?

Andre rejearter
Post Reply
SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Er dette mon en Atya gabonensis ?

Post by SusSkovgaard »

Jeg fik at vide det var en såkaldt Blå Klippereje

Nu har jeg kigget lidt billeder og syns også den ligner men er da ikke helt sikker.

Kunne godt tænke mig at høre om her er andre der har sådan en fætter her OG om det vil være ok at have den sammen med små rejer, den er ret klodset og egentligt ret sød.
Attachments
Blå_reje03.jpg
Blå_reje03.jpg (114.07 KiB) Viewed 8192 times
Blå_reje02.jpg
Blå_reje02.jpg (76.25 KiB) Viewed 8192 times
Blå_reje01.jpg
Blå_reje01.jpg (91.68 KiB) Viewed 8192 times


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: Er dette mon en Atya gabonensis ?

Post by Christel »

Ja, det er en Atya gabonensis. Jeg har aldrig hørt den omtalt som klippereje, men dyrehandlere finder på så meget. Ligesom Atyopsis moluccensis trives den bedst i flok og de kan gå sammen med alle fredelige arter.

De skal have godt med bevægelse (strøm) i vandet, og hvis man ser filterrejer søge efter føde på bunden, betyder det at der ikke er næring nok til dem i vandet, enten pga. mangel på foder eller mangel på strøm. De sidder gerne lige ved udstrømningen fra filteret.

Glemte lige at nævne at det også er afgørende for deres velbefindende at der er egnede skjulesteder til dem. De befinder sig ikke normalt ude i det fri, som på dine billeder. Det er en ret sky art.

Hvor stort er det akvarie du har den i?



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Er dette mon en Atya gabonensis ?

Post by SusSkovgaard »

Christel wrote:Ja, det er en Atya gabonensis. Jeg har aldrig hørt den omtalt som klippereje, men dyrehandlere finder på så meget. Ligesom Atyopsis moluccensis trives den bedst i flok og de kan gå sammen med alle fredelige arter.

De skal have godt med bevægelse (strøm) i vandet, og hvis man ser filterrejer søge efter føde på bunden, betyder det at der ikke er næring nok til dem i vandet, enten pga. mangel på foder eller mangel på strøm. De sidder gerne lige ved udstrømningen fra filteret.

Glemte lige at nævne at det også er afgørende for deres velbefindende at der er egnede skjulesteder til dem. De befinder sig ikke normalt ude i det fri, som på dine billeder. Det er en ret sky art.

Hvor stort er det akvarie du har den i?
Ok mange tak for svaret så ved jeg hvad det er for en bette fætter :)

Tja altså den kom fra et 780 l med planter og 2 trærødder og den var single, jeg kom den ned i mit 128 l men fik en snak omkring klipperejer ( som det jo så ikke er) og fik at vide at de godt kan finde på at hapse de små crystal rejer så den bor nu i et 60 (der billedet er taget) og jeg tog billedet 2 timer efter den var kommet derned sammen med 4 Anamo rejer der bor i forvejen 1,1 guppy og 2 guppy unger så ikke det vilde med beboere. Der sad den under pumpen og viftede jeg fik lokket den ud ved at tage billederne så satte den sig i bevægelse og jeg fik hurtigt taget nogle billeder.

Du har helt ret i den er sky i mit 128 l så jeg den overhovedet ikke den boede inde i mine lavasten sammen med en flok RCS som nu er kun 1 ??? Hvgorfor nu det???

Jeg får snart et mark II 160 l til de lidt mere glupske selvskabsfisk ( glasmallerne og de purpur tetra) ;) Så må jeg hellere købe lidt mallehuler til den og nogle venner måske :) Jeg kan godt lide den er bare bange for at der måske kan være noget om at den hapser de små lækre RCS eller CRS med tiden...det er en dyr frokost ! Så jeg må hellere teste den med lidt RCS nede ved min søn inden :)


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: Er dette mon en Atya gabonensis ?

Post by Christel »

Jeg har svært ved at tro på at en A. gabonensis fanger og æder andre rejer. Den har simpelthen ikke redskaberne til det, da dens "hænder" kun er skrøbelige fjeragtige vifter. Jeg har heller aldrig hørt om det før. Det samme gælder Atyopsis moluccensis. De kan teoretisk set fange nyfødt rejeyngel, men næppe noget større end det.
Til gengæld vil både tetraer, de fleste maller og ungefødende tandkarper jage alt hvad de kan komme i nærheden af, og en lille reje er bare ekstra protein for dem. Det er derfor man helst ikke skal holde fisk og rejer sammen.

Jeg har selv haft A. gabonensis sammen med Red Cherry og Amanorejer i flere år, uden at have mistet en eneste reje. Hvis der er tilstrækkelig næring og cirkulation i vandet, bliver gabonensis i sin hule - man ser højst vifterne stikke udenfor.
Jeg har nu tre klipperejer sammen med mine Red Cherry, og har ikke set tegn på at de skulle forsøge sig som rejespisere. De sidder på deres faste pladser foran filteret døgnet rundt.



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Er dette mon en Atya gabonensis ?

Post by SusSkovgaard »

Christel wrote:Jeg har svært ved at tro på at en A. gabonensis fanger og æder andre rejer. Den har simpelthen ikke redskaberne til det, da dens "hænder" kun er skrøbelige fjeragtige vifter. Jeg har heller aldrig hørt om det før. Det samme gælder Atyopsis moluccensis. De kan teoretisk set fange nyfødt rejeyngel, men næppe noget større end det.
Til gengæld vil både tetraer, de fleste maller og ungefødende tandkarper jage alt hvad de kan komme i nærheden af, og en lille reje er bare ekstra protein for dem. Det er derfor man helst ikke skal holde fisk og rejer sammen.

Jeg har selv haft A. gabonensis sammen med Red Cherry og Amanorejer i flere år, uden at have mistet en eneste reje. Hvis der er tilstrækkelig næring og cirkulation i vandet, bliver gabonensis i sin hule - man ser højst vifterne stikke udenfor.
Jeg har nu tre klipperejer sammen med mine Red Cherry, og har ikke set tegn på at de skulle forsøge sig som rejespisere. De sidder på deres faste pladser foran filteret døgnet rundt.
Ok :) Jeg ved godt at der måske ryger en unge i ny og næ når man har fisk sammen med rejer også derfor jeg vil holde mine crystaller i et reje akvarie som jeg hidtil har gjort.
Er dog blevet fortalt at det faktisk er en god ide at have kulii ål sammen med sine rejer da de ikke hapser rejerne men går på de der kreps og ormetingester som folk fra tid til anden vil kunne opleve i deres reje akvarier, min mutter har også et selvskabs akvarie som hun har rød gurami, rød neon, lygtefisk, pansermaller og tons vis af RCS hun siger at de ikke hapser dem. De har prøvet lidt men rejerne er for hurtige og svømmer frit rundt i modsætning til dem jeg havde (efter jeg havde købt purpur tetra og glasmaller) som konstant gemte sig og gik fra 50-70 stykker til nu kun 1 fandt jeg ud af i går :( Glasmallerne er enormt reje sultne og jeg har set en af dem jage en fuldvoksen RCS på trods af glasmallerne stadig er unge og kun er ca 5 cm lange...Så jeg må jo se at få hentet det 160 l så jeg kan nyde begge dele...er ret pjattet med glasmaller og tetra :) Nok ligeså meget som rejer :)


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Post Reply