Februar 2012 - Interview med Johnny Albrecht (Buller 42)

Rejeforum vil forsøge at lave lidt interviews med brugerne
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Februar 2012 - Interview med Johnny Albrecht (Buller 42)

Post by Jonas »

Kan du fortælle lidt om dig selv?
Der er ikke så meget jeg kan fortælle, men lidt kan jeg da.
Jeg er en fyr fra marts 1965 og har været en ivrig lystfisker siden jeg var barn. Derudover har jeg arbejdet som specialarbejder indenfor jern og metal i en del år, men i 1991 tog jeg lastbilschauffør uddannelsen på landtransportskolen og har kørt som lastbilchauffør fra 1992 - 2006. Efter at have været igennem oprationer i begge mine hænder & i venstre knæ, samt en hel del psykiske problemer, så gik jeg helt ned med depression i november 2006 og derefter kom der så lige et par ekstra oprationer, igen i begge hænder & igen i det venstre knæ. Jeg kommer desværre ikke til at arbejde mere, så jeg går og håber på at kunne få en pension en dag, men det er skut ikke så nemt.
54L.jpg
54L.jpg (132.83 KiB) Viewed 4230 times
Hvornår fik du interessen for akvariehobbyen?
Det gjorde jeg i marts 2007 da jeg fik et 85 L akvarium med en blind hulefisk af en kammerat. Det var så meningen at det skulle bruges til små skaller, som jeg så ville bruge til geddefiskeri. Da jeg begyndte at undersøge lidt om akvarier og fisk, så syntes jeg det lød rigtig spændene og siden er det så blevet til min store lidenskab ”specielt mallerne” og det er så på nuværende tidspunkt blevet til 26 akvarier fra 25 L til 250 L, som er oppe at køre.


Du har egen hjemmeside, http://www.akvariehytten.dk, hvor lang tid har du haft den oppe?
Min hjemmeside har været oppe at køre et par år nu.


Hvornår og hvordan fik du interessen for rejerne?
Interessen for rejer er først for alvor kommet i starten af 2011, da jeg syntes der skulle ske lidt nyt og da jeg næsten altid har haft lidt rejer i mine akvarier, så syntes jeg at det kunne være rigtig spændene at gøre lidt mere ved dem.


Hvor mange akvarier har du kørende med rejer?
Jeg har lige pt 8 reje akvarier.
reje.jpg
reje.jpg (18.32 KiB) Viewed 4230 times
Kan du fortælle lidt om teknikken i dine akvarier?
Teknikken i mine rejeakvarier er lidt forskelligt, da jeg ikke har haft dissideret rejeakvarier så længe, så jeg ville Jeg har hængefilter på mine 2 x 30 L Nano akvarier + Co2 på det ene. Så har jeg en Eheim 2211 spandpumpe på det ene 54 L akvarium. Jeg har hjemmelavet stigrør med aquabee svamp på 85 L’eren, samt på det andet 54 L, hvor der også er Co2 på. Dobbelt biofoam filter på mit 25 L og på det ene 36 L akvarium. Bundfilter samt enkelt biofoam filter på det sidste 36 L, men ellers kan det hele ses på min hjemmeside.


Hvilke moss arter/planter foretrækker du i akvarierne?
Hvis der skulle være noget mos jeg foretrækker, så må det være Vesicularia dubyana ”Christmas” & Taxiphyllum sp. ”Flame Moss”, men jeg kan nu godt li de fleste former for mosser og derfor er jeg også i gang med at afprøve lidt forskelligt af, og af planter som jeg foretrækker, så må det være planter som, Anubias, Microsorum Pteropus ”Windeløv” samt diverse former af fint løvet planter.


Hvad med bundlag? Hvad anvender du og har prøvet tidligere?
Jeg anvender lige pt. Akadema - Redbee soil & Ebi-gold soil og når det er afprøvet, så tager jeg stilling til hvilke af dem jeg vil bruge fremover.
542.jpg
542.jpg (139.24 KiB) Viewed 4230 times
Hvordan forholder du dig til vandskift og vandværdier i rejeakvarierne?
Jeg skrifter kun meget lidt vand, måske 8-10 % om ugen, (alt efter hvordan mS ser ud), udover det der fordamper, da jeg ikke har dæk-glas på mine rejeakvarier og da jeg godt kan li at der er lidt styr på vandværdierne. Jeg måler mS 2 til 3 gange om ugen og da mit Ro vand har en stabil pH, så måler jeg kun pH ca. Hver 14 dag.


Har du præferencer for specielt foder?
Nej


Hvilke forskellige rejer har du i dine akvarier?
Lige på nuværende tidspunkt har jeg følgende rejer.
Neocaridina Hetropoda var. Orange Sakura
Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. White
Neocaridina Hetropoda var. Rili
Neocaridina Hetropoda var. Yellow fire
Neocaridina heteropoda ver. Taiwan Pale Blue
Neocaridina ver. Chinese White
Neocaridina heteropoda ver. Red. RCS
Caridina cantonensis sp. Crystal red. Grad S+
Caridina cantonensis sp. Crystal black. Grad S+ & SS


Hvilke rejer fra din samling er du mest glad for? Kan du lave en top 3? Hvorfor?
Jeg er nu glad for alle mine rejer, men hvis jeg skal lave en top 3, som det ser ud på nuværende tidspunkt, så ser den nok sådan her ud.
1. Crystal Black, fordi jeg godt kan li kontrasten mellem det sorte og hvide, men også variationerne i mønsteret 2. Rili, fordi jeg syntes den er flot og så tror jeg den bliver spændene at arbejde med.
3. Orange Sakura, fordi jeg syntes det er en flot farve og så bliver den også lidt spændene at arbejde med fremover.
Rili%20shrimp_109.jpg
Rili%20shrimp_109.jpg (152.04 KiB) Viewed 4230 times
Kan du fortælle om en god oplevelse/succes med dine rejer?
Af en god oplevelse, må selvfølgelig være at se sine første unger af de lidt dyrere rejer.


Kan du fortælle om en dårlig oplevelse med dine rejer?
Jeg har ikke rigtig haft nogen dårlige oplevelser i nu.


Har du specielle ønsker for evt. nye rejer her i 2012?
Ja, jeg har da et par ønsker som jeg godt kunne tænke mig i 2012 hvis pengene er til det, og det er Caridina cantonensis sp. "Snow White" & Caridina sp. "Blue bee/Choko bee" eller måske nogle Taiwan Mischlinge, men nu må jeg se hvad det kan blive til, da pengene ikke er så store.


Hvor gør du typisk dine indkøb? Hos forhandlere eller private?
Jeg bruger lidt af hvert, og køber der hvor de har de rejer jeg gerne vil ha, men foretrækker da helst private.


Har du planlagte rejeprojekter for år 2012?
De eneste projekter jeg har planer om lige pt, er at få flytte mine L-260 & L-134 malle unger væk fra det sidste 85 L akvarium i min rejereol, så jeg kan få det delt i 2, og så få nogle nye rejer i det, derudover, så er planen at få selekteret lidt i mine Rili’er og CBS’er.



Post Reply