November 2011 - Interview med Henrik Skovgaard Hansen

Rejeforum vil forsøge at lave lidt interviews med brugerne
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

November 2011 - Interview med Henrik Skovgaard Hansen

Post by Jonas »

Hermed november måneds interview med Henrik Skovgaard Hansen der går under brugernavnet Henrik_Hundslev.

Hvordan fik du interessen for rejer og hvor længe har du haft rejer som en hobby?
Jeg startede med rejer for ca. 2 år siden. De første rejer var Amano rejer. Det var mest for at have noget til at hjælpe med at holde akvariet rent. Jeg syntes det var spændende med rejer og begyndte at læse om de forskellige rejer, og blev hurtigt ”solgt”

Hvor mange akvarier har du kørende?
Jeg har pt. 6 akvarier kørende fra 20L til 120L
Henrik4.jpg
Henrik4.jpg (36.74 KiB) Viewed 5036 times
Henrik5.jpg
Henrik5.jpg (37.25 KiB) Viewed 5036 times
Henrik6.jpg
Henrik6.jpg (33.95 KiB) Viewed 5036 times
Kan du fortælle lidt om teknikken, vandværdier og bundlag i dine akvarier?
Jeg er mest til HMF filter med poverhead. Mest fordi mine akvarier bla. Står i køkkenet og i vores gang og jeg syntes luftdrevene filtrer larmer ( eller konen syntes det). Bundlaget tja…. Da har jeg prøvet lidt af hvert . Lige fra alm. sort grus til Aakadama og sågar kattegrus som jeg har i mit 120L. Jeg er begyndt at bruge osmosevand ved vandskift som jeg tilsætter mineral salt så jeg opnår den ønskede ledningsevne.

Du har selv lavet et par spændende hjørnefiltre, hvordan kom du på den ide?
Ideen stammer fra en tysk hjemmeside hvor jeg så dem, og tænkte at det kan jeg da selv lave ligeså godt. Så det skulle komme an på en prøve.
Henrik1.jpg
Henrik1.jpg (24.44 KiB) Viewed 5036 times

Hvordan forholder du dig til vandskift?
Jeg skifter ca. 20 % hver uge, og det fungerer fint for mig.

Hvilke planter/moos anvender du? Er der bestemt art af moos du foretrækker til dine rejeakvarier?
Jeg bruger lige nu javamoss-Christmasmoss-stringmoss- levermoss (kan ikke lige huske de ”fine navne”) Jeg bruger det jeg lige kan få fat i…….

Du har vist billeder af et akvarium med et ”træ” i midten samt græs derunder. Er aquascape noget du arbejder bevidst med eller er det blot tilfældig indretning?
Jeg syntes aquascaping er utrolig spændende og jeg kunne sagtens lave om 1 gang i ugen, men det tror jeg ikke rejerne syntes om :-)
HenrikAS.jpg
HenrikAS.jpg (40.98 KiB) Viewed 5036 times
Hvilke rejerarter har du pt. i dine akvarier?
Jeg har amanorejer-blå tigerrejer-RCS-CRS og så Afrikanske filterrejer.

Har du en favorit blandt dine rejer?
Det må være de nyindkøbte CRS som skulle være K10 graduering.

Du har den store reje Atya gabonensis. Kan du fortælle lidt om dens adfærd?
Det er en rigtig spændende reje. Jeg har 2 stk. 1 på ca 6 cm og 1 på ca 8 cm. De skulle kunne blive 12-15 cm. Det er en meget sky reje. De går sammen med mine blå tigerrejer. Når der er for mange tigerrejer omkring dem så er det de store rejer der flygter……. De gemmer sig det meste af dagen, og kommer først frem når det bliver mørkt i rummet hvor akvariet står.
HenrikAY.jpg
HenrikAY.jpg (43.2 KiB) Viewed 5036 times

Du har tidligere haft Taiwan Bee Mischlinge, men det lykkedes ikke helt at få dem tilpasset. Hvad tror du gik galt? J
eg tror ikke at jeg havde styr på vand værdierne, og akvariet var nok ikke kørt ordentligt ind før de kom i.

Hvis du kunne vælge 2 nye reje arter til dine akvarier, hvilke står så øverst på ønskelisten?
Der er jo så mange at vælge imellem så det er svært. Jeg kunne godt tænke mig at prøve med Taiwan mischlingene igen, da jeg er dybt fascineret af denne reje. En anden mulighed kunne også være rili rejen.

Hvilket foder giver du dine rejer? Har rejerne et specielt favoritmærke?
Jeg prøver at fodrer varieret, så det er noget fra Dennerle og noget fra Tropical + de også får agurk og brændenælder.

Du har for nylig været på Aqua Börse i Hamborg. Kan du fortælle lidt derfra?
Det var første gang jeg var der ,men bestemt ikke sidste. Der var rigtig meget…… på lidt plads. Der var bla. Planter-Mange fine ”L” maller-cichlider og mange Corydoras selvfølgelig alm. Selvskabsfisk og ikke mindst mange fine rejer og krebs . Jeg tror der var 4- 5 forskellige reje opdrætter som havde rigtig mange forskellige rejer med. Det hele blev arrangeret af en lokal akvarieforening, på en lille ”kro”. Der var vel over 100 små salgs akvarier på 400m2.

Deltager du jævnligt på andre akvariemesser?
Nej desværre ikke så meget som jeg gerne ville.
Henrik7.jpg
Henrik7.jpg (33.46 KiB) Viewed 5036 times
Har du specielle håb/ønsker for din egen rejehobby i denne vintersæson?
Jeg håber jeg får startet op med Taiwan mschlingene igen( hvis jeg kan finde nogen), og at mine CRS får nogle fine unger. Ellers håber jeg at lære en masse her på dette forum, om nogle af alle de spændende rejer der findes.



Post Reply